Операцията по издирването на самолета на "Еър Ейша" е възобновена

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Операцията по издирването на самолета на "Еър Ейша" е възобновена

Операцията по издирването на самолета на "Еър Ейша" е възобновена
Reuters
Операцията по издирването на самолета на "Еър Ейша" беше възобновена, почти денонощие, след като машината изчезна от радарите край остров Борнео. На борда на "Ербъс" А320-200 имаше 162 души, сред които седем членове на екипажа и 17 деца.
Повечето от пътниците са граждани на Индонезия, но има и трима южнокорейци, един британец, един малайзиец и по един гражданин на Сингапур и Франция. Адмирал Сигит Сетияна, командир на базата на морската авиация в Сурабая, заяви пред АП, че 12 кораба, пет самолета и три хеликоптера претърсват района на изток и югоизток от остров Белитунг. Адмиралът каза, че видимостта е добра.
"Въз основа на наличната информация основната хипотеза е, че самолетът е на дъното на морето. Това е първоначалното впечатление, което може да претърпи развитие след анализа на резултатите от издирването", коментира ръководителят на индонезийската служба за спасителни операции, Бамбанг Соелистьо, цитиран от "Франс прес".
Към спасителните операции се присъединиха Австралия и Южна Корея. Говорител на австралийското министерство на отбраната съобщи, че в района на издирването е пристигнал военнотранспортен самолет АР-3С "Орион".
Южнокорейски представител каза, че в близките два дни Сеул ще изпрати самолет, който да се включи в издирването. В момента се водели преговори със страните, през чиито пространства трябва да прелети самолетът на ВВС на Южна Корея.
Сингапур изпрати вече два военнотранспортни самолета С-130 "Херкулес" и два кораба на ВМС. В операцията по издирването участват също три кораба и военнотранспортен самолет на Малайзия.
Работата се ръководи от Индонезия, тъй като връзката със самолета е била изгубена, когато той е бил нейния сектор на отговорност. Индонезийската страна е предоставила 7 самолета, 4 военни кораба и 6 изследователски съда. Основните усилия на спасителите са съсредоточени на изток и на север от остров Белитунг в Яванско море.
Самолетът на индонезийското подразделение на малайзийската нискобюджетна компания "Еър Ейша", изпълняваше полет от Сурабая (втория по големина град в Индонезия) за Сингапур. Новината за изчезването на машината  доведе до 7% спад от цената на акциите на "Еър Ейша" на борсата в Куала Лумпур.
Междувременно се появиха информации, че машината не е била снабдена със система за дистанционна диагностика на двигателите в реално време. Тя не е задължителна за самолети, ползвани за полети на кратко разстояние, но буквално преди седмици агенциите за авиационна сигурност в Европа и САЩ са наредили моделите на "Еърбъс" A320, A330 и A340 да бъдат оборудвани с такива системи.
Причината е инцидент с A321, при който заради обледен датчик бордовият компютър преценил, че самолетът е спрял и подава команда за навеждане на носа надолу, точно в момент, когато пилотът е започнал да го изравнява в края на изкачване за достигане на круизна височина.
В най-лошия сценарий при блокиране на индикатора за т.нар. ъгъл на атака екипажът може да не успее ръчно да овладее автоматичната реакция и да изгуби контрол над машината, обяснява "Ройтерс". Както е известно при последната връзка с пилота на изчезналия самолет, той е поискал да се изкачи на по-голяма височина, заради буреносни облаци по трасето.
Изчезналият "Ербъс" 320-200 е предаден на "Еър Ейша" през октомври 2008 година, като е извършил 13 600 полета и е натрупал общо 23 000 полетни часа. Последният редовен технически преглед е бил направен на 16 ноември.