В Европа опитват да запазят Je suis Charlie като търговска марка

Службите в няколко държави в Западна Европа са отхвърлили многобройни молби да бъде запазена като търговска марка фразата "Аз съм "Шарли", превърнала се с символ на подкрепата да френското сатирично издание "Шапли Ебдо". Редакцията му бе нападната от екстримисти миналата седмица, при което загинаха 12 души, 8 от които са журналисти.
Говорител на френската служба за интелектуална собственост INPI съобщи в сряда, че са били направени над 100 опита за запазване на фразата Je suis Charlie и че всички те са били отхвърлени.
В Бенелюкс е също бе направен подобен опит и службата BIOP, която отговаря за трите държави, заяви, че е щяла да го отхвърли, ако самият подател не е оттеглил искането. Яник Юийтерхаген от предградие на Брюксел е поискал да запази израза, за да го използва върху дрехи, играчки, сапуни, реклами, телекомуникационни услуги и бира.

Спeциалисти в тази сфера припомнят пред "Ройтерс", че в ЕС има правила, забраняващи създаването на търговски марки, които "противоречат на обществената позиция или на общоприетите принципи за морал".
Крис Маклиъд, президент на британските адвокати по търговски марки, обяснява, че "законът за търговските марки е насочен не толкова към предоставяне на монопол над брандове и фрази, колкото към защита на потребителите, както и към това хората, имащи основание да претендират основателно към бранда, да могат да се възползват максимално от труда си."
Според него едва ли някоя институция в Европа ще даде подобно разрешение, тъй като изразът е обществен феномен и в голяма степен принадлежи на самата редакция на "Шарли ебдо".

Je Suis Charlie обаче си има конкретен автор, разказва Би Би Си. Йоахим Ронсен, работещ за френското издание на модното списание Stylist, е ядосан от опитите за комерсиализиране на посланието му.
Той споделя как с колегите си онемяли като чули новината за нападението. След като преминал първоначалният шок той помислил с какво може да помогне и отворил сайта на изданието, за да види емблемата му.
След това той просто направил семпъл надпис със същия шрифт като заглавието на "Шапли ебдо". Макар да имал шепа последователи в "Туитър", той го пуснал в мрежата за микросъобщения. През миналата седмица надписът бе препубликуван над 7 милиона пъти, макар че е възможно реалният брой да е много по-голям.
"Куп обикновени хора ме поздравиха, но да поздрявяваш някого по такъв ужасен повод е доста странно. Така че аз просто отвърнах "Благодаря ви". Всъщност, чрез моето съобщение хората просто изрязаваха какво мислят и чустват за тази трагедия. Това е, което Je Suis Charlie в действителност означава: "Аз съм свободен, не ме е страх."
Йоахим отказва да застане пред обективите, но не защото се бои, а защото не иска да се превърща в лице на кампания или някакъв вид лидер, който отвлича вниманието от жертвите на атентата.
Той споделя пред Би Би Си, че е позволил на една единствена организация - базираната в Париж "Репортери без граници", да използва творбата му и се е консултирал с авдокати как да спре употребата на фразата за комерсиални цели.
"Ужасно е да си помислиш дори за секунда, че някой може да притежава този девиз, изпълнен с надежда", казва той. "Би било отвратително някой да се опитва да печели пари от това."
Но спекуланти правят пари и от друго - през седмицата екземпляри от първия след нападението брой на "Шарли ебдо" бяха предлагани за наддаване в е-bay и достигнаха сума над 1500 паунда за британската версия. Някои дори предложиха 60 000 паунда, след което оттеглиха офертата си.

По този повод "Репортери без граници" заявиха, че са отвратени от спекулантите. "Това обижда паметта на убитите журналисти от "Шарли ебдо", се казва в специална декларация на организацията.
Тиражът на новия брой първоначалто бе предвиден за 1 млн. бройки, после бе увеличен на 3 млн., а след като е разграби в сутрешните часове в сряда, достигна 5 милиона.
"Призоваваме печалбарите да проявят малко достойнство и уважение", заяви Кристоф Делоар, генерален секретар на "Репортери без граници".