Как в Средновековието рисуваха Мохамед

През последните седмици темата за изобразяването на пророка Мохамед излезе на преден план след нападението срещу редакцията на френския сатиричен седмичник "Шарли eбдо", причина за което мнозина виждат в публикуваните от вестника карикатури на ислямския пророк.
Известно е, че мюсюлманите днес не изобразяват Мохамед. В миналото обаче това не е било така – нуждата да се изобрази и онагледи Коранът и животът на пророка кара мюсюлманите от 14 век нататък да създадат редица миниатюри и произведения на изкуството, в които е включен и образът на Мохамед.
В началото изображенията на Мохамед по никакъв начин не показват неговата святост, като за особеното му положение във вярата свидетелства единствено по-едрият му ръст в сравнение с останалите фигури. Той обикновено е изобразяван с бяла чалма и зелени или сини дрехи, типични за арабите.

В определен момент художниците престават да рисуват лицето на пророка или го изобразяват покрито. По този начин се утвърждава особената етическа стойност в мюсюлманското изкуство на прикритите лица и предмети. Причина за това е невъзможността на хората да възприемат същността на Мохамед заради несъвършенствата на сетивата си. Според мюсюлманите божествената природа е непостижима за хората и по тази причина лицето на пророка отсъства на много изображения.
В традицията на изобразяване на пророка между 14 и 19 век се наблюдават две тенденции – едната изобразява пророка с воал, докато другата показва лицето му и подчертава характерни черти. Има и примери за пълното изчезване на фигурата на пророка.
Никога няма да знаем как всъщност е изглеждал Мохамед, тъй като често по-новите изображения противоречат коренно на предишните. Многоликостта е характерна за мюсюлманското изкуство и утвърждава невъзможността да бъдат предадени чертите на лицето на пророка. Самите творци говорят за невъзможността да бъде предаден образът му, тъй като обликът му е съвършен.

Източникът на традицията за многоликост на Мохамед и прикриването на лицето му на много миниатюри може да се търси и в древните традиции за изолация на царете от "простолюдието" и закриването на лицата им. В исляма конкретно това се свърза с особените духовни ценности на пророка.
Самият Коран не се произнася по въпроса на изобразяването на Мохамед. Текстове по темата се срещат в сборници разкази и притчи на пророка. Те обаче имат много различни интерпретации в наши дни, и по тази причина в някои религиозни общности изображенията са широкоразпространени, а в други изобразителното изкуство е изцяло забранено.
Недоволството на мнозинството мюсюлмани от разпространението на такива изображения довежда в крайна сметка до отказ от създаването им. Това обаче в никакъв случай не означава, че това изкуство не е съществувало в мюсюлманската култура – дори напротив, големите музеи по целия свят разполагат с множество изображения на пророка Мохамед.