Самолетът на AirAsia се е изкачвал "прекалено бързо" преди катастрофата

Индонезийските власти ще публикуват само някои от първоначалните заключения на разследването за катастрофата на пътническия самолет на AirAsia, но пълният предварителeн доклад няма да бъде направен публично достояние, заяви правителствен служител в сряда, предаде "Ройтерс".
Самолетът изчезна на 28 декември 2014 г. по време на полет от втория по големина град на Индонезия Сурабая до Сингапур. Смята се, че всички 162 души на борда са загинали.
Данни от радара и двете черни кутия, записващите устройства на самолета, който бяха намерени по-рано този месец, са предоставили по-ясна картина на случилото се в последните минути на полет QZ8501.
Игнасиус Йохан от Министерството на транспорта на Идонезия обяви на изслушване в парламента, че самолетът е опитал да се издигне със скорост от 6 000 фута в минута (около 2 000 метра в минута). Смята се, че полетът е променил курса си, за да избегне приближаваща буря.
Позовавайки се на данни от радарите Йохан заяви: "Самолетът през последните минути, се изкачвал с по-голяма от нормалната скорост. Мисля, че това е рядкост дори за боен изтребител, да се изкачва със 6 000 фута на минута. Средната скорост (на изкачване - бел.ред.) на пътническите самолети е вероятно между 1000 и 2000 фута в минута (между 300 и 600 метра в минута), и тези самолети не са предназначени за такива натоварвания."
Източник, запознат с първоначалните констатации от разследването, е заявил пред "Ройтерс", че полет
QZ8501 е направил "невероятно" стръмно изкачване преди катастрофата, a след това в блокирал.

Когато самолети блокират, техните двигатели не угасват, а се губи скорост, защото крилата вече не генерират подемна сила, тъй като няма достатъчно въздух, преминаващ над тях, коментира анализатор пред Би Би Си. Това обикновено се случва, когато носът на машината е насочен нагоре за прекалено дълго време по време на изкачване.
Следователите вече обявиха, че е малко вероятно катастрофата да е причинена от терористичен акт. Малко преди катастрофата пилотът на самолета се е свързал с контрола на въздушното движение в района и е поискал разрешение да се изкачи на 38 000 фута (11 570 метра) от 32 000 фута (9 750 метра), за да избегне скупчване на буреносни облаци.
Поради големия трафик в региона в този момент той не е получил разрешение веднага. Контролът на въздушното движение се е опитал да се свърже със самолета малко по-късно, но не получава отговор. Самолетът изчезва от радарите малко след това без да подаде сигнал за бедствие.
Предварителният доклад за катастрофата се очаква на 28 януари. Според данни от черните кутии, самолетът започва изкачването си три минути след последното повикване от контролната кула, в 6:17 часа сутринта на 28 декември.
Скоростта на изкачването се увеличава до 2 000 метра в минута, после до 2 560 метра в минута и накрая достига 3 350 метра в минута. Самолетът достига височината от 11 460 метра само за 54 секунди. Машината започва да пада в 06:18 часа като пропада близо 500 метра само в първите 6 секунди и достига скорост на падане от 2 400 метра в минута. Изчезва от радарите на височина от 24 000 фута (7 310 метра)
От министерството на транспорта на Индонезия са коментирали, че изглежда е нямало контролирано спускане. Според източник, близък до разследването, цитиран от "Ройтерс", следователите ще се фокусират върху реакциите на пилотите и защо самолетът е летял на такава височина. Повечето самолети в региона по това време са били на височини от 10 300 до 11 880 метра.