Приближен на Путин бизнесмен ще строи моста до Крим

"Стройгазмонтаж", собственост на приближения до президента на Русия Владимир Путин олигарх Аркадий Ротенберг спечели държавната поръчка за строителство на мост на Керченския пролив, който ще свързва полуостров Крим с останалата част на страната, пише РБК. Очаква се проектът да е изпълнен до края на 2018 г.
Правителственото разпореждане за държавната поръчка е било публикувано на сайта на правителството, като в него се казва, че до месец декември 2018 г. мостът през Керченския прилив трябва да бъде завършен.
В интервю пред вестник "Комерсант" Ротенберг заяви, че разбира, че поемането на поръчката означава за него "пълна изолация от запада и черна точка и в личния живот, и в бизнеса", но за него е "по-важно да помисли за това, което трябва остави след себе си". Според бизнесмена изграждането на моста ще струва 3.2 милиарда долара. Най-вероятно проектът ще бъде изпълнен от фирми от Южна Корея и Турция.
В средата на януари "Ведомости" съобщи, позовайки се на източник, близък до министерство на транспорта, че "Стройгазмонтаж" ще изпълни около половината дейности по проекта.
Федералната програма за развитие на Крим и Севастопол до 2020 отдава 3.5 милиарда долара за изграждането на моста над Керченския пролив, от общо 9.6 милиарда, отделени за цялата програма. Мостът ще е най-скъпият инфраструктурен проект в новата история на Русия, напомня РБК. Според проекта той ще е дълъг 19 километра, като ще има автомобилен път с две платна във всяка посока, както и 2 железопътни линии.
През лятото на 2014 г. беше съобщено, че строежът на моста може да бъде поверен на "Стройтрансгаз" на приближения на Путин Генадий Тимченко, а подизпълнители да "Мостотрест" и УСК "Мост".
В края на 2014 г. Тимчено заяви, че не иска да участва в изграждането на моста, тъй като "не е уверен, че ще се справи със задачата". Бизнесменът посочи, че в проекта има много неизвестни фактори, сред които е и крайната цена за изпълнението му. Тимченко не беше съгласен да предостави банкова гаранция на стойност 30% от общата цена на проекта, както и да се съобрази с условието тя да не надхвърли 3.22 милиарда долара.