Разчитането на "черните кутии" на А320 може да отнеме месеци
Няколко лаборатории в покрайнините на Париж обработват информацията за това какво би могло да е причинило катастрофата с Airbus А320 във Френските Алпи във вторник и работата им може да отнеме месеци и години, разказва "Ройтерс".
Засега е открита само едната от двете "черни кутии" на самолета на компания Germanwings. От нея е извлечен аудиозапис на разговорите в пилотската кабина. Другият подобен уред регистрира данните от бордовата апаратура. В сряда френският президент Франсоа Оланд каза, че е открит корпусът, но не и магнитната карта на тази кутия.
С разследването се занимава френската агенция Bureau d'Enquete d'Accidents (BEA) и тя дава оскъдна информация за медиите. На официалните снимки се вижда, че откритият уред е силно деформиран от удара на самолета в планината, при което загинаха всичките 150 души на борда. Не е потвърдено дали е извлечен целият аудиофайл или само част от него.
Тези устройства са изработени така, че да издържат огромно натоварване, за да съхранят изключително важна информация за причините за катастрофата.
Те са ярко оранжеви, за да бъдат откривани по-лесно в терена или сред отломките.
Според "Ройтерс" те издържат на натоварване 3400 пъти по-голямо от земната гравитация, както и на изключително високи температури.
Стандартната процедура на ВЕА в лабораториите на сграда 153 на летището "Бурже" е да се отстрани термозащитата и да се извади и почисти картата памет. Ако е била във вода, се оставя да изсъхне.

При повреда на картата се започва деликатно възстановяване на връзките в нея, като понякога за извличане на функционална информация се използват модерни скенери и авангардно оборудване.
Съвременните записващи устройства съхраняват данните на чип. Но в по-ранните модели има магнитни ленти, поради което в ВЕА разполагат със стари магнетофони и части от уреди от онази епоха, за да може да се прегледа записът.
Засега не е ясно какъв точно тип са "черните кутии" на разбилия се А320, който е на 24 години, но е минавал през обновяване на компютърното си оборудване.

Самото прослушване на записа от разговорите е възможно за шепа хора. То се прави в специална стая, приличаща на звукосаписно студио, където има и мишпулт.
Принцип е от уважение към паметта на пилотите записът никога да не се публикува, но се разпространява стенограма на съдържанието. Тя може да се появи в окончателния доклад на ВЕА, за който ще е нужна поне година.
Такива стенограми изглеждат понякога объркващо, тъй като съдържат откъси от разговори или думи, заглушени от шума на двигателите или от лошото качество на записа.
Отделно се съхранява радиокомуникацията на всеки от пилотите, както и звуците от кокпита. Това е звукозапис с продължителност до 2 часа. Всеки такъв запис трябва да се копира, филтрира, преведе и синхронизира с останалите, за да помогне в изграждането на цялостна картина на случилото се.
Въпреки това разговорите на екипажа може да не съдържат нищо, което да подскаже причината за катастрофата. "Екипажът не винаги разбира или не обяснява достатъчно ясно какво се случва", обяснява бивш следовател на авиационни инциденти.
В търговската авиация има принцип, че трябва да се "лети, навигира и комуникира", но при криза третото правило остава последно по важност.
От ВЕА са призовавали в кабините да се инсталират камери, които да им помогнат в работата, но профсъюзите на пилотите са против. Има и дебат за предаване на живо на данните по време на полет като алтернатива на използваните от десетилетия "черни кутии".

Накрая тези уреди и информацията от тях не заместват нуждата от анализ на отломките и на данните от наземните служби и екипите и местата за техническа поддръжка и контрол на Airbus. В случая с раздробения на малки парченца самолет на Germanwings това няма да е лесно, още повече че те са пръснати и по стръмни склонове, достъпни само за алпинисти. Всичко по-съществено ще бъде прегледано с рентгени, скенери, спектрометри и микроскопи.
Съгласно международното право водеща роля има Франция, макар да не е загинал нито един неин гражданин. Причината е, че на нейна територия е станала катастрофата. Германия, която даде 72 жертви, участва като страна, където е регистрирана авиокомпанията. Airbus и производителят на двигателите CFM ще бъдат помолени да дадат техническа експертиза.
Заключителният доклад ще се опита да установи причините и да направи препоръки за повече безопасност, но не и да посочва виновни. Това е работа на съдия, която от вторник вече работи по наказателно разследване, откривано винаги при подобен инцидент. Съдебен процес може да отнеме години.
Катастрофата на полет 447 на Air France през 2009 г., която падна в Атлантика на път от Рио де Жанейро до Париж, предизвика най-мащабното разследване в историята на ВЕА. Съдебният процес обаче започва едва сега.