"Луфтханза" не инвестира достатъчно в лекари, твърди "Ди Велт"

Германската компания "Луфтханза", собственик на Germanwings, чийто пътнически самолет се разби във Франция миналата седмица, не може да осигури постоянно освидетелстване на психическото състояние на пилотите си, твърди "Велт ам Зонтаг".
Според изданието по този начин не може да се дадат достатъчно гаранции, че няма да се повтори трагедията, за която се предполага, че е предизвикана от втория пилот Андреас Лубиц.
Причината била, че ръководството на "Луфтханза" не отделяла достатъчно средства за поддържане на лекарски екипи и не проявявало разбиране към настояванията да се увеличи броят им.
Миналата година в продължение 4 месеца - от април до август - въпросните лекари, работещи с авиокомпанията, дори нямали ръководител. "В такава обстановка е невъзможно да се изгради доверие към пилотите", казва източник на "Велт ам Зонтаг", запознат със ситуацията.
Във Франкфурт, Хамбург и Мюнхен авиокомпанията разполагала с общо 20 лекари, а във Франкфурт само 5 души освидетелствали пилоти на "Луфтханза" и Germanwings.
Цитираният от изданието специалист обяснява ,че това очевидно не е достатъчно да се определя психическото състояние на 5400 пилоти.
От "Луфтханза" отричат да има такива проблеми. "Разполагаме с достатъчно квалифицирани медицински специалисти. Правим всичко, което се изисква по закон и дори повече", казва Барбара Шедлер, говорителка на авиокомпанията.
Тя отказва на този етап да отговори на въпрос доколко в "Луфтханза" са били наясно със здравословното състояние на Андреас Любиц, останал сам в пилотската кабина в минутите преди катастрофата. Още не е ясно какви мотиви може да е имал той, за да се заключи и да настрои автопилота да снижи самолета, докато се блъсне в планината.
"Ди Велт" изброява състояния, за които според Европейската агенция за авиационна сигурност (EASA) би трябвало да се издават медицински свидетелства за освобождаване от работа за определено време. Сред тях са психоза, шизофрения, разклатено психично здраве. При неврологични или психосоматични заболявания и поведенчески проблеми трябва да се потърси консултация с психиатър.
Но изданието също така обяснява, че пилотите не са длъжни да провеждат годишния си преглед при лекар на работодателя си. Той може да посети един от деветте от т.нар. аеромедицински центрове в Германия или от специалист със съответния лиценз, който трябва също да е с квалификация на пилот.
Превозвачи като Air Berlin дори са решили да закрият медицинските си екипи и екипажите им се преглеждат извън авикомпанията.