Либийските трафиканти на хора управляват бизнес за 170 млн. долара

Един от водещите контрабандисти на хора в Либия се присмя над проектите на Европейския съюз за започването на военна кампания срещу трафиканти на хора и препоръча на ЕС да предостави по-голяма подкрепа за неговото маргинализирано етническо малцинство, пише вестник "Гардиън".
Бизнесът с трафик на хора е и особено доходоносен. Според доклад на ООН, цитиран от "Файненшъл таймс", оборотът от нелегалната дейност в Либия само по море е бил 170 милиона долара през 2014 г.
Контрабандистът, който организира около 60% от преминаванията с лодки през Средиземно море от пристанищния град Зуара, по мнението на неговите сътрудници се съмнява, че ЕС ще може да разбие мрежата за трафик на хора, която обхваща няколко страни от Северна Африка.
Завършилият право 33-годишен мъж, който е поискал да бъде назован просто като Хаджи - почетно название за хора, които са направили поклонение в Мека, заяви, че
за ЕС ще бъде по-добре да инвестира в местната инфраструктура
на амазигите (местно берберско племе - бел. ред.), чиито членове движат трафика на хора в региона. Хаджи също препоръчва на ЕС да подпомогне местната брегова охрана, да работи за стабилизирането на Либия, и да направи повече за намаляване на броя на рибарски лодки, използвани от трафикантите за транспортирането на бежанци към италианските води.
"Какво ще направят, ще сложат две фрегати тук? Два бойни кораба? В либийски води? Това ще е инвазия", казва Хаджи в интервюто, взето в часовете след решението на ЕС да започне военноморска операция срещу контрабандистите.
"Те просто лъжат", добавя мъжът, който твърди, че успешно е изпратил хиляда души в Италия през изминалата седмица. "Те са лъжци. И това не е за първи път. Миналата година се случи същото и нямаше никакви последствия. Защитниците на правата на човека започнаха да говорят, политиците се срещнаха и казаха, ще че предприемат действия. Но нищо не се случи и сега ще бъде същото."
Вместо да се преследват неясни военни възможности, Хаджи предлага да се окаже по-голяма икономическа подкрепа на амазигите, местна етническа група, която се заселва по бреговете на Либия много преди пристигането на арабите. Амазигите са били репресирани от режима на Муамар Кадафи и след революцията от 2011 г. разчитат на контрабандата поради липса на икономически алтернативи.
Хаджи казва, че самият той е отличен пример. "Отидох в колеж, завърших с диплома по право, но нямах работа", разказва той. "И когато нямаш работа и някой дойде да пита дали можеш да му намериш лодка, от което ще изкараш 22 хил. долара печалба, това е една добра възможност."

След падането на Кадафи жителите на Зуара първоначално са ограничили контрабандата, изчаквайки да видят дали ЕС ще окаже помощ на амазигите.
"След революцията искахме да върнем услугата на ЕС, защото те стояха с нас срещу тиранина. Но аз възобнових дейността си, защото разбрах, че ЕС няма да ни помогне. Нямаше нищо за правата на човека. Либийското правителство не ни подкрепя. И ЕС не ни помага също."
Хаджи признава, че по-голяма помощ за амазигите няма да убеди всички контрабандисти в Зуара или в други центрове за трафик на хора, като Гарабули, откъдето тръгна лодката, която потъна с 800 души на борда. Но той смятал да спре с трафика на хора, защото каузата на амазигите била по-важна за него, отколкото контрабандата.
"Има контрабандисти, които работят за удоволствието от правенето на пари, дори и в Зуара", казва Хаджи. "Но има и други като мен, които работят от
удоволствието да оказваме натиск върху вас, европейците
Хуманитарните агенции смятат, че повече от 20 000 имигранти са достигнали италианското крайбрежие тази година, а около 1600 са загинали по време на пътуването. В понеделник италианската полиция арестува двама заподозрени трафиканти на хора сред оцелелите от лодката, която се преобърна в неделя. Организацията на обединените нации потвърди, че най-малко 800 души са загинали при потъването.

Прокурорите казаха, че са задържали тунизиец, за когото се смята, че е капитан на кораба, и сирийски член на екипажа. Двамата са обвинени в трафик на хора, а капитанът също е обвинен в убийство.
Хаджи посъветва италианската брегова охрана да унищожава корабите, които се използват за трафика на хора, вместо да ги оставят да се носят празни в открито море.
"Това е нещо, което ме озадачава", казва той. "Когато мигрантите излязат в морето, а италианските брегова охрана ги спаси, защо оставят лодките непокътнати? Това ни помага, защото всичко, което трябва да направим, е да излезем в морето и да ги издърпаме обратно към брега. Има случаи, когато
една и съща лодка е била използвана четири пъти
в четири отделни пътувания."
Това ще бъде особено ползотворно средство за борба с трафика на хора, казва Хаджи, защото в момента има недостиг на риболовни кораби в Либия. Обикновено контрабандисти купуват рибарски лодки втора употреба за около 30 000 долара. Но недостигът на лодки принуждава контрабандисти да се обърнат към собствениците на кораби, които обикновено се опитват да избегнат контрабандата и завишават цената на около 60 000 долара.
Дефицитът на рибарски лодки повиши и цената на либийската риба, защото има "липса на рибарски лодки, с които да се лови риба. Те всички се използват от контрабандисти", разказва Хаджи.
Запитан защо разкрива тайните на занаята си, Хаджи отвръща: "Очевидно това ще ми се отрази. Но аз се занимавам с трафик на хора от гняв към ЕС."
За хиляди мигранти отплаването от Либия през Средиземно море към Европа е последната крачка от рисковано пътуване, което започва в отдалечената южна либийска пустиня, където въоръжени банди са отворили опасен нов път за излизане от Африка, пише "Файненшъл таймс".
Бизнесът с трафик на хора се оценява на близо 170 млн. долара
Местни казват, че мигрантите плащат по около 1 200 долара на човек да прекосят Либия и между 800 и 2000 долара за място в плавателен съд.
Въоръжени групировки са превърнали отдалечения път, започващ от границата със Судан, в доходоносен маршрут към средиземноморския бряг, като с това допринасят за увеличаването на броя на мигрантите, преминаващи през Либия.
Хора, които живеят близо до контрабандните маршрути, казват, че мигранти от Еритрея, Етиопия и Южен Судан идват в началото на пролетта, когато морето е по-спокойно. Те трябва да разчитат на безскрупулни трафиканти, за да избягват скитащи се банди джихадисти.

Трафикантите работят на малки мрежи, в зависимост от маршрута. Например една група превозва мигрантите от Нигер до либийския град Катрун, след това друга от Катрун до Сабха, трета от Сабха до Триполи, а четвърта отговаря за преминаването по море. Други групи каналджии прекарват сирийци, палестинци и други през египетската граница в Либия, пише изданието