Apple и Google са най-скъпите брандове

Apple и Google са най-скъпите брандове

Apple и Google са най-скъпите брандове
Технологичните фирми и търговците на дребно постигат най-висок ръст на стойността си в годишната класацията на стоте най-скъпи брандове за 2015г. на BrandZ.
Top 100 Most Valuable Global Brands бе разпространена от в сряда от WPP и Millward Brown.
Технологичните брандове са поскъпнали с 24% за една година, като в топ 20 те са 6, а ако се вземат и онлайн търговците като Alibaba и Amazon, стават 11. Сред първите 20 са и Visa и MasterCard, които са свързани тясно със съвременните технологии. Стойността на технологичните брандове е близо 1 трилион долара, или една трета от общата стойност на анализираните 100 световни бранда.
Успешните фирми не само предоставят стоки и услуги, отличаващи се от конкуренцията, но успяват и да се свържат по уникален начин с потребителите си. "Брандовете са от все по-голямо значение. Хората ги възприемат сериозно, те стават все по-важни за определянето на стойността и успеха на компаниите", коментира Питър Уолш от BrandZ.
Дейвид Рот от WPP коментира, че стойността на брандовете се увеличи значително въпреки трудното десетилетие. Според него се намираме в ключов момент за специалистите по изграждане на брандове: "На прага сме на нова реалност и на променящ се клиент, а десетте ни години на оценяване на брандовете доказват, че инвестирането в създаване на силен и стойностен бранд носи значителна възвращаемост на акционерите."
Показателно за "новата реалност" е, че най-ценните търговски брандове са Alibaba и Amazon, които нямат нито един истински магазин, но струват повече от американската верига супермаркети Walmart с нейните 11 000 магазина по цял свят.
Топ 10 на най-ценните брандове за 2015г.:
Място 2015  Бранд   Категория  Стойност (млн.$) Промяна на стойността Място 2014
 1  Apple  Технологии   246 992  67%  2
 2  Google  Технологии  173 652  9%  1
 3  Microsoft   Технологии  115 500  28%  4
 4  IBM  Технологии  93 987  -13%  3
 5  Visa  Плащания  91 962  16%  7
 6  AT&T  Телеком  89 492  15%  8
 7  Verizon  Телеком  86 009  36%  11
 8  Coca-Cola  Напитки  83 841  4%  6
 9  McDonald's   Бързо  хранене  81 162  -5%  5
 10  Marlboro  Тютюневи  изделия  80 352  19%  9
Дорийн Уонг, която е ръководител на глобалните операции на BrandZ, дава в този дух пример с Apple. "Компанията посреща рационалните и емоционалните нужди на клиентите си, прави живота им по-лесен, по-забавен и в същото време – по-удобен. Apple пределно ясно обявява принципите си, никога не спира да освежава посланието си, за да изтъква кое при нея е различното, каращо хората толкова много да искат продуктите ѝ."
Тази година Apple си върна първото място в класацията, което беше загубил от Google предишната година, като фактор за това стана успеха на iPhone 6, появата на пазара на Apple Watch и платежната система Apple Pay. По ръста си Apple отстъпва единствено на бранда Facebook. В новото издание на изследването фирмата на Купертино постига ръст на стойността на бранда си с 67%, до 246.9 милиарда долара.
Общата стойност на 100-те бранда се е увеличила до 3.3 трилиона долара в сравнение с 2.9 трилиона през 2014 г., но не при всички има ръст – брандовете, свързани с продажба на предмети на лукса, са поетинели средно с 6%. Поевтиняването на еврото вреди на компаниите от ЕС, а антикорупционната кампания в Китай и икономическата криза в Русия – на производителите на скъпи стоки.
Десетте най-скъпи бранда включват още Microsoft, IBM, Visa, AT&T, Verizon, Coca-Cola, McDonald's и Marlboro. Сред значимите технологични брандове в класацията са още Facebook (12-о място), Amazon (14-о), HP (39-о), Oracle (44-о), Samsung (45-о) и Twitter (92-ро).
Не са добри новините за Европа – ако за последните 10 години, откакто се прави класацията, американските брандове са поскъпнали със 137%, то при европейските ръстът е само 31% и през миналата година дори те са се обезценили с 9.3%. Да не говорим за китайските брандове, където поскъпването е с 1004%, отбелязват авторите, и припомнят, че брандовете, изтласкани от Топ 100 от китайците, са от Европа.
Методологията, ползвана в изследването на Millward Brown за оценка на стойността на брандовете се основава на три милиона потребители в над 50 различни пазара, както и реалните продажби на фирмите.