За 20 цента повече - как по-високият ДДС се отразява на живота в Гърция

За туристите по тесните улици на Атина 20 цента повече за едно сувлаки – традиционно гръцко ястие с месо на шиш – вероятно не е толкова много. За сервитьора Ставрос Гиокас покачването на ДДС от понеделник е повод за притеснения, разказва агенция "Ройтерс".
Увеличаването на данъка, поискано от кредиторите в замяна на спасителна помощ, е принудило ресторантът, където работи Гиокас, да вдигне цената на сувлакито – тънка питка с месо, изпечено на шиш, със салата и дзадзики – от 2.40 евро на 2.60 евро.
Докато за богатите северноевропейци това може да е изгодна цена, за гърците, уморени от годините строги икономии, покачването на цената е още една причина да не се хранят навън. "Хората броят всеки цент, не само за сувлаки", казва Гиокас, докато чака клиенти в празния ресторант.
Някои големи чуждестранни компании ще поемат тежестта от увеличението на ДДС на някои хранителни продукти и транспорта от 13 на 23% за своя сметка. Други бизнеси вероятно просто няма да плащат данъци за някои от своите продажби – широко разпространена практика, допринесла за гръцките икономически проблеми, коментира Reuters.
За тези, които плащат обаче, няма да има друга опция, освен да вдигнат цените за крайните потребители. "Не можем да поемем увеличението. Всичко поскъпва – домати, лук, дзадзики", казва Гиокас.

Покачването на ДДС за някои продукти и услуги ще увеличи не само цените от менюто в ресторантите и магазините, но и таксиметровите услуги и таксите в частните училища.
"Когато всичко струва с 10 цента повече, покупателната способност на пенсията ми става по-слаба, нали", казва 65-годишният Никос Кулопулос, цитиран от "Ройтерс".
Икономистите казват, че Гърция не е имала избор за увеличението на ДДС. "Но това има добри шансове да върне в хазната очакваните приходи, защото голяма част от увеличението се прилага на основни стоки, където търсенето не е много променливо", казва Ник Магинас от National Bank of Greece.
Редица големи международни вериги супермаркети, които имат бизнес в Гърция, обявиха, че няма да допуснат увеличението на ДДС да се плаща от крайния потребител. Сред тях е германската Lidl.
"Смятам, че увеличението на ДДС в крайна сметка ще стигне до клиентите. Ние вече работим с нищожна печалба", казва Мелина Варуцику, говорител на супермаркетите Sklaventis. Веригата е в процес на промяна на цените, което може да доведе до спад в търсенето.
"Като цяло големите компании трябва да могат да поемат за своя сметка увеличението много по-ефективно в сравнение с по-малките", казва Андонис Диапулис, анализатор в Alpha Finance. "Много малки компании, както ресторанти, така и търговци на дребно, може да опитат да излязат в сивата икономика, като не дават касови бележки, когато могат", обяснява той и допълва, че със сигурност последиците от това ще са негативни.

Таксиметровите шофьори в Атина са много разтревожени. "Хората нямат пари. Сега с увеличението ще стане още по-зле и аз няма да мога да си купя нищо", казва 49-годишният Тасос Дрицас, който работи като таксиметров шофьор от 1998 г.
В едно кафене например капучино фредо – любима ледена напитка на много гърци – е поскъпнала от 1.60 на 1.80 евро.
"Кафето все още е продукт, който ще се купува – то е начин на живот за много гърци. Увеличението на ДДС няма да е голямо. В нашия случай за крайния потебител то е 15-20 цента", казва Костас Ставропулос, на 24 години, който приготвя кафета за служите в банка, току-що отворила след триседмичната ваканция.
За него обаче става въпрос за много повече от кафе. "След увеличението в ДДС хората ще трябва да преосмислят начина, по който живеят. Ще трябва да променят ежедневието си и да режат отвсякъде", казва 24-годишният младеж.