Капитан Марк Мецгер: Да спасиш човешки живот в морето е незабравимо

Основната задача на германските военни кораби в Средиземно море, разположени от два месеца, е да събират информация за мрежите за трафик на хора към Европа. Около 300 служители получават данните предимно от имигранти и бежанци, които са спасени от бедстващите им кораби.
Официалната германска агенция ДПА разговаря с 42-годишния капитан Марк Мецгер, командващ фрегатата "Шлезвиг Холщайн", за това как се събира такава информация и как спасяват хората в открито море.
Изпратени сте в Средиземно море да събирате информация за престъпните мрежи на трафикантите. В изминалите месеци стигна ли ви времето за това?
- Медиите отразяват най-вече спасителните операции в морето. Задачата на корабите от мисията EUNAVFOR MED е да събират информация за мрежите на трафикантите и ние я изпълняваме изцяло. Но също така носим отговорност за извънредни ситуации в морето и се отзоваваме, когато ни викат на помощ. Да се помага в открито море е дълг на всеки моряк.
Как събирате информация?
- От хората, които качваме на борда. Това се прави чрез разговори с тях или чрез анализ на документите им. Записваме информация за гражданството им, къде живеят, по кои транзитни маршрути са преминали и им снемаме отпечатъци и снимки.
Системно ли разпитвате всички, които биват спасявани от германски кораби?
- Разговорите са доброволни, нямаме правомощия да принуждаваме хората. Това се прави от служители на разузнаването, обучени за подобна дейност. Те работят на сушата, където е създадена обстановка, в която се предполага да имат продължителен контакт с информаторите си. На борда е невъзможно да се правят такива неща, защото хората са тук за съвсем кратко. Поради това е още по-важно в първите разговори да се прояви съчувствие и бързо да се адаптираш към всеки, с когото разговаряш.
Какво знае ЕС към днешна дата за бандите на трафикантите, което не беше известно преди разполагането на вашите части?
- Проверяваме информацията – например за сборните пунктове, за трасетата, структурите, в които действат тези мрежи. С помощта на кораби, хеликоптери самолети можем да оценим мафиотските структури, занимаващи се с тази дейност, процедурите им и връзките, които поддържат.
Как изглежда една операция за спасяване на бедстващи в морето?
- Контролната зала за тези операции е в Рим и надзирава всички подобни действия. Правилото е да бъдем информирани от тях къде има критична ситуация и да отплаваме към мястото на трагедията. Това е морски район с размерите на Германия и ефективно спасяване е възможно единствено чрез добро управление и координация с корабите в морето.
Какво се случва, когато достигнете мястото на катастрофата?
- Наближаваме с моторници и обясняваме на хората как ще протече спасителната операция. Винаги имаме преводач на борда за установяване на първия контакт и успокояване на хората, струпани по тези претоварени и несигурни баржи и надуваеми лодки.
След това започва прехвърляне на малки групи – първо ранените и болните, после жените и децата, накрая – мъжете.
След като ги претърсим за опасни предмети и преминат медицински преглед, събираме подробности за тях, даваме им нещо да хапнат и пият, както и да се измият.
На снимките често се вижда, че военните носят ярко оранжеви или бели защитни гащеризони. Не се ли чувстват бежанците като прокажени, когато ги посрещате, облечени така?
- Когато приемаш жертви на корабокрушение на борда, не знаеш дали сред тях няма болни и нашите войници да са изложени на риск при контакт с тях. Аз съм длъжен да пазя подчинените си, защото ако ги застраша, рискувам цялата мисия. Винаги проверяваме и преценяваме дали по време на операция е необходимо обличането на тези костюми.
А има ли и други опасности? Противници на спасителните операции казват, че сред бежанците може да има бойци от "Ислямска държава"?
- Никъде не можете напълно да изключите опасността от тероризъм. Предвид събитията в Либия, разрастващото се влияния на терористични групировки и борбата между отделни милиции винаги е възможно престъпници или терористи да се промъкнат сред бежанците. Това е и една от причините да се използва армията за защита на екипите, приближаващи лодките с бежанци. Това се върши от въоръжени отряди, екипирани с бронирани жилетки.
Опитът ви досега промени ли по някакъв начин възгледите ви за имиграционния проблем?
- Много по-лично се преживява подобен проблем, когато чуваш за него от оцелелите, разказващи за преживелиците си. Физическото и психологическото натоварване определено са големи в сравнение с други мисии.
Но да спасиш човешки живот е едно от най-прекрасните преживявания, които можеш да имаш, независимо дали си униформен или цивилен служител.
Раждането на момиченце на моя кораб на 24 август определено е едно от най-изключителните преживявания, които ще отнеса със себе си от тази операция.