Стените срещу бежанската вълна - скъпи и неефективни

С плана си да прегради цялата си граница със Сърбия с телена ограда Унгария влошава съдбата на бежанци и имигранти и ги тласка в ръцете на трафикантите на хора, предупреди в петък Международната организация за миграцията (IOM)
В неделя френският външен министър Лоран Фабиюс обвини източевропейските държави и в частност Унгария, в "скандална политика" към бежанците, противоречаща на ценностите на Европейския съюз.
Страната обяви в понеделник, че е завършила вдигането на висока 3.5 метра телена ограда по дългата 175 км граница със Сърбия и втвърди тона към ЕС и призивите за по-хуманно отношение към бежанците. Според премиера Виктор Орбан те са заплаха за европейската сигурност, просперитет и идентичност. От IOM изчисляват, че всеки ден по пътя през Гърция, Македония и Сърбия към унгарската граница се насочват 1500-2000 души и има реална възможност броят им да се увеличи до 3000.
"Според нас строенето на оградата всъщност е прикрито субсидиране на трафикантите. Ако спуснеш бариера, те просто ще започнат да искат от хората повече пари, за да ге прекарат покрай тази бариера", каза говорителят Жоел Милман в централата на организацията в Женева.
"Държавите винаги действат по този начин и вдигат стени, за да угодят на населението си и избирателите – подобни мерки изглеждат решителни, изпреварващи събитията и взимащи предвид страховете на хората, че има прекалено много имигранти. Но опитът ни от десетилетия насам сочи, че това никога не спира проблема по начина, по който много хора си мислят."

Мож еби най-трагичната цена, платена досега от незаконния трафика на хора, е смъртта на 71 души в унгарски камион в Австрия, заради което са задържани четирима български граждани. Магдалена Майковска-Томкин, представител от службата на IOM в Унгария, казва пред "Ройтерс", че жертвите са дошли през Западните Балкани и са смятали, че в Унгария са стигнали до "безопасна територия", но са прибягнали до трафикантите, защото властите не им позволяват да използват традиционен превоз като автобуси и влакове към Австрия и Германия.
Според главния комисар на унгарската полиция Карой Пап покрай стената ще бъдат изпратени повече от 2000 конни и пеши гранични патрули, а действията им ще бъдат подпомагани от хеликоптери и обучени кучета.
Оградата на сръбско-унгарската граница не е първият опит да се спре бежанския поток чрез поставянето на заграждения. През 2012 г. Гърция издигна 10.5 километрова стена покрай границата с Турция на река Еврос (Марица), струваща на страната 3.6 млн. евро. През 2013 г. България също постави 30-километрова ограда с бодлива тел на стойност 9 млн. лв. покрай границата с Турция. Така с издигнатата от Унгария стена разходите на трите страни само за заграждения надхвърлят 40 млн. евро. В тази сума не се включват разходите за полицейския персонал, натоварен със задачата да пази границите, като разходите за спиране на бежанските вълни са извършени на фона на бюджетни дефицити и в трите страни.

Същевременно според мнозина анализатори новата стената няма да спре притока на бежанци. Колумнистът от Bloomberg Леонид Вершидски казва новата стена просто ще отклони част от бежанския поток към Италия, която трябва да се справи и с бежанската вълна от Африка. По данни на The Washington Post броят на опитите за незаконно влизане в страната към юли месец са се удвоили спрямо 2014 г., достигайки повече от 170 хиляди.
Пренасочването на част от засилващия се бежански поток от българо-турската, гръко-турската и унгаро-сръбската граници към други дестинации, най-вече към Средиземно море, ще натовари допълнително бюджетите за защита, настаняване и депортации на бежанците на съседните страни, през които миграционната вълна влиза в Европа.
Телените огради не могат да спрат хора, бягащи от война и преследване. "Ройтерс" разказва за 27-годишния сириец Ахмед, който е на гарата в Бъдепащ със съпругата си и търси трафиканти да го прехвърлят до Германия – крайната цел на пътуването, започнало от сирийския град Ариха.
Той описва как потеглили преди десетина дни и често премеждията пеша, с надуваема лодка и влак са били толкова рисковмани, че на моменти им се искало изобщо да не бяха тръгвали.
"Това е пътуване от смърт към смърт, защото минаваме през гори, морета, мафията, трафикантите и какво ли не."
Ахмед не знае колко ще му струва да наеме кола или камион за превоза, който може да струва по 500 евро за него и жена му. До Виена е по-евтино – към 350 евро, добавя той.
Унгарската полиция казва, че само тази година е арестувала почти 800 души за трафик на хора.