Обемът на товари към Сирия се е увеличил значително след започването на руските удари

Обемът на товари към Сирия се е увеличил значително след започването на руските удари

Руският товарен кораб "Александър Ткаченко" в Босфора на път за Средиземно море на 6 септември 2015 г. На борда на кораба се виждат няколко военни камиона и контейнери.
Руският товарен кораб "Александър Ткаченко" в Босфора на път за Средиземно море на 6 септември 2015 г. На борда на кораба се виждат няколко военни камиона и контейнери.
Повече от 100 товарни кораби са достигнали Сирия през последните няколко седмици, което е най-голямото увеличени в корабоплаването в продължение на една година, след като Русия засили подкрепата си за президента Башар Асад, предаде "Ройтерс".
Корабите пристигат директно от Русия, черноморски пристанища като Констанца в Румъния, както и от Ливан и Египет, по данни на международни търговски източници.
Източници на "Ройтерс" твърдят, че товарите включва доставки в подкрепа на руската офанзива, както и зърно и захар за участващите в конфликта. Агенцията уточнява, че не е успяла самостоятелно да потвърди тази информация.
Русия не е издавала поръчки за доставки на стоки за Сирия, е заявил говорител на руското правителство.
Някои доставки са по поръчки, направени от сирийското и руското правителство, докато други са частни доставчици, които очакват възможност да продадат стоките си в зоната на бойни действия, твърдят източниците.
"Пристанищата не могат да обслужват корабите достатъчно бързо и логистиката е сложна и хаотична в момента. Всичко това се дължи на по-голяма ангажираност на Русия в региона", каза източник от индустрията, който работи в Близкия Изток.
Цената на превоза на товари към Сирия е скочила в последните две седмици с 25% до над 80 долара за тон.
Руският десантен кораб "Азов" в Босфора на път за Средиземно море на 6 октомври 2015 г.
Руският десантен кораб "Азов" в Босфора на път за Средиземно море на 6 октомври 2015 г.
Петгодишната гражданска война в Сирия ескалира, след като руските самолети започнаха въздушни удари срещу противниците на Асад на 30 септември, а Русия изпрати допълнителни сили в своята военноморска база в пристанището на Тартус и на близката авиобаза.
До края на август в Тартус са пристигали само по седем кораба, като цифрата е скочила до 20 на седмица около 12 октомври, сочат данните на британската компания за морски транспорт Pole Star. 95 кораби са пристигнали в Тартус между средата на септември и 21 октомври.
В другото главно пристанище Латакия общо 34 кораба са пристигнали в периода от средата на септември до 21 октомври.
Отделни данни за проследяването на морския трафик на Thomson Reuters Eikon показват, че от средата на септември най-малко 60 кораби са пристигнали в Латакия и Тартус.
Вероятно е да има различия в данните за корабите, тъй като не всички кораби се качват от всяка система за проследяване, предупреждават от "Ройтерс".
Последния път, когато е имало подем в морския трафик край бреговете на Сирия е бил в началото на 2014 г., когато Русия увеличи доставките за Асад в подкрепа на предишната офанзива на режима срещу бунтовниците. По това време между края на декември и януари около 25 кораба пристигнаха в ключови пристанища по данни на Thomson Reuters Eikon.
Руският десантен кораб "Александър Отраковски" в Босфора на път за Средиземно море на 15 септември 2015 г.
Руският десантен кораб "Александър Отраковски" в Босфора на път за Средиземно море на 15 септември 2015 г.
Трафикът в крайбрежните води значително спадна от началото на конфликта до 10 кораба на седмица към Тартус и 6 към Латакия през последната година.
Бойните действия в съчетание със западните санкции, наложени на сирийските държавни фирми, които работят на пристанищата, както и на няколко местни фирми за доставка, допълнително увеличиха напрежението сред международните спедитори и превозвачи при изпращането на кораби в Сирия.
Според източници на "Ройтерс" най-вероятните товари са храни, горива, оборудване и военни доставки. По тяхна информация има и значителен скок във вноса на нерафинирана захар.
Русия активизира хуманитарните доставки на храни за Сирия, доставяйки 71 хил. тона от 1 юли насам, според данни за износа, цитирани от Игор Павенски, заместник-ръководител на стратегическия маркетинг на оператора на железопътната инфраструктура "Русагротранс". Това представлява 88% от износа на Русия за Сирия за цялата предходна година, каза той.
Международен източник от оръжейната промишленост с информация за движението на близкоизточните пазари, е заявил, че Русия е преместила оборудване в района, включително боеприпаси, тежки оръжия, бомби, електронно оборудване, подслушвателни устройства и заглушаващи устройства. Повечето от тези материали са били доставени с кораби, но за някои са били използвани самолети.
Вячеслав Давиденков, говорител на руския монополист върху износа на оръжие "Рособоронекспорт" заяви пред "Ройтерс": "Ние никога не коментираме - време, дати, начини и брой доставки. Няма коментар."
Северният, Черноморският и Балтийският флот на Русия са изпратили петролни танкери, за да доставят авиационно гориво за руските самолети в региона, предаде агенция "Интерфакс" в началото на октомври, позовавайки се на военен източник. Един разузнавателен кораб е бил разположен край бреговете на Сирия, за да наблюдава комуникациите в страната, близките държави и техните териториални води.
Руски военен говорител е отказал да коментира информацията, допълва "Ройтерс".