"Файненшъл таймс": ЕК е знаела за манипулирани тестове 2 години преди скандала с "Фолксваген"

"Файненшъл таймс": ЕК е знаела за манипулирани тестове 2 години преди скандала с "Фолксваген"

"Файненшъл таймс": ЕК е знаела за манипулирани тестове 2 години преди скандала с "Фолксваген"
Фактът, че автомобилните концерни манипулират тестовете за вредни емисии, е бил известен на най-високо равнище в ЕС още през 2013 г., но не е предизвикал никаква реакция, съобщава в. "Файненшъл таймс", цитиран от "Фигаро".
Европейската комисия е била информирана за проблеми в изпитанията за вредни емисии на автомобилните производители повече от две години преди разкритията за "Фолксваген" и манипулирането на тестовете в САЩ. Според документи, с които вестникът разполага, европейският комисар за околната среда по онова време Янез Поточник е алармирал за проблема своите колеги през 2013 г., но Брюксел не е предприел никакви действия срещу порочната практика.
По-конкретно Поточник е споменал за проблема в писмо от февруари 2013 г. до своя колега – еврокомисаря по индустриална политика Антонио Таяни. Поточник уточнява, че няколко страни от ЕС имат сериозни подозрения за чувствително разминаване между действително изпусканите от автомобилите вредни газове и нивата, регистрирани по време на тестовете. Според тях това е основната причина качеството на въздуха да не се подобрява.
"Широкоразпространено е схващането, че настройките (на автомобилите) са били така нагласени, че да съвпаднат с изпитателния цикъл въпреки рязкото увеличаване на вредните емисии при реална употреба", гласи текстът на писмото.
Документите показват, че манипулирането на тестовете от страна на автомобилните концерни е било известно и дискутирано на най-високо ниво в ЕС много по-рано, отколкото се смяташе досега, пише "Файненшъл таймс".
В края на септември Федералната агенция за опазване на околната среда на САЩ откри, че "Фолксваген" е снабдил със специален софтуер дизеловите си модели, който позволява резултатите за нивата на вредните емисии да бъдат манипулирани. Автомобилният концерн призна, че въпросното устройство е монтирано в 11 милиона коли в целия свят.