Половината унгарски фирми не могат да намерят квалифицирани работници

Половината работодатели в Унгария не могат да намерят квалифицирания персонал, от който се нуждаят, показва проучване на компанията Manpower Group, цитирано от "Ройтерс".
Германската техническа фирма TUV Rheinland е търсила инженер за специализирана позиция в продължение на две години и половина. Мениджърът по човешките ресурси Тимея Калина признава, че загубата на опитни служители е голям проблем.
"Трудно е да привлечем човек, който да започне да си върши работата перфектно от първия ден", казва тя. "Бих казала, че шансовете за това са нулеви." Средното време, което фирмата отделя за търсене на инженер, е 2-3 месеца, а по-специфичните позиции се запълват още по-трудно.
Около половин милион души са емигрирали в търсене на по-добри работни места в Западна Европа. Населението на Унгария е около 10 млн.
"В центровете за услуги тук са нужни няколкостотин работници", казва Ласло Далани – мениджър за Унгария и Словения в Manpower Group. "В информационния сектор има 20 000 незаети позиции, пропастта в автомобилната индустрия също е стигнала десетки хиляди."
Незаетите длъжности са разнообразни – от IT експерти и счетоводители до работници и шофьори, но инженерите са сред най-търсените.
Проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) от 2012 г. показва, че унгарските ученици се справят по-зле от връстниците си в математиката и точните науки, макар че има подобрение в способностите им за четене. Въпреки това във всички категории те са под средното ниво.
Едно от най-честите оплаквания на работодателите е липсата на практическо обучение в университетите. В същото време за пръв път от десетилетие консултантската фирма Deloitte започна кампания, целяща да убеди студентите да останат в Будапеща, след като завършат висшето си образование.
Лайош Антал – директорът за Унгария и Централна Европа за услуги, свързани с киберсигурността, твърди, че само мащабни реформи в образователната система ще решат проблема. "Трябва да отделим много повече ресурси за издирването на правилните хора, да създадем по-широка мрежа, да търсим през граница и дори да наемаме служители от чужбина."
По-рано тази година пътните превозвачи сключиха сделка с правителството на премиера Виктор Орбан държавата да обучи 6000 шофьори. "Проучванията ни показват, че на страната не ѝ достигат между 20 000 и 22 000 шофьори", казва Петер Ердей от Асоциацията на пътните превозвачи. "Това вече пречи на растежа на професията. Камионите си стоят и не се правят инвестиции за купуване на още, тъй като компаниите нямат екипи, които да ги карат."
Близостта на по-богатата съседка от еврозоната – Австрия, е допълнителен проблем за западната част на Унгария. От Erste Bank твърдят, че са търсят подходящ кандидат за позиция в продажбите в продължение шест месеца, а в някои случаи - една година.
През април тази година правителството на Орбан започна програма на стойност 100 млн. форинта (около 320 000 евро), която цели да убеди младите емигранти да се върнат у дома. Тя им предоставя самолетен билет и 100 000 форинта (320 евро) месечно за битови разходи в рамките на една година.
Макар безработицата в Унгария да намаля значително в последните години, това се дължи предимно на заетостта на неквалифицираните работници. 226 000 души са наети в програми за обществена заетост, а 114 200 души са регистрирани като работещи в чужбина.
Така безработицата падна до 6.4% през септември. Когато премиерът Виктор Орбан пое властта през 2010 г. след осем години управление на социалистите, тя бе над 10%.
Анализаторката Мариан Трипон от CIB Bank – унгарският отдел на Intesa Sanpaolо, твърди, че по-голямата част от увеличаването на заетостта се дължи на тези два фактора. А ако се изключи влиянието на програмите за обществена заетост, безработицата ще стигне повече от 11%.
"Недостигът на работници може да има сериозни дългосрочни последствия", казва тя. "Едно от основните предизвикателства пред унгарската икономическа политика е да увеличи потенциалния растеж. Това ще изисква борба със структурните проблеми на трудовия пазар."