Зелено грозде "Йода", или още веднъж за рекламния валяк на "Дисни" и "Юнивърсъл"

Зелено грозде "Йода", или още веднъж за рекламния валяк на "Дисни" и "Юнивърсъл"

Зелено грозде "Йода", или още веднъж за рекламния валяк на "Дисни" и "Юнивърсъл"
Reuters
Американският шоубизнес никога не е бил в ръцете на толкова малко хора, пише Дрю Харуел във в. "Вашингтон пост".
Конгломератите Disney и Universal прибраха в джобовете си 90% от приходите от десетте най-печеливши филма през годината. Те притежават и 12-те най-посещавани увеселителни парка в света.
 
Фактът, че две огромни корпорации оформят такава голяма част от свободното време на американците, тревожи някои хора.
"Disney има грандиозен ефект върху културата и новините, върху начина, по който изразяваме себе си", казва Джон Джюъл – директор на факултета на медийни и културни науки в Кардифския университет. "Има опасност да се превърнем в монокултура, в която всичко е диснифицирано."
Двете компании практически нямат съперници в броя на доминираните от тях индустрии. Comcast – най-голямата телевизионна фирма, притежава някои от големите имена в новините (NBC, Meet the Press), киното (Universal Studios, "Бързи и яростни") и спорта.
Disney е собственик на телевизиите ABC и ESPN, както и на най-разпознаваемите имена в шоуиндустрията – Индиана Джоунс, супергероите на Marvel, Pixar.
Наближащата премиера на "Силата се пробужда" направи властта на Disney очевидна. Филмът не само вероятно ще се превърне в най-печелившият в историята, но и ще заличи границата между това къде свършва бизнесът на компанията и къде започва американската култура.
Рекламната кампания бе прокарана през новинарските предавания, футболните игри и детските шоута – и това увеличи аудиторията на филма, като в същото време даде на "роднинските" медии преимущество пред конкуренцията. Когато "Силата се пробужда" пусна най-новия си трейлър, ESPN го разпространи като ексклузивно съдържание в праймтайма.
Наближащата премиера на "Силата се пробужда" направи властта на Disney очевидна.
Reuters
Наближащата премиера на "Силата се пробужда" направи властта на Disney очевидна.
Universal Pictures даде същата възможност на NBC. Предаването Today направи много лично интервю със звездите на "Бързи и яростни 7" за смъртта на Пол Уокър. В друг епизод екипът показа как звездите Крис Прат и Брис Далас Хауърд се разхождат в магазин за играчки от "Джурасик свят". Филмът стана вторият най-голям блокбъстър в историята на САЩ.
"Никога не е било в такъв мащаб. Те се рекламират не само чрез играчките, но и чрез сериозни предавания", казва Джюъл. "Гениалното в замисъла е, че превръщат това в новинарска история. То действително е новинарска история... просто се случва така, че промотира собствения им продукт."
Говорителите на двете фирми защитават зашеметяващите сливания на съдържание с мотива, че предаванията винаги слагат обозначения, че филмът и новините са корпоративни "братовчеди".
"Синергията между сестринските фирми е едно от големите преимущества в това да си глобална медийна компания", казва говорителката на Universal Pictures Тери Евърет. "Просто има смисъл и трябва да кажа, че работи много добре."
А сливането не спира в новините. Disney започва да прави тематични паркове за "Междузвездни войни" в "Дисниленд", а после ще стигне и морето, като създаде круизни рейсове, посветени на "Междузвездни войни".
"Повсеместността на тези филми има по-голямо влияние върху аудиторията, ако те си мислят, че това става случайно, а не нарочно", коментира Пол Дергарабедиян – медиен анализатор в изследователната компания Rentrak.
В същото време медийните гиганти постоянно откриват нови начини да експлоатират границите на синергията си. Козметичната компания CoverGirl, притежавана от Procter and Gamble, обяви, че ще продава спирала за мигли "Тъмната страна" с опаковка, изпъстрена с цитати от "Междузвездни войни".
Миналата седмица Disney Consumer Products откри нова линия плодове и зеленчуци, посветени на Marvel и "Междузвездни войни" - сред тях е зелено грозде без семки "Йода".
Когато си монолит като Disney или Universal, "целият пясъчник е твой", казва Дергарабедиян. "Ако притежаваш всички играчки, можеш да играеш с каквото си поискаш."