Китай започна жп превоз на товари към Европа покрай Русия

Китай започна жп превоз на товари към Европа покрай Русия

Китай започна жп превоз на товари към Европа покрай Русия
Associated Press
Първият товарен влак от Китай премина в началото на седмицата през Централна Азия до Грузия по т.нар. железопътен Път на коприната. Маршрутът през Казахстан и Азербайджан трябва значително да съкрати времето и да намали разходите за транспорт на изток.
Композицията бе посрещната в Тбилиси от премиера Ираклий Гарибашвили, според когото вместо морски превоз от 40 дни сега вече китайските товари ще могат да стигат до Черно море за 8-10 дни. След това от пристанище Поти те ще продължават с кораби за Истанбул и Европа, където ще се доставят след още 3-5 дни.
Гарибашвили бе на визита в Пекин през септември и разчита страната му да се превърне във важен разпределителен център по пътя между Азия и Европа и това да привлече инвеститори. През февруари в Тбилиси трябва да започнат преговори за свободна търговия между двете страни.
Ако се реализират плановете през 2016 г. да има и жп връзка на Грузия с турската мрежа през град Карс, вагоните с контейнери ще могат да стигат до Истанбул без претоварване.
Така остава само едно място за прехвърляне с кораб – 12-часово плаване през Каспийско море от казахстанския Актау до азербайджанския Алят. Фериботната връзка между тях работи от миналата година.
"Пътят на коприната" е грандиозен инфраструктурен проект, иницииран от Китай, създал специален фонд от 40 млрд. долара за инвестиции в евро-азиатския и азиатско-тихоокеанския райони.
Засега връзката с Грузия е по-скоро за тест, защото втора композиция трябва да се появи до края на годината. Първият влак тръгна на 29 ноември с контейнери с потребителска електроника от китайското пристанище Лянюнган, което се намира срещу Корейския полуостров, и пристигна в Тбилиси на 13 декември. Грузинските железници твърдят, че очакват догодина няколко хиляди контейнера по новото трасе.
Армения, най-откровеният руски съюзник в района, се чувства изолирана от проекта, който я заобикаля, каза във вторник икономистът Вилен Хачатрян. Страната е в обтегнати отношения с Азербайджан и залага на връзка с алтернативно трасе от "Пътя на коприната" - Казахстан - Туркменистан - Иран. През август 2014 г. в Ереван бе приета предварителна програма за строителство на жп връзка с Иран и според Хачатрян така арменците ще могат по тази линия да доставят част от азиатските стоки от Иран в гранични райони на Грузия. През март министерството на икономиката на Армения и министерството на търговията на Китай подписаха меморандум за създаване на икономическа зона, свързана с Пътя на коприната. Структурата на арменската икономика засега не ѝ дава много възможности за износ в контейнери, тъй като експортът е предимно на метали, руда и земеделски продукти.