Фатва на "Даеш" регулира секса между ислямисти и робините им

Тълкуватели на Корана, работещи за "Ислямска държава", са издали по-рано тази година подробен правилник как собствениците на поробени жени трябва да се отнасят сексуално с тях. Изглежда това е опит да се овладеят "злоупотребите", за които те споменават в отношенията към пленени жени.
Това разказва "Ройтерс" в ексклузивен репортаж за тази фатва със силата на закон. Инструкцията хвърля нова светлина и върху опита на групировката да интерпретира многовековните повели в исляма в опит да оправдае изнасилванията от нейни бойци в обширни части от Ирак и Сирия, допълва агенцията.
Документът е един от множеството, събрани по време на операция на американските спецчасти в Сирия през май. Репортер на "Ройтерс" е видял фатвата и агенцията разпространява английския ѝ превод, но с допълнението, че не може да потвърди чрез независим източник доколко тя е автентична.
Правозащитни организации и ООН са съобщавали вече за множество случаи на отвличане и изнасилване на хиляди жени и момичета, някои от тях на 12 години, особено сред етническата група на язидите в Северен Ирак. Мнозина са дарявани на бойците на "Ислямска държава" като награда или продавани като секс робини.
Коул Бънзел, изследовател на групировката от Принстънския университет, казва, че е виждал множество фатви на "Даеш", но тази е отвъд всичко познато досега и "демонстрира действителните притеснения на собствените на роби". Съдържанието ѝ не означава, че описаното в нея отразява вече извършени нарушения, а отправя предупреждения срещу подобни действия, "но се обзалагам, че някои от нещата наистина са ставали", допълва той.
В религиозната заповед пише, например, че е забранено баща и син да си споделят една и съща жена робиня или собственикът на майка да прави секс и с дъщеря ѝ. Ако двама са си купили робиня, никой от тях няма право да я използва за секс, защото това е "съвместна собственост".
Във Фатва №64 от 29 януари 2015 г. изглежда се прави първи опит за кодифициране на сексуалните отношения между бойците и пленничките. През миналата година е имало само една инструкция за отношението към поробените.

Документът изрежда 15 казуса, включително това какво е позволено от шариата, ако един боец има за робини жена и дъщеря ѝ или ако има две сестри за собственост. В този случай фатвата повелява, че той трябва да избере да прави секс само с едната и ако посегне и на другата, губи правата над първата.
Прави се опит и за въвеждане на някаква отговорност на "робовладелеца": да проявява съчувствие към нея, да е внимателен, да не ѝ възлага работа, която знае, че тя не може да свърши, да не я продава на друг, за когото знае, че ще се отнася зле с нея.
Ако робиня забременее, стопанинът ѝ няма право да я принуждава да прави аборт и да я продава - тя става свободна след смъртта му.
Професор Абдел Фатах Алауари, декан на факултета по ислямска теология в университета Ал Азхар - център за изучаване на исляма от 1000 години, казва, че "Даеш" няма нищо общо с това вероизповедание. Те умишлено тълкуват погрешно вековни текстове, чиято първоначална цел е била да се сложи край на робството сред мюсюлманите, а не да ко окуражава.
"Робството е било статукво, когато се появява ислямът. Юдеизмът, Християнството, древните гърци, римляните и персийската цивилизация са го практикували и са взимали жените на враговете си като секс робини. Затова ислямът е смятал това за отвратително и е работел за постепенното му премахване", казва той пред "Ройтерс".
Агенцията припомня, че през септември миналата година над 120 специалисти по исляма от цял свят се обърнаха към лидера на "Даеш" Абу Бакр ал Багдади с отхвърляне на много от религиозните доводи на групировката, оправдаващи действията ѝ. Между другото в писмото им се казва, че "въвеждането отново на робството е забранено в исляма".
Но на територията, контролирана от ислямистите в Ирак и Сирия, практиката изглежда е толкова широко разпространена, че се е наложило регулирането му от специална институция за военната плячка, включително за поробени хора, съобщи "Ройтерс" в понеделник.
Това се разбира от същите документи, иззети от командосите през май по време на операцията, в която в Сирия е ликвидиран Абу Саяф, смятан за основният финансист на групировката.
"Документите наистина ни разкриха много неща - степента на бюрократизация, организационна структура, отделите, комисиите..", изрежда Брет Макгърк, специален пратеник на президента Барак Обама по въпросите на антиислямистката коалиция.
Едно от тези ведомства (дивани) се занимава специално с плячката и робите, а издаваните фатви се предвижда да действат не само на контролираната от ислямистите територия, но и в самообявилите си "провинциии" на т.нар. Халифат в Африка, на Синайския полуостров и Южна Азия.
Някои от религиозните заповеди тълкуват дали син има право да открадне от баща си, за да финансира пътуването си и присъединяването към групировката. Други са по-скоро с административно-бюрократичен характер за съвсем банални неща като как точно да се попълват документите, по какъв начин да се комуникира, да се използват ли мобилни телефони и "Скайп" и т.н.