"Шарли ебдо" отново предизвика полемика заради карикатура с малкия Айлан

"Шарли ебдо" отново предизвика полемика заради карикатура с малкия Айлан

Френското сатирично издание "Шарли ебдо" отново предизвика полемика заради карикатура в най-новия си брой, с която намеква, че 4-годишният Айлан Кюрди – детето, което се удави заедно с други бежанци край бреговете на Турция – щеше да стане сексуален насилник като мъжете, стоящи зад нападенията в Кьолн, ако беше оцеляло, разказва "Гардиън".
Карикатурата със заглавие "Имигранти" показва двама похотливи мъже със свински физиономии да преследват ужасени жени. В горния ъгъл има малко балонче, пресъздаващо станалите световно известни кадри на удавеното момченце да лежи с лице в пясъка. Рисунката е придружена от въпроса: "Какъв щеше да стане малкият Айлан, ако беше пораснал?" и отговора "Опипвач в Германия".
Намекът, че всички бежанци опипват жени възмути мнозина, но се появиха и такива, които защитиха изданието и изтълкуваха карикатурата като сатира на начина, по който таблоидите отразяват бежанската тема.
Не за първи път сатиричния седмичник използва историята с детето. Непосредствено след гибелта му изданието публикува две карикатури. Първата изобразяваше дете на брега, а непосредствено до него рекламен билборд с клоун, приличащ на Роналд Макдоналд - емблематичният образ на веригата заведения "Макдоналдс". Надписът гласеше: "Промоция! Две детски менюта на цената на едно." Текстът над тялото на Айлан бе: "Добре дошли, мигранти. Толкова близо до целта..."
Втората рисунка бе със заглавие "Доказателството, че Европа е християнска" и изобразяваше фигура, наподобяваща Исус, стоящ върху водна повърхност. Текстът до него гласеше: "Християните ходят по вода." До него бе удавеното момче, а надписът в каре със стрелка към тялото му гласеше: "Мюсюлманските деца потъват."
Смъртта на малкия Айлан предизвика силна обществена реакция в Европа и съчувствие към съдбата на стотиците хиляди имигранти. Общественият натиск накара европейските правителства да предприемат спешни мерки за овладяване на хуманитарната криза.
След атаките в Кьолн обаче нагласите започнаха да се променят. Полицията и медиите бяха обвинени, че нарочно не са докладвали тези инциденти, за да не подклаждат ксенофобски настроения.
Карикатурата се появява седмица след годишнината от атентата срещу "Шарли ебдо".