Кадър от мигрантската вълна е обявен за Снимка на 2015 г. от World Press Photo

Австралиецът Уорън Ричардсън е авторът на кадъра, който журито на конкурса World Press Photo обяви за снимка на 2015 г. Едва ли някой е изненадан, че сюжетът е от мигрантската вълна от миналата година, която продължава и сега.
Резултатите от тазгодишния конкурс бяха обявени днес в Амстердам и снимката на Ричардсън е победител и в категорията "От мястото на събитията" (Spot News).
Той може заслужено да бъде доволен от постижениято си, защото участваха 5775 фотографи от 128 държави, предложили 82 951 снимки. Най-добрите бяха разпределени в 8 категории, където попаднаха кадри на 41 фоторепортери от 21 държави.
"Благодарение на визуалната креативност и уменията си Ричардсън направи една снимка, уловила и представяща ни събитие и тема от изключителна важност за журналистите през миналата година", се казва в съобщението.
Снимката е направена на границата между Сърбия и Унгария в нощта на 28 август 2015г.
Фототероптерът на свободна практика, базиран в Будапеща, е снимал група хора, напиращи да влязат на унгарска територия преди окончателно да бъде завършена оградата от бодлива тел по цялата граница.
"От 5 дни лагерувах с бежанците на границата. Група от около 200 души пристигна и потегли под дърветата покрай граничната ограда", разказва фоторепортерът за ситуацията, в която е заснел снимката. "Изпратиха първо жените и децата, после бащите и възрастните мъже. С тази група бях сигурно от 5 часа и цяла нощ играхме на котка и мишка с полицията.
Бях напълно изтощен, когато направих кадъра. Беше около 3 през нощта и не можех да използвам светкавица, докато полицията се опитва да открие тези хора, защото все едно да ги предам в ръцете им. Затова трябваше са използвам единствено лунната светлина."
Франсис Кон, председател на журито и фото редактор във "Франс прес", коментира: "В момента, в който я видяхме, знаехме, че това е важна снимка. В нея има толкова сила, защото е простичка, а бодливата тел придава особен символизъм.
Смятахме, че в нея има почти всичко, което да визуализира по много силен начин случващото се с бежанците. Мисля, че това е една много класическа снимка и че в нея има нещо извън времето.
Тя описва конкретна ситуация, но го прави по класически начин в най-дълбокия смисъл на тази дума."