Българският елит ръководи страната хаотично, сочи доклад (обновена)

Българският елит ръководи страната хаотично, сочи доклад (обновена)

Българският елит ръководи страната хаотично, сочи доклад (обновена)
Reuters
За пръв път през ХХI век България попадна в политическа нестабилност, характерна с отсъствието на консенсус и отразяваща дълбоки пропасти, разделящи обществото. Тази липса на консенсус прави трудно, ако не и невъзможно, преследването на дългосрочни цели.
 
Това е само една от оценките за състоянието на демокрацията в България, направена в най-новия доклад на германската фондация "Бертелсман". Един от най-авторитетните институти за политически изследвания в Европа анализира периода от 2013 г. насам и посочва още подкопаването на свободата на медиите и изключително ниското одобрение от 5% за парламента и политическите партии.
Няколко особено скандални случая на конфликт на интереси и корупция илюстрират как в България в огромни мащаби се пилеят публични ресурси, посочват още авторите на доклада. "И въпреки това правителството не успява адекватно да промени законите или да реформира практиките в обществения сектор, за да предотврати бъдещи злоупотреби. Поуките от случилото се са, че за по-добро управление е нужно лидерите да инициират реформи, но и че също така трябва в самите институции да бъде променена културата на работа."
Сравнението с останалите държави от района показва, че България отчетливо изостава именно в лидерските умения на политиците и държавниците си, в способността за изграждане на консенсус, ефективно използване ресурсите на страната и обществото и международното сътрудничество.
"В изследвания период България нямаше международно влияние, не успя да си осигури европейски средства от широк кръг източници и постигна много малко във вътрешнополитическите си цели", посочват авторите на доклада за страната. 
Българските лидери говорят за правосъдна реформа и увеличиха усвояваните за нея евросредства, но социологическите проучвания сочат, че резултатите от борбата с корупцията и престъпността са, че те не намаляват. Именно този пречи и за приемането на страната в Шенген.
Пет правителства управляваха България в периода (2 служебни и 3 редовни), но нито едно от тях не демонстрира умение да се учи от прилаганите политики, всяко започва промяната наново, няма нужната приемственост, отсъства стратегическото мислене. Илюстрация на това е и неспиращата поредица от негативен вот на изборите - българите масово гласуват против управляващите и за чисто нови играчи, някои от които с екстремистка и чисто популистка реторика.
Реформите в България се правят като инициатива, идваща от политици, а не в резултат на институционално търсене на подобрение. Поради това много неща в страната се правят "на парче", спират се от следващото правителство и се започват наново.
Слаба администрация
 
Проблемът отива отвъд лидерите и политиците, смятат в "Бертелсман". Според авторите дори да има добри идеи и инициативи, състоянието на държавната администрация, с която да се реализират, е незавидно. 
"Дори след влизането в ЕС качеството на тази администрация остава ниско. Реформирането ѝ продължава да бъде предизвикателство и често се ограничава единствено до съкращаване на броя на служителите, но не и на подобряване работата на останалите. Няма систематични усилия за борба с корупцията, а само откъслечни случаи. Демонстрирането на нетърпимост към корупцията в изяви по медиите не може да замени реалната борба с корените на това явление."
В доклада се припомня, че въпреки стратегията от преди икономическата криза за децентрализиране на управлението то си остава силно централизирано и въпреки това правителство след правителство показва слаба координация между отделните звена, като това е особено характерно за коалиционния характер на второто правителство на Борисов.
Авторите правят и едно впечатляващо с категоричността си заключение: "Ако не беше натискът от ЕС, планирането вероятно щеше напълно да изчезне от българската политика, дори като инструмент за дългосрочни секторни политики, да не говорим за политики в няколко сектора, изискващи висока степен на координация между отделните институции."
 
В този дух се посочва, че стратегията Европа 2020 поне е предизвикала усилие за средносрочно планиране, консултации, координация и поставяне на цели, "макар че повечето от тези цели няма да бъдат постигнати".
 
Консенсус и помирение
Всички основни политически партии в България се обявяват за изграждане на демокрация, основана на свободна пазарна икономика, но социалните различия, създавани от либералния икономически модел се възприемат по-скоро като даденост, а не като набор от принципи, които да се балансират с ценностите на обществената солидарност, пишат още от "Бертелсман".
В страната има силен консенсус за ползите от членството в ЕС - икономически и свобода на пътуване - както и че натискът от Брюксел върху институциите води до приемане на мерки, макар реализирането им да носи умерени резултати.
Но в България има антидемократични сили със сила да налагат вето над промените и са нужни реформи за промяна на установилото се равновесие, препоръчват от фондацията. В страната има чести изкушения за популизъм и национализъм, но те частично се обезсилват, когато се стигне до нуждата от конкретни решения и действия за изпълняване на европейски изисквания. 
Въпреки това се засилват национализмът и използването език на омразата по медии, в публичното пространство и дори от високопоставени официални лица, което илюстрира слабостта на обществените институции в защита правата на човека и на малцинствата. Като националистически партии изрично са посочени "Атака", Патриотичният фронт и България без цензура.
Специално внимание е отделено и на групите, лобиращи за специалните си интереси и непрекъснато блокиращи правосъдната реформа, а така и установяването на върховенство на закона и функционираща демокрация.
Като контрапункт идват неправителствените организации и гражданското общество. Политиците говорят колко са важни те за консултиране на промени и реформи, но и до днес няма ясни критерии как се събират техните мнения, доколко се включват в изработването на политики и как се удостоверява, че това не се прави съвсем формално. Недоверието между неправителствения сектор и институциите пречи на диалога помежду им. Освен това от около 30 000 регистриране НПО реално функционират не повече от 1000.
 
Българите все още трудно постигат помирение в обществото си особено по теми като ролята на страната им в Холокоста или присъствието на агенти на Държавна сигурност в управлението и църквата. За мнозинството процесът на помирение си остава нещо, което е по-скоро продукт на тепърва развиваща се нова политическа култура, отколкото на нещо важно за обществото.
 
Ето още някои от заключенията на фондация "Бертелсман":
 
- Всички значими политически и обществени фактори приемат демократичните институции, но заможни бизнесмени с медии оказват значително неформално политическо влияние. Те не вярват в демократичните ценности, но и не оспорват открито легитимността на демократичните институции.
- Основание за тревога е превземането на медиите от тесен кръг с олигархични интереси. Медиите имат силно политическо влияние и затова и политици, и предприемачи са силно мотивирани да ги контролират.
- Българите често изразяват разочарование от демократичната си система, но не се вижда някаква жизнена алтернатива или недемократични движения.
- Демократично избраните управници притежават ефективна власт и няма запазени територии за определени политически сили. Но някои организирани престъпни групировки и бизнес групи изглежда имат силно политическо влияние. 
 
- Превземането на държавата от престъпни, олигархични или сенчести интереси е трудно да се документира, но е възможно.
 
- Икономическото неравенство в България е най-високото в ЕС. След влизането в ЕС то всъщност се увеличи и се стабилизира на много високи равнища. Това неравенство е инстуционализирано и сегашните политики не помагат за намаляването му.
- България има един от най-големите сектори на сива икономика в ЕС (между 10 и 30 процента). Няма накъде да се намаляват повече данъците и властите опитват да увеличат събираемостта, но в българския случай се потвърждава, че това не става само с икономически стимули. Това има много повече с върховенството на закона, функциониращите институции, бизнес етиката, поведението и очакванията на потребителите.
- България е с вторият най-нисък в ЕС дял от бюджета, отпускан за образование по данни на Евростат от 2011г. Няма сериозна реформа на образователната система. В нея са обхванати едва 55% от младежите на възраст 15-24 години. През 2013 г. над една пета (21.6%) от младите не са ходели нито на училище, нито на работа, нито да курсове по квалификация.
- Българската икономика е заклещена в състояние на бавен растеж и растяща безработица, като не е ясно кога ще се върне към докирзисните нива на ръст. В този смисъл сближаването ѝ с другите икономики от ЕС е отложено за неопределено време. Това важи особено за изравняването на доходите и качеството на живот, поради което много българи напускат страната и отиват в по-развитите европейски икономики.
- Значителни са предизвикателствата пред икономиката, след като кризата оголи значителни структурни слабости. Ще е нужен нова стратегия за устойчиво икономическо развитие и преминаване от модел, основан на инвестиции в строителство, търговия и финансови услуги към такъв на иновации в технологиите и производство.