Бутиковите фирми за часовници в Швейцария пазят традициите си за по-добри времена

В две малки швейцарски градчета майсторите часовникари се опитват да открият баланса между методите за стимулиране на намалелите продажби и пддържането на високи стандарти и качество, разказва "Ройтерс".
Ла Шо дьо Фон (с население 39 000 души) и още по-малкият Льо Льокл са в самото сърце на швейцарската часовникарска продукция още от 19 век. Но след огромния подем в началото на новия век, сега ситуацията тук е доста по-трудна. Търсенето на луксозни часовници намаля, след като китайското правителство обяви мерки срещу корупцията във властовия елит, намаля и броят на туристите, идващи на шопинг в Европа, а същевременно се появи конкуренцията на "умните" часовници.

В отговор водещи марки като Swatch Group, Richemont и LVMH поискаха отстъпки от занаятчиите и заложиха повече на собствено производство. Това особено много засегна Ла Шо дьо Фон и Льо Льокл, където има широка мрежа от подизпълнители.
"Някои брандове поискаха да намалим цените с 15 %", разказва Ален Мариета, съсобственик на базирания в Льо Льокл производител на циферблати Metalem, който разполага с около 250 служители. "Това не бе оправдано, но все пак намалихме малко цените и това удари маржът ни на печалба". Мариета очаква тази година продажбите да се свият с 10% - тенденция и през 2015 г. - и вероятно през втората половина на годината служителите ще дават по-кратки дежурства.

Франсоа Матил, генерален секретар на асоциацията на работодателите в часовникарската индустрия в Швейцария, споделя, че в рамките на една година от общо 59 000 заети в сектора, около 1000 души са били съкратени. Реалният брой е дори по-висок, тъй като в тази статистика не влизат неподновените временни договори, както и служителите, излезли в пенсия.
В Ла Шо дьо Фон безработицата през януари е била 8.1 % - сред най-високите в Швейцария.

"В един и същи влак"
Все пак големите имена в бранша се боят да искат големи отстъпки, тъй като до голяма степен още са зависими от майсторството на своите подизпълнители. Техните знания и умения често се предават от поколение на поколение в малки семейни предприятия.
Въпреки съкращенията в сектора според Матил все още нито една компания не е спряла дейност.
"Всички се возим на един и същ влак. Не бихме могли да съществуваме без тази широка мрежа от изпълнители и подизпълнители", признава Алдо Магада, изпълнителен директор на бранда Zenith, който е собственост на концерна LVMH, но седалището му е в Льо Льокл. Фабриката на компанията, която има над 100-годишна история, е в старата част на града, който заедно с Ла Шо дьо Фон е в списъка на културното наследство на ЮНЕСКО.

Компании като Zenith намалиха цените си в опит да увеличат търсенето, но това рефлектира върху производителите. Но според съсобственика на Metalem Ален Марета брандове като Zenith, Chopard и IWC се опитват да ги компенсират . "Дори големите компании запазват сътрудничеството си с мрежата от външни производители, защото иначе ще бъдат дори по-уязвими от последствията от слабото търсене".
От Horlyne в Ла Шо дьо Фон, където около 30-те служители все още ползват традиционни методи за ръчно украсяване на часовниковите механизми, споделят, че ситуацията е мрачна. "Очакваме продажбите да паднат с 30-40% тази година и съкратихме работното време през март", обяснява собственикът Раймонд Лайтенберг. Той все пак се надява, че ще успее да изплува и тази година.
Лайтенберг е убеден, че експертизата и иновациите, с които се слави фирмата му, ще помогнат на бизнеса да оцелее и ще оправдаят вложените 600 000 франка за нова лазерна машина, с която по-лесно да се украсява един от емблематичните за компанията елементи – т.нар. "осцилиращи тежести".

"Когато става въпрос за иновации, часовникарската индустрия в Швейцария е динамична и не лежи на стари лаври", смята Лайтенберг. "Достигнаме до дъното, нещата трябва да започнат да се подобряват, просто още не знаем кога. Ще трябва да се задържим, докато това се случи".