Британските привърженици на ЕС имат сериозен проблем: негласуващите младежи

Британските привърженици на ЕС имат сериозен проблем: негласуващите младежи

Британските привърженици на ЕС имат сериозен проблем: негласуващите младежи
Reuters
Сам Чоудхъри е сред онези британци, които държат будни през нощта активистите за оставане в ЕС. Той е млад, образован, подкрепя икономическите аргументи за оставане в съюза, но не смята да гласува, разказва "Ройтерс".
Предвид социологическите проучвания, които сочат изравняване на силите на двата лагера в Обединеното кралство, много от активистите, призоваващи за оставане в ЕС, се боят, че Чоудхъри е един от милионите, които няма да гласуват на референдума и това ще наклони везните в полза на Брекзит.
А залозите са високи. Ако напусне ЕС, лидерската позиция на Великобритания в търговията, сигурността и международната политика ще бъде под въпрос. Ако остане, страната може да се окаже прикована към съюз, изправен пред редица сериозни изпитания, в това число и мигрантската криза.
Но за Чоудхъри и неговите приятели – студенти по стопанско управление в Манчестър, тези тревоги не намират отражение в студентския им живот.
"Не че не ни е грижа, просто не мислим за това сега. Ако няма да ни засегне сега, защо да правим нещо по въпроса?", обяснява Чоудхъри.
Макар като цяло да са проевропейски настроени, студентите масово не смятат да гласуват, тъй като не виждат как вота ще засегне живота им.
Макар като цяло да са проевропейски настроени, студентите масово не смятат да гласуват, тъй като не виждат как вота ще засегне живота им.
Апататията се простира и извън студентската общност. Което означава, че да убедят хората да отидат пред урните на 23 юни, е едно от най-големите предизвикателства пред кампанията за оставане в ЕС. Особено предвид ентусиазма на противниковия лагер на евроскептиците.
"Има много тихи поддръжници на ЕС, които като цяло смятат, че трябва да останем в блока, но не изпитват кой знае колко топли чувства към съюза", обяснява Джеймс Макгрой, говорител на кампанията "По-силни във". "От другата страна на спектъра има хора, които цял живот мечтаят за Брекзит и той осмисля живота им".
Затова активистите полагат усилия за увеличаване на избирателната активност, особено сред младежите. Според социолозите младите хора са по-проевропейски настроени спрямо възрастните поколения. 56% от хората между 18 и 34 години биха гласували за оставане в ЕС, при едва 33 на сто сред групата на над 50-годишните.
Да преобърнеш тенденцията
Но за нещастие на активистите за оставане в ЕС младите не са склонни да гласуват.
На миналогодишните парламентарни избори само 43% от хората между 18 и 24 години са отишли пред урните при обща избирателна активност от 66 на сто. Тенденцията е видна и от предишните парламентарни избори.
Една от основните цели на активистите са университетските кампуси, където има висока концентрация на хора, отговарящи на профила на привърженика на ЕС: млад, добре образован, с интерес в международните дела и ясна идея за собственото си бъдеще.
Една от причините за апатията сред младежите е, че кампанията за оставане в ЕС е ръководена от непопулярните в техните среди премиер Дейвид Камерън.
Reuters
Една от причините за апатията сред младежите е, че кампанията за оставане в ЕС е ръководена от непопулярните в техните среди премиер Дейвид Камерън.
За да достигне до 1.8 милиона студенти, миналия месец една от кампанията за оставане в ЕС обикаляше с автобуси кампусите, срещаше се с по-активни студенти, които да разпространят посланието за значимостта на упражняването на вота.
На въпрос как смятат, че референдумът ще се отрази на живота им, Чоудхъри и неговите приятели отговарят, че Брекзит би намалил възможностите им за работа в чужбина и да лиши британския бизнес от квалифицирани кадри.
"Хората не осъзнават, че с мигрантите от ЕС идват и много способни кадри за нашата икономика", казва Чоудхъри. "Ако се наложат много строги правила, това може да доведе до сериозен спад в производството и др".
Но да се превърнат тези идеи в действителен вот този четвъртък не е никак лесно. Проучванията сочат, че хората между 18 и 24 години е най-малко вероятно да гласуват на референдума или защото не виждат как той ще ги засегне, или защото са незаинтересовани, тъй като смятат, че тяхната група не е представена в политическия живот в страната. Това виждане до голяма степен се дължи на решението на правителството да увеличи таксите за висше образование.
Ключът към повишаването на интереса на младежите е да им се покаже, че той ще повлияе на начина им на живот, разказва Али Рутлидж, която е студент по политология и история и е доброволец в кампанията за оставане в ЕС. Един от примерите, с който тя се опитва да убеди състудентите си да отидат пред урните, е че в случай на Брекзит техните перспективи за работа след завършването остават неясни. "Вижте колко много компании са склонни да се изтеглят от Великобритания", посочва тя.
Непопулярни лидери
Факт е, че кампанията за оставане в ЕС, водена от непопулярния сред младежите премиер консерватор Дейвид Камерън, не помага за повишаване на активността.
Проучване, направено веднага след парламентарните избори от 2015 г., показва, че 59% от студентите са гласували за лейбъристите, либералите за Зелените – партии в лявата част на спектъра. Само лейбъристите са спечелили 39% от гласовете в тази възрастова група, два пъти повече от резултата на консерваторите.
Фактор за ниската активност сред младежите е и че референдумът съвпада с музикалния фестивал "Гластънбъри".
Reuters
Фактор за ниската активност сред младежите е и че референдумът съвпада с музикалния фестивал "Гластънбъри".
Което означава, че позицията на водещата в момента опозиционна сила е от ключово значение. Но макар да се обяви за членството в ЕС, лидерът на лейбъристите Джеръми Корбин не се старае достатъчно, за да убеди хората да подкрепят блока. Самият той е гласувал за излизане от съюза на предишния референдум през 1975 г.
Наред с това кампанията за оставане среща и чисто логистични трудности. Студентите обикновено нямат постоянен адрес и не са в базата данни на партиите. Затова едно от усилията е да се убедят младите хора поне да се регистрират за вота.
Освен това май и юни са месеците за последните за академичната година изпити. Студентите пътуват много до вкъщи и обратно и търсенето им на конкретен адрес се обезсмисля.
Не е без значение, че референдумът съвпада и с музикалния фестивал в Гластънбъри, посещаван от около 135 000 души, както и с европейското първенство по футбол във Франция.
Проблемите с убеждаването на студентите намират добро обобщение в думите на Бенита Бирак, 20-годишна студентка по дигитални медии и маркетинг. Тя признава, че наистина не разбира за какво е рефеендумът.
"Ако проучва повече нещата, по-вероятно е да гласувам. Но ако не ми остане време за намиране на информация, вероятно няма да отида пред урните".