Шойбле предупреди Тръмп да внимава с протекционизма и Русия

Волфганг Шойбле, финансов министър и един от най-влиятелните политици на Германия и Европа, отправи остро предупреждение към Доналд Тръмп да не прибягва към протекционистична икономическа политика.
Освен това той похвали американските разузнавателни служби, че единодушно са насочили вниманието към руската пропаганда и опитите на Кремъл да влияе на политиката на Запада.
Разговорът е воден преди публикуването на интервюто на Тръмп за лондонския "Таймс" и германския "Билд", в което той казва, че е готов да отмени санкции срещу Русия и заплашва германските автопроизводители с високи мита, ако внасят в САЩ колите си безмитно от Мексико.
"Трябва да контрираме тези опити да се влияе чрез хули, лъжи и фалшиви новини", казва Шойбле за руските действия в интервю за "Уолстрийт джърнъл". Изданието коментира, че думите му отразяват тревогата в Берлин и из Европа, че Москва търси начин да подкрепя сили, борещи се срещу елитите, включително в страни, където тази година има важни избори - Германия, Франция и Холандия.
"Онези, които не са отдадени на демокрацията, е по-добре да не манипулират демократичните решения на държави, които са безспорно демократични. Ще се съпротивляваме на това."
Шойбле припомня случая от преди година, когато руската телевизия RT предизвика протести като заля руски говорещата общност в Германия с фалшиви новини за уж изнасилено от имигранти момиче, което скоро се оказа, че просто е избягало от дома си и е отишло при приятели.
"Някои хора се подвеждат от фалшивите новини на рускоезична телевизия, финансирана и насочвана от държавата. Няма друг начин да опишем това освен като пропагандна война".
В интервюто за "Таймс" и "Билд" Тръмп казва, че ще ще се отнася с еднакво доверие към канцлера Ангела Меркел и президента Владимир Путин.
Думите на Шойбле сигнализизират потенциален разрив в отношенията с новата администрация във Вашингтон. Той казва, че иска да работи с нея "колкото се може по-конструктивно". Но също така министърът предупреждава, че би било серизона грешка да се преследва националистическа икономическа политика и да се омаловажава намесата на Русия.
"Който иска растеж - а аз вярвам, че тази администрация, ще преследва това - трябва да е за отворени пазари. Протекционизмът може да донесе краткосрочно предимство, но почти винаги носи щети в дългосрочен план."
В интервюто за "Таймс" и "Билд" Доналд Тръмп казва: "Ако искате да произвеждате коли по света, желая ви всичко най-добро. Можете да ги правите за САЩ, но за всяка, идваща в страната, ще плащате 35% мито. Ще кажа на BMW, че ако строите фабрика в Мексико и планирате да продавате колите в САЩ без 35% мито, тогава забравете."
Симон Евенет, преподавател по международна търговия в Университета на Сен Гален в Швейцария, обяснява за "Ройтерс", че президентът на САЩ разполага със значителни правомощия в тази сфера. "Той напълно законно може да наложи мита и тарифи в размер до 15% за срок от 150 дни без да се съобразява с Конгреса. Дори международни компании да са против и да оспорват решението по съдебен път, това ще отнеме поне 18 месеца и през това време корпоративните планове се объркват."
Трите германски автогиганта - BMW, Daimler и Volkswagen, имат големи инвестиции в Мексико, за да се възползват от споразумението за свободна търговия NAFTA между САЩ, Мексико и Канада.
Петер Шварценбауер, изпълнителен директор на BMW, каза в понеделник, че компанията продължава с инвестицията си от 1 млрд. долара в нов завод в Мексико с 1500 работни места, който трябва да заработи през 2019г.
В същото време през последните 7 години германските компании са увеличили 4 пъти производството на коли в САЩ - до 850 000 автомобила, повечето от половината от които се изнасят, обяви германската асоциация на автомобилната индустрия VDA. За тях в САЩ работят директно около 33 000 души, а още 77 000 са служители на доставчици и подизпълнители.
Министърът на икономиката и лидер на социалдемократите Зигмар Габриел коментира, че вместо да се опитват да наказват германските автопроизводители за САЩ е по-добре да отговорят като започнат да произвеждат по-добри и по-желани коли.
Тръмп нарече Германия страхотен прозиводител на коли и каза, че често вижда по улиците на Ню Йорк мерцедеси, но нямало реципрочност, защото германците не купували същите бройки шевролети, а това не било честен бизнес.
Всъщност, General Motors, собственикът на Chevrolet, обяви още през 2013г., че до края на 2015г. ще оттегли този бранд от Европа и ще се фокусира върху продажбите на Opel и британската му версия Vauxhall.