Музеят на Рьорих обвини държавата в разграбване на колекцията

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Музеят на Рьорих обвини държавата в разграбване на колекцията

Музеят на Рьорих обвини държавата в разграбване на колекцията
icr.su
Обществената организация Международен център "Рьорих" в Москва обвини министерството на културата на Русия в разрушаване на музея, а следствените органи - във "въоръжено завземане" на центъра.
Това става на пресконференция в руската столица, след като на 7 март започна обиск в центъра, продължил цяла нощ. Според ръководството това е кулминация на политиката на министър Владимир Медински и заместника му Владимир Аристархов, започнала през ноември 2013 г. Нейната цел е пълното разрушаване на музея и превземане на неговите сгради и фондове.
"Само през втората половина на 2015 г. бяха проведени 5 проверки от прокуратурата. През 2016 г. - още 17 извънредни проверки от прокуратура, данъчна инспекция, министерство на правосъдието, Росимущество, Ростехнадзор и други", заявиха представители на ръководството, цитирани от РБК. Руската медия разпространи и снимки от залите на музея, където липсват картини.
Министърът на културата обяснява за РИА "Новости", че последните обиски са свързани с дейността на "главния спонсор и покровител" на центъра Борис Булочник, бивш собственик на фалиралата през 2013 г. Мастер банк. Следствените действия започнаха по подозрение за умишлен банкрут, а после то бе преформулирано на мошеничество чрез раздаване на необезпечени кредити за 61 млрд. рубли на редица подставени фирми.
При обиските са конфискувани картини, а представителите на следствието казали, че те ще бъдат продадени на търгове, съобщи Александър Стеценко, първи зам.-директор на музея "Николай Рьорих". "Изземваха картини от 2002-2004 г., подарени от Борис Булочник, както и 200 други картини, които нямат отношение към това дело. Докато е в ход разследването, те ще се съхраняват в Държавния музей за Изтока", добави Стеценко.
Аристархов казва, че множеството проверки са предизвикани от това, че музеят много пъти е нарушавал закона и е провеждал събития и промени в сградата без съгласуване. Според него има решение на Върховния съд, че "в музея се намират голямо количество платна на Рьорих, които той е завещал на Русия, а не на музея".
На сайта на музея се разказва, че той е основан през 1989 г. в Дома на Лопухини в Москва от Светослав Рьорих, син на руския художник и мислител Николай Рьорих. Той съществува изключително от обществени средства, както е било и искането на основателя. Рьорих е предал безвъзмездно наследството на родителите си, включително стотици картини, библиотеката, архива и редки предмети, при условие че музеят ще бъде обществен, ще се ръководи от обществена организация, основана от него, и ще е в Дома на Лопухини, който Светослав Рьорих лично е избрал сред няколко предложени му от правителството сгради. Това е фиксирано и в специалното постановление на правителството на СССР и решението на градския съвет на Москва - и двете от ноември 1989 г.
От 2014 г. сградата се ползва безвъзмездно и цялата е реставрирана "без нито една копейка бюджетни средства, а с пожертвования от хората". През ноември 2015 г. обаче министерството на културата успява да промени статута на имота първо като федерална собственост, а после и като предадена за оперативно управление на Държавния музей за Изтока. Според управата на музея това грубо погазва дарителската воля на Светослав Рьорих чрез изземване на фондовете и сградите на обществена институция.
Преди година - през февруари 2016 г., министърът на културата предлага Музеят на семейство Рьорих да стане държавен като филиал към Музея на Изтока. Тази инициатива е посрещната с вълна от протести от самия център и от международната му мрежа, включително от Националното сдружение "Рьорих" в България.
Името и творчеството на Николай Рьорих станаха популярни в България покрай дейността на Людмила Живкова, когато тя бе министър на културата, и нейната слабост към мистичния Изток. Закупени и дарени картини на художника бяха дълги години част от Галерията за чуждестранно изкуство, а в момента са в структурата на "Квадрат 500".