Самолетът на президента Качински е избухнал, твърди полска комисия
Полската правителствена подкомисия,, която разследва причините за самолетната катастрофа край Смоленск на 10 април 2010 г., обяви днес, че на борда на правителствения "Ту-154М" е станал взрив, който е довършил разрушаването му, започнало преди стълкновението със земята, съобщи БТА.
"Последната фаза на трагедията е била експлозия на борда, която е разрушила самолета на части и десетки хиляди отломки, убивайки същевременно пътниците", се казва в огласения доклад за 12-месечната работа на комисията.
Според експертите, преди това на разстояние 2.5 километра от летището са настъпили "серия от аварии", сред които повреда в хидравличната система и разпад на едното крило, вероятно вследствие на сблъсък с дървета. Бордовият висотомер се е задействал на височина 65 вместо 100 метра. "Решението на екипажа да предприеме второ захождане за кацане на летището е било взето на допустимата височина от 90-100", личи от видеопрезентацията на доклада.
"Самолетът се е снижавал независимо от действията на пилота", заключават полските експерти.
"В резултат на проведените експерименти можем да кажем, че най-вероятно причината за експлозията е термобаричен заряд, предизвикал мощна ударна вълна", се казва още в обяснението на комисията, цитирано от "Ройтерс". (Бел.ред. - термобарични се наричат взривни устройства от поне две части; първата разпръсква някакво лесно запалимо вещество във въздуха, а втората го възпламенява; усещането е сякаш "избухва въздухът", следва обратен вакуумен удар от запълването на опразненото от горенето пространство; пораженията са изключително тежки, а подобно оръжие е известно като вакуумна бомба.)
Като доказателство за тази хипотеза се сочи наличието на хиляди дребни отломки, а не на по-едри парчета, които биха се получили от удар на самолета в земята.
Освен това на четири от телата на жертвите имало значителни изгаряния, независимо, че те са били далеч от пожарите, избухнали на мястото на катастрофата.
Една от вратите на самолета се е забила в почвата на дълбочина от 1 метър, което според комисията сочело, че тя се е движела 10 пъти по-бързо от скоростта на самолета.
Русия и до днес отказва да изпълни искането на Полша да предаде отломките като обяснява ,че още не е приключило разследването си.
Комисията във Варшава обяснява, че е поръчала да се реконструира част от самолет Ту-154 и я взривила с термобаричен заряд. Нанесените щети наподобявали тези от катастрофата в Русия.
Миналата година полски прокурори наредиха да се отворят ковчезите с тленните останки на загинали, за се провери дали по тях няма следи от експлозиви. Тези проверки ще продължат до края на годината.
Руската държавна агенция ТАСС посочва, че досега нито една експертиза или изследване не са потвърждавали хипотезата за взрив на борда на полския правителствен самолет. За това нееднократно е заявявала полската прокуратура при първото разследване на причините за катастрофата.
На 10 април преди седем години край Смоленск загинаха всичките 96 човека в правителствения "Ту-154М", сред които и президентът Лех Качински. През 2011 г. полската правителствена комисия установи, че причината за катастрофата е "снижаване под минималната височина при прекомерна скорост и метеорологични условия, които не позволяват визуален контакт със земята, а също закъсняло начало на процедурата за втори кръг" към летището.
Тогава полските експерти споменаха и за грешки на екипажа и факта, че пилотът не се е съобразил със сигналите от системата за ранно предупреждаване за стълкновение със земята.
Тези изводи не се харесаха на партията "Право и справедливост" на Ярослав Качински и след нейната победа на парламентарните избори през октомври 2015 г. започна ново разследване на причините за катастрофата.