Защо руснаците трябва внимателно да следят референдума в Турция

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Защо руснаците трябва внимателно да следят референдума в Турция

Защо руснаците трябва внимателно да следят референдума в Турция
На 16 април в Турция ще се състои конституционен референдум, който ще определи съдбата на страната до края на следващото десетилетие. Тъй като е напълно вероятно и руснаците да участват в подобно нещо в близките години, си струва внимателно да се вгледаме в южната си съседка и политически, и – което е по-важното – от социално-икономическа гледна точка.
Сравнение по вертикалата
Турция в много отношения прилича на Русия. Авторитарна страна, която нерядко драматично е изоставала от европейските държави и се е стремяла да ги догони. Също както и Русия, Турция болезнено преживя, и то не докрай, краха на имперския си проект; премина през антимонархическа и в известна степен антиклерикална революция практически едновременно с нас; десетилетия наред, бидейки съблазнена от Европа, чукаше на вратата ѝ, докато не се разочарова почти окончателно; и накрая, през 21 в тя, както и Русия, "си изгради кумир": ту президент, ту премиер, но задължително пожизнен "национален лидер", чието всевластие гражданите са длъжни да потвърдят в хода на сегашния референдум.
Референдумът от 16 април повдига много въпроси, които отдавна са наболели и в Русия (макар у нас някои да са решени). Мандатът на парламента се увеличава от четири на пет години (в Русия за това вече се разбрахме); депутатите ще бъдат лишени от правото да отправят "запитвания" към министрите (това у нас никога не го е имало); президентът ще получи правото да уволнява министри (отдавна го имаме); ще може да членува в политическа партия (при нас също е по-удобно); ще свиква референдуми и ще обявява извънредно положение. Най-важно, разбира се, е обстоятелството, че след одобрението на тези изменения и прилагането им през 2019 г. страната толкова ще се обнови, че избраният в нея президент (познайте кой ще бъде) ще започне своя първи мандат и може да остане на власт до 2029 г.
Защо руснаците трябва внимателно да следят референдума в Турция
Гледайки днес към турското общество, понякога човек дори не може да повярва, че не става дума за Русия. Това е вярно, ако говорим за модата на консерватизма и отричането на европейския упадък; за нарастването на "твърдите" религиозни настроения на фона на "непримиримата борба" с екстремизма и тероризма. Спецслужбите присъстват практически повсеместно във властта; страната воюва в Сирия и проповядва пантюркизъм. Президентът, който периодично си сменя длъжностите, управляващ от 2003 г., от време на време разгонва своите "блатни" (препратка към Блатния площад в Русия, който през 2011 и 2012 г. Беше център на най-мащабната вълна опозиционни протести в страната за последните няколко десетилетия – бел. ред.). Клановата организация става все по-видима. В същото време страната активно затъва в международните дела до такава степен, че Европа не престава да се удивлява. Да не говорим и за марионетните, признати само от нас, държави от типа на Севернокипърската турска република, Абхазия и Южна Осетия, които правят нашите страни още по-сходни. Струва си обаче да оценим по-малко забележимите сходства, а именно икономическите.
Отложеният ефект
За Турция по-голямата част от миналото десетилетие преминава под знака на икономическия бум. Брутният вътрешен продукт средно нараства със 7.4% между 2001 и 2007 г. Износът през тези години се увеличи 3.4 пъти, а броят на посетилите страната туристи – с 2.1%. Делът на промишлеността в БВП се увеличи от 20% през 2001 до 24% през 2007 г., а държавният дълг намаля от 75% до 35% от БВП. Расте и жизненият стандарт на гражданите; увеличават се бюджетните разходи за образование и здравеопазване. Приети бяха закони, формално превръщащи Турция в по-светска страна, отколкото редица европейски държави. През 2005 г. започнаха официалните преговори за влизане на Турция в ЕС. Страната се разглеждаше като значим перспективен съюзник и на Европа, и на Русия, и на регионалните държави. Промените започнаха през сегашното десетилетие, когато отначало западните държави засилиха санкциите срещу традиционния съперник на Турция в района, Иран, а след това "Арабската пролет" дестабилизира редица съседни държави, в частност Египет и Сирия, което превърна Турция в "остров на политическата стабилност" и активизира нейното търсене на геополитическото ѝ "предназначение".
Защо руснаците трябва внимателно да следят референдума в Турция
В резултат последва "затягане на хватката", започнало практически едновременно с руското, през 2011-2012 г. На този процес практически незабавно реагира обществото, а с известно закъснение – и икономиката. През 2013 г. Истанбул и някои други градове бяха парализирани от многохилядни протестни акции, активизираха се кюрдските сепаратисти и радикалните ислямистки групировки – но премиерът Реджеп Ердоган отвърна с последователни мерки по укрепване на властта си и преустройството на Турция в президентска република. През 2014 г. той победи на изборите и стана президент. По същия начин, по който в Русия победата на управляващата партия обикновено носят селските райони и републиките на Русия (административните единици на страната – бел. ред.) в Турция президентът е избран от вътрешните райони (но в нито една провинция, близка до крайбрежията на Средиземно море). По същото време може уверено да се констатира, че в турското общество започна да се задълбочава разколът, а отношенията между самата Турция и на практика целия останал свят да се обтягат.
Икономиката тръгна надолу от края на на 2014 г. Чуждестранните инвестиции се свиха с 54% - от 16.8 млрд. долара през 2015 г. до малко над 9 млрд. през 2016 г. Започна отлив на капитали, иницииран от крупни национални предприемачи. Турската лира през 2015-2016 г. падна с повече от една трета, от 2.34 до 3.58 лири за долар. Инфлацията нарасна от 7.2% през 2014 г. до 9.3% по данни от 2016 г; средната стойност на кредитите също тръгна нагоре: доходността по десетгодишните доларови облигации достигна 11% на година. Броят на туристите, посещаващи страната, се сви от 36.8 млн. души през 2014 г. до 25.3 млн. през 2016-а.
Накрая, независимо от уверенията на властите за продължаването на икономическия ръст (планът за 2016 г беше за 3.2%), ръстът на БВП беше с отрицателни стойности в третото тримесечие на годината. Според данните икономиката на страната се е свил с 0.45% в доларово изражение, а в "реално изражение" (за това, както и в Русия, помага съществената ревизия на статистиката, проведена през 2016 г.) ръстът е 2.9%, макар през 2010-2011 г средната стойност да е 9%. Свиват се на практика всички сектори: строителство, производство на стоки, използвани в световните търговски вериги; сферата на услугите; по политически причини се осъществява погром над образованието и научните институции. Прогнозата за 2017 г не говори за възстановяване на ръста; още повече, че към съществуващите проблеми може да се добави масовата емиграция от големите градове и средиземноморските провинции – заможните и независими граждани все по-често говорят за това, че не свързват съдбата си с радикалния си президент.
Неевропейски избор
На този фон правителството прави всичко възможно да изостри отношенията с ЕС, към който са насочени 45% от турския износ (отново съвпадение с Русия, където е 45.7%). Към този момент, както и в 2008-2009 г., делът на населението, поддържащо влизането на Турция в ЕС, е намалял под 50% (от 77% в момента на идването на Ердоган на власт), антиевропейските акции са станали официална турска политика. Развяването на турското знаме над посолството на Холандия, изгонването на турските министри от Холандия и Германия, истеричната отмяна на редица посещения на турски чиновници в Европа – всичко това сочи, че извънредното положение, въведено в Турция след неуспешния военен преврат, може да продължи през всичките години, докато Ердоган се наслаждава на пребиваването си в президентската резиденция. И едва ли тогава Турция ще запази своя предишен икономически динамизъм и ще остане онзи развиващ се пазар, на който глобалните инвеститори дълго време даваха огромни надежди.
Партията на Ердоган организира изстискване на портокали през март като протест срещу решението на Хага да не допусне турски министри да агитират на холандска територия.
Reuters
Партията на Ердоган организира изстискване на портокали през март като протест срещу решението на Хага да не допусне турски министри да агитират на холандска територия.
Случващото се в момента в Турция, по моето мнение, руснаците си струва да проследят много внимателно. Примерът на тази страна показва колко привлекателни изглеждат ориентирите на геополитическото величие в неотдавнашните империи и до каква степен са готови съответните общества да възстановят авторитарните режими. Какъвто и да е бил икономическият растеж на предишния период, той лесно бива принесен в жертва – срещу "замяната на благосъстоянието с величието и традициите" застава само една незначителна част от населението която е принудена или да отиде в периферията на обществения живот или да напусне страната. При това стопански спад се регистрира даже тогава, когато световната икономика се намира в подем – и се случва не само в страни, страдаща от понижението на цената на нефта, а и в силно индустриална икономика, която до неотдавна служеше за образец на успешна модернизация. Икономическият спад по този начин ще е неизбежното бъдеще за всяка страна, чийто лидер неочаквано реши да "обърне" основния тренд в развитието ѝ и да "повлече след себе си" както гражданите, така и околния свят. Сами по себе си такива обрати са възможни и нерядко се случват – просто радвайки се на възраждането на миналото величие и предишните традиции, човек никога не бива да се заблуждава на каква цена се случва това.
Владислав Иноземцев е директор на Центъра за изследване на постиндустриалното общество.