Как бразилските евангелисти трупат политическа власт в градските гета

Пастор Марсиу Антониу стои на амвона в еднокорабна църква, изградена с риск над телени огради и незаконно висящи кабели, и наставлява паството си в бразилска фавела. Бивш наркодилър от Кантагалу, неформално изградено селище, повечето от чиито обитатели нямат официални права на собственост, пастор Антониу и паството му в църквата на евангелистката деноминация "Асамблея на Бога" са част от разрастваща се тенденция.
Евангелистките църкви бързо се разрастват в Бразилия, където живее най-голямата в света католическа общност, особено в бедни фавели, казват експерти и eнориаши. Тези общности, развили се от коптори, често не разполагат със същите услуги като обикновените бразилски квартали по отношение на здравеопазването, транспорта или формалната регистрация на собственост.
"Правителството не ни помага, затова
Бог е единствената възможност за бедните,"
казва тридесет и седемгодишният пастор Антониу за "Ройтерс" след неделната си проповед. Антониу, който сега носи бяла ленена роба върху черна риза и вратовръзка, е роден и отгледан във фавелата, където сега проповядва на дузина слушатели в малка и чиста църква с под, покрит с плочки и вентилатори над главите. И той, като други бедни млади мъже, е привлечен от търговията с наркотици, преди да открие Бог и новата си мисия.
"Тук във фавелата има много проблеми," казва той, докато яде обикновен бял хляб и пие черно кафе след двучасова проповед. "Бедността, липсата на работа, престъпленията, душевните заболявания – църквата помага за всичко това."
В общностите във фавелите, където държавата често няма особено присъствие, евангелистките църкви набират членове отчасти чрез предлагане на социални услуги като образование, сигурност и икономическо развитие, казват анализатори. Възходът на евангелистките църкви, които имат консервативно гледище за контрола на раждаемостта, аборта и други въпроси, накланя надясно политическия пейзаж на Бразилия.
В отсъствието на държавата
Протестантите, много от които евангелисти, са над 20 процента от населението на Бразилия, което е около 200 милиона – докато през 1940 г. са само 3 процента, твърди изследователският център "Пю рисърч", базиран в САЩ.
Във фавелите делът на евангелистите обикновено е по-голям – понякога около 50 процента, казва Джеф Гармани, лектор в института за изследване на Бразилия към Кралския колеж в Лондон. "Хората във фавелите се борят със сериозни въпроси като стигматизацията, насилието и бедността," обяснява Гармани. "Неспособността на държавата да се справи адекватно с тези въпроси позволи на църквите да се разраснат и да достигнат до хората."
Тъй като над 20 процента от жителите на големите градове в Бразилия живеят в неформални фавели, нарастващото влияние на евангелистите върху работещите бедни
се е превърнало в политическа власт.
"Евангелските църкви не просто предлагат религиозни услуги във фавелите. Те адресират и социални въпроси, с които се сблъскват хората," казва Гармани.
В Кантагалу, една от три свързани помежду си фавели в южно Рио де Жанейро с общо население около 30 000 души, има две католически църкви и над 15 евангелистки църкви, обяснява пастор Антониу. В Рио де Жанейро, втория най-голям град в Бразилия, известен със самба партита и почти нищо нескриващите бикини, евангелистки епископ, който реши да пропусне буйните празненства на Карнавала, беше избран за кмет миналата година.
Марселу Кривела, чийто чичо основава "Вселенската църква на царството Божие" [петдесятна евангелска църква с милиони последователи в Бразилия, която твърди, че има клонове в 2 държави – бел. ред.], спечели голяма част от вота на работническата класа, въпреки че някои го критикуваха заради спорни коментари за католиците и хомосексуалните.
От кабинета на Кривела не отговориха на многократно повторени искания за интервю на "Ройтерс". Той обещава, че ще подобри публичните услуги и транспорта, образованието и здравеопазването, а няма да използва поста си, за да прокарва консервативни религиозни възгледи.
Чувство за принадлежност
Анализатори обаче казват, че избирането му, заедно с отстраняването на бившия президент Дилма Русеф, която се с леви възгледи, отчита десния завой в бразилската политика. Това на свой ред е свързано с нарастващата власт на евангелистите, които получават непропорционално голяма подкрепа от градските бедни, казват анализаторите.
Част от привлекателността на евангелистките църкви за обитателите на фавелите са усещането, че принадлежат към общност и сигурността, казват последователи. "Като семейство сме," обяснява Луана де Соуза, домакиня и член на църквата "Асамблея на Бога", след като тя и други последователи повтарят "Алилуя". "Църквата помага с неща като намирането на работа и образование," казва тя за "Ройтерс". Де Соуза, подобно на пастор Антониу и повечето други членуващи в църквата, е от афробразилски произход.
Афробразилците са голяма част от хората, живеещи във фавели. Те са подложени на несъразмерни нива насилие и тормоз от полицията, твърди организацията "Хюман райтс уоч".
За последователя Лаяна Алмейда, детегледачка, която преди три години се мести в Рио от по-бедния североизток на Бразилия, причината за разрастването на евангелските църкви е проста. "Това, което светът не може да ни даде, ни го дава църквата. Дава ми неща, които физическият свят не може да предложи."