"Новините са счупени, можем да ги поправим" - "Уикипедия" започва нов журналистически проект

"Новините са счупени и можем да ги поправим" - това е мотото на новия проект на основателя на "Уикипедия" Джими Уейлс.
Без реклами, безплатен и поддържан от дарения – такъв ще бъде моделът на новинарския сайт Wikitribune, създаден по примера на най-голямата онлайн енциклопедия.
Той ще се бори с фалшивите новини, като събира професионалисти в журналистиката и доброволци, които да създават и проверяват новинарски текстове.
Уейлс се надява, че новият сайт ще комбинира професионалната журналистика с "радикалната идея от уики-света, че общност от доброволци може и ще защити чистотата на информацията".
Текстовете ще публикуват източниците си, както и пълните записи на направените интервюта, а всеки ще може да алармира за неточност в статиите и да изиска проверката на конкретно твърдение – както е и сега е в "Уикипедия".
В момента Wikitribune набира дарения, като целта е първоначално да може да си позволи да наеме десет журналисти. Ако в следващите 29 дни не бъдат събрани достатъчно пари, спонсорите ще получат даренията си обратно.
Преди възхода на интернет информацията идваше от репортери и редактори, на които вярвахме и на които плащахме. "Тогава уважавахме новините", сочи Уейлс във видео обръщение, публикувано на сайта. Но преминаването на медийната индустрия онлайн я направи безплатна за читателите, които започнаха да очакват за нея да плащат рекламодателите.
"Това е проблем, защото рекламите са евтини, конкуренцията за кликове е бясна и нискокачествените новинарски източници са навсякъде", казва той.
Проблем има и в социалните мрежи, откъде все повече хора черпят информация. Те са създадени така, че да показват на потребителите онова, което те искат да видят, и да потвърждават предразсъдъците им.
Възходът на фалшивите новини стана тема за разговор в развитите държави миналата година по време на изборите за президент на САЩ. Няколко европейски държави, сред които Германия и Чехия, създадоха звена за борба с това съдържание, маскирано като истинна информация. Редица интернет гиганти започнаха свои инициативи за проверка на факти и предотвратяване на разпространението на слухове и клевети.