Високият залог на Макрон е в икономиката

Високият залог на Макрон е в икономиката

Високият залог на Макрон е в икономиката
Reuters
След десетилетие на бавен растеж, увеличаваща се безработица и сриваща се конкурентоспособност, Франция избра президент с план да измъкне страната от икономическите затруднения.
Еманюел Макрон – бивш инвестиционен банкер, който напусна правителството на Франсоа Оланд два пъти заради недоволството си от бавния ход на реформите, обещава да реформира пазара на труда, да олекоти данъчната и пенсионната система и да оттегли регулациите, които пречат на иновациите.
Но след като влезе в Елисейския дворец, 39-годишният бивш икономически министър ще се изправи пред страшни предизвикателства.
Той ще се опитва да прокара дневния си ред в момент, в който Франция е по-разделена отвсякога в отношението си към разрушителните сили на глобализацията.
Кампанията показа, че близо половината страна би предпочела по-диригентски подход към икономиката – така че ролята на държавата да бъде разширена, вместо ограничена, както предлага Макрон.
За да може да въведе плановете си, той ще трябва да си осигури подкрепа в парламента. Въпросът е как все още недоказалата му се нова партия "Напред!" ще се справи в парламентарните избори идния месец.
Дори да получи необходимото мнозинство, ще изминат месеци или дори години преди реформите му да дадат резултат. Забавянето може да изложи Макрон и правителството му на същите критики, които в крайна сметка прокудиха германския канцлер Герхард Шрьодер – човекът, който създаде "Дневен ред 2010".
"Макрон предлага постепенен подход, чийто успех зависи от преговорите с профсъюзите", коментира Жил Моек, икономист в Bank of America Merrill Lynch. "Разбирам тази стратегия, но тя няма да създаде резултати веднага. Ще отнеме време".
Постепен подход
Икономическата програма на Макрон, създадена от Жан-Пизани Фери – бившият шеф на базирания в Брюксел институт "Брюгел", избягва подхода тип "шок и ужас" на конкурента му Франсоа Фийон. В него се включваше радикално орязване на работните места в публичния сектор и удължаване на минималната работна седмица.
Вместо това Макрон предприема нюансиран курс, за който съветниците му твърдят, че се цели право в причините за икономическите проблеми на Франция. Много независими икономисти са съгласни с тях.
Макрон няма да отмени противоречивата 35-часова работна седмица, както обещаваше Фийон. Вместо това планира да я заобиколи, като позволи на фирмите да преговарят със служителите си за работните часове и заплащането. Той намекна, че може да избърза с въвеждането на трудовите форми чрез парламента, като използва правото си на издаване на укази.
По отношение на пенсиите Макрон няма планове да вдига официалната възраст за пенсиониране, която е 62 години. Вместо това той иска да обедини объркващата мрежа пенсионни планове, като премине към точкова система в шведски стил. В нея плащанията ще са обвързани с вноските, дадени по време на активната възраст.
Подходът на Макрон към намаляване на държавния апарат също е премерен. Той иска да спести 60 млрд. евро за пет години, докато планът на Фийон предвиждаше 100 млрд. Орязването на корпоративния данък до 25% от досегашните 33% ще бъде въведено постепенно.
Силви Гуяр – евродепутатка, която бе съветничка на Макрон по време на кампанията, прави сравнение с човек, който спортува по половин час дневно. "Не изглежда много, но ако го правиш постоянно и правилно, ще има резултати. И е по-добре, отколкото да тичаш на маратон".
Постепенният подход на Макрон може да намали риска от опасни улични протести, които да попречат на плановете му – ужасът на много френски президенти.
Но той остава уязвим на критика от консерваторите, които смятат, че френската икономика се нуждае от много по-смела реформа след едно десетилетие, смятано от мнозина за изгубено.
Висок залог
Оланд прекара първите си две години на служба, угаждайки на старомодните социалисти в партията със символични стъпки като данъка върху богатството. Закъсня да премине към пробизнес реформа, надзиравана от Макрон и бившия премиер Манюел Валс.
Предшственикът на Оланд – Никола Саркози, успя да вдигне възрастта за пенсиониране. Но не успя да свърши много други неща, преди да потъне в глобалната финансова криза и хаоса в еврозоната. Преди това парализиращи улични протести принудиха Жак Ширак да изостави плановете си за реформи.
За Макрон залогът е много по-висок. Ако се провали в плановете си да накара французите да приемат глобализацията и Европейския съюз, след пет години Льо Пен и "Националният фронт" може да се окажат истинско предизвикателство за него.
Проучване на фондацията "Бертелсман" показа колко е разделен френският електорат. 20% от хората се идентифицират с екстремното ляво или дясно в сравнение със 7% в целия ЕС. Едва 36% се определят като "центристи", спрямо 62% в ЕС.
При липса на бързи икономически резултати, Макрон ще се затрудни да изпълни и друго от големите си обещания – да убеди Германия на "голяма сделка" за Европа, която включва по-близка интеграция в еврозоната.
В негова полза работят два процеса.
Първо, френската икономика вече оздравява. Желанието за потребление е на най-високите си нива за десетилетие, а доверието в бизнеса отбелязва връх за последните шест години. Макар че безработицата е висока – близо 10%, нови работни места се създават с най-бързия темп за последните 10 години.
Франция вече е на прав път, казва Холгер Шмидинг от "Беренберг банк" и допълва, че стъпките от последните години са хвърлили страната на върха на класацията на ОИСР за структурни реформи.
Друго позитивно развитие е промяната в профсъюзите. По-рано тази година умереният CFDT превзе позицията на най-силен съюз в частния сектор от крайния CGT.
"За пръв път има възможност във френските профсъюзи да има реформистко мнозинство", казва Мое от Bank of America Merrill Lynch. "Това може да направи преговорите по-ефикасни и е жизненоважно".