В помощ на каналджиите ли са спасителните операции в Средиземно море

В помощ на каналджиите ли са спасителните операции в Средиземно море

Транспортна услуга, която окуражава трафикантите, или хуманитарна дейност, която спасява хиляди животи?
Дебатът за ролята на неправителствените организации в Средиземно море се ожесточава, а европейските служители са разпънати между моралното и правно задължение да се помогне на нуждаещите си и натиска от гласоподавателите те да не бъдат държани настрана, пише агенция "Ройтерс".
Над 360 000 мигранти и бежанци стигнаха до Европа пред Средиземно море. Хиляди се удавиха в морето, потъвайки заедно с крехките лодки, с които ги снабдяват трафикантите.
Възмутени от смъртните случаи, хуманитарни организации като "Лекари без граници", MOAS, Sea Watch, SOS Mediterranee, Sea Eye, Jugend Rettet, Save the Children и други увеличиха операциите за издирване и спасяване и ги преместиха по-близо до бреговете на Либия.
Брой на загиналите в опит да прекосят Средиземно море,
Reuters
Брой на загиналите в опит да прекосят Средиземно море,
Мисиите на ЕС и НАТО не отиват толкова на юг заради съображения, свързани с правото, сигурността и политиката.
"При положение че неправителствените организации работят толкова близо до либийските брегове, те на практика действат като фериботи", коментира работещ в Брюксел пред "Ройтерс". "Почти все едно каналджиите качват хората направо на техните лодки".
"Ако искате да промените нещо, трябва да ги спасите колкото може по-близо до брега", казва Орели Понтьо от "Лекари без граници".
Министърът по миграцията на Белгия Тео Франкен заяви през март, че "Лекари без граници" окуражава трафикантите, и бе нахокан за това от премиера Шарл Мишел, който му напомни да уважава труда на хуманитарните работници.
Брой на пристигналите в Южна Европа (по месеци)
Reuters
Брой на пристигналите в Южна Европа (по месеци)
По основния маршрут за африканците към Европа са загинали близо 4600 души през 2016 г. и около 1300 тази година, показват данните на ООН. Близо 50 000 души са били спасени миналата година от преобърнати или претъпкани лодки, твърдят от граничната агенция на ЕС Фронтекс.
Фактът, че хуманитарните организации са приближили операциите си до Либия, е в полза на каналджиите, казват от Фронтекс. Така трафикантите печелят повече, като използват по-нестабилни лодки, дават на пътниците по-малко храна и гориво, а понякога дори махат двигателите.
В помощ на каналджиите ли са спасителните операции в Средиземно море
Reuters
Властите в италианското пристанище Катания започнаха разследване по ролята на неправителствените организации, за да установят дали те си сътрудничат с каналджиите. Италианският парламент провежда свое собствено разследване.
"Трябва да намерим правилния баланс между спасяването на животи и гаранцията, че действията ни не разпалват престъпен бизнес", заяви директорът на Фронтекс Фабрис Лежери.
Близо половината операции сега са дело на неправителствени организации, което значи, че правителствата се затрудняват да контролират процеса.
В помощ на каналджиите ли са спасителните операции в Средиземно море
Reuters
"Лекари без граници" и други организации твърдят, че единствената им цел е да спасят хората и че биват превръщани в изкупителна жертва за провалите на ЕС. "Нито една лодка няма да стигне до Европа. Въпрос на часове е тези хора да умрат или да се удавят", казва Понтьо.
"Винаги сме виждали тези спасителни операции като фактор, който привлича мигрантите. Ако знаят, че ще бъдат спасени, ще идват", казва европейски дипломат в Брюксел.