Как парите от работещите в чужбина дълги години крепят македонската икономика

"Първите холандски туристи за тази година пристигнаха в Македония!" Това беше втората новина в обедната емисия на някога проправителствената ТВ НОВА на 2 май - дата, на която политическата криза беше все още във вихъра си. Втората новина беше, че правителството е увеличило заплатите на някои държавни служители. По телевизията, близка до ВМРО-ДПМНЕ, кризата оставаше на заден план.
Всъщност събитията в страната изненадаха и някои западни наблюдатели, които гледаха на нея като на остров на стабилността за чуждия бизнес. Реформите в периода 2006-2008 г. в областта на данъчното законодателство (например въвеждането на плоския данък) и стратегията за привличане на инвестиции динамизираха икономиката и докараха нови инвестиции. През декември 2014 г. списание "Форбс" постави Македония на 31-о място като дестинация, привлекателна за правене на бизнес. Година по-късно страната беше на 35-о място. Реклами, привличащи туристи и предприемачи, се излъчваха всеки ден по Си Ен Ен, "Евронюз" и други големи телевизии - в определен момент се виждаха много по-често от българските. Оптимизмът за македонската икономика се базираше и на на оценки на Световната банка, според която брутният вътрешен продукт на страната е нараснал с 3.8 на сто през 2015 г., а за изминалата година ръстът е 2.4 на сто, с размер на БВП около 10.9 милиарда долара.
"И ние се зачудихме - оценките на бизнес климата още от 2008 г. бяха изненадващо позитивни" - разказва за "Дневник" Абдулменаф Беджети, заместник-ректор на Югоизточноевропейския университет, третия най-предпочитан в Македония. Той е и икономически министър между май 1997 и ноември 1998 г., а след това става известен в Македония с критиките си към икономическите политики на всички правителства и с честите съвети, които дава онлайн и в телевизионни студиа. "Няколко пъти бяхме най-реформаторски в положителен смисъл, а това не се усещаше в реалната икономика, в живота. Но то се базираше на базата на възприятия и на това основание Македония беше топ реформатор в Европа, а за една година - даже в света."
Признава, че икономическите мерки, въведени от първия кабинет на Никола Груевски, в първите 2 години, след като идва на власт през 2006 г., помагат на бизнес климата. "От 2009 г. обаче влязохме в една авантюра и оттогава с едно изключение не сме имали повече от 2-3 процента ръст. Той е в известен смисъл спонтанен - в неразвита икономика като Македония, с нисък ръст, но с потенциал, който не се използва, се усеща правилото, че всяка икономика сама по себе си може да расте по един два процента от само себе си без особени усилия."
Потребление, стимулирано отвън
В последните няколко години земеделието формира около 6% от брутния вътрешен продукт на страната, а получава субсидии в размер между 1 и 2% от него. "Когото и да питате, сме земеделска страна. Но делът на отрасъла в икономиката е разочароващ," казва той. Години наред като мотор на икономиката изпъква строителството, средно с по 15-16%, заедно със сектора на недвижимите имоти и търговията на дребно. Заедно те съставят около две трети от брутния продукт на страната. Делът на туризма е едноцифрен - всъщност Световният съвет за пътуване и туризъм постави на 164-о място от 185 дъжави по принос на сектора в икономиката за миналата година.
Последните разчети, подобно на предишни тримесечия и години, сочат като движеща сила не инвестициите или търговията, а потреблението. Беджети обяснява този феномен с огромната диаспора - стотици хиляди, напуснали страната в последните десетилетия, на теория като временни трудови мигранти, а на практика устроили се в Западна Европа и другаде. "Диаспората в Македония престоява тук редовно 2-3 пъти годишно и носи огромни приходи, които се използват чрез потребление. Това е водещ фактор в ръста. Ако гледате 25 години назад, ще видите същото. Но това не е стабилно и не може да бъде - тази диаспора вече се интегрира в западните страни. Ако първите поколения носеха пари тук, новите няма да го правят: те са си там, интегрират се, работят в други нива на тези общества, например в Германия, Швейцария, Италия или скандинавските държави. Статистиката говори за над 350 000 работещи временно - временно ли? (Някои) са си там от по 30-40 години."
"Всички ходим на ски в България"
По време на Груевски се въвежда система на преференции за чуждестранни инвеститори и на изграждане на икономически зони - отбивки за тях могат да се видят по пътищата от и до Скопие. Брутните инвестиции обаче са едва около една пета от структурата на БВП по окончателни данни от 2015 г. (преките чуждестранни възлизат на не повече от няколко десетки милиона евро на месец) - далеч от "чудото", за което говореше Груевски. Причината: въпреки че системата е в сила от 10 години, според Беджети проблемът е, че моделът не стъпва на домашни инвестиции, нито на потребление, базирано на домашното производство - диаспората харчи парите си (по различни оценки между половин и два милиарда евро годишно) за стоки, които не са домашно производство.
"Проблемът с туризма пък не е само в макроикономическите индикатори за ролята му, а и в нагледни примери," казва Беджети. "Цялата тази глупост, че Македония е оазис на туризма, беше погрешна - та ние изгубихме конкурентните преимущества, които имахме в сектора. Ето един пример. Попова шапка допреди 30 години беше важен ски курорт за цяла Югославия - държава от 20 милиона по онова време. А днес и македонските скиори, условно казано, не ходят на ски. Толкова е запуснато. Всички ние от Македония ходим на ски в България."
"А имаме чудесен терен. През декември и януари такива терени, с каквито разполагаме ние, регионът не може да ги сънува. А не се развива. В България сме много доволни и от цените, и от условията, и от услугите, които има в България. Аз лично съм на 20 километра от Попова шапка, а ходя в България да карам. Това е безмислено. А ще изхарча там 1000-1500 евро за една седмица. Има ли по-лош пример за македонската икономика? А ако продължим, кой друг туризъм да развием? Езерен туризъм, при един два самолета с чужди туристи на месец? Държавата ги субсидира и създава повече разходи, отколкото ползи."
"Това беше част от пропагандата и пиара - невероятно добър пиар, затова толкова време ги държа на власт. Над 100 000 млади напуснаха Македония в последните 3-4 години, много от тях с български паспорти. Мозъците напускат, а кое остава? Безработни, на които преди никой не им е обръщал внимание и сега могат да вземат по 200 евро, ако не работят. И това не се правеше само от Груевски, а и от коалиционните му партньори."
"Бедните", които харчат много
Човек, разходил се по улиците на Тетово, трудно може да повярва на Беджети за другия икономически провал на Груевски, който обаче е просто завещан от предишни правителства - на въпроса дали албанците са пълноценно интегрирани в икономиката на Македония той отговаря кратко и ясно: "Не".
Северозападът е най-слабо развитият от осемте икономически планови региона - има най-нисък индекс на икономическо развитие. Въпреки това триетажните, нови, поддържани къщи в покрайнините и по пътя за Тетово са често срещана гледка, а центърът на града е пълен с луксозни коли с чужди номера. "Казвам го във всякакъв смисъл," обяснява Беджети. "Когато македонската икономика се приватизираше между 1989 и 1994 г., албанците не станаха част от процеса. Една от причините - в държавните фабрики те не бяха и 2 на сто от трудещите се. Да вземем за пример Тетово, с традиционно албанско население. В един комбинат с 9000 работници нямаше и 1000 албанци. При модела на разпределяне на акции между работниците албанците бяха изключени, защото бяха малко. Как да са работници или мениджъри, като не са заети? Моделът беше системен, дискриминиращ, наследен от Югославия. Новият модел обаче също ги остави настрана."
"Така повечето албанци не бяха част от икономиката. Всичко, което са постигнали, е на базата на риска, който поемат; на ангажимента им, на жизнеността им, на динамиката в чужбина и да инвестират тук. И ако вие се движите сега в тази част - Тетово, Гостивар, Кичево - ще видите и няма да имате впечатлението, за което аз ви говоря. Това би трябвало да е най-неразвитият край, защото северозападът получава най-малко пари от държавата. А ще видите хубави къщи, триетажни. Това обаче не е от Македония - заработено е в Германия за 50 години. Ако ви изтисква държавата, сам се учите. Това прави албанците по-добри предприемачи. Налага им се да поемат рискове и да започват свой бизнес. Цялата работа на албанците в икономиката е тяхна лична и семейна работа и саможертва."
"Затова 90% от парите, които идват от чужбина, са от албанци - те са свързани емоционално със семействата си. Ще видите, че 60 на сто от регистрационните номера са германски, швейцарски, италиански. Не можете да се движите, блокиран е градът. Идват да харчат пари. Всички те са зъбчатото колело, което върти икономиката. Всичко, което се произвежда в Централна и Югоизточна Македония, се потребява в Западна. В чейндж бюрата те влияят на курса на денара, затова той се купува значително по-евтино и продава значително по-скъпо."
Ситуацията не се е подобрила в последните години, въпреки че в кабинета на Груевски имаше и албанска партия. "Албанската икономическа позиция никога не е била по-лоша," каза Беджети. "Ако гледаме инвестиции, трансфери, дотации, фискална децентрализация и икономическо-финансови права на една общност като албанците - по всеки параметър има разлика. Можете да видите колко взима община Тетово и колко - община Битоля. Обсъждаме го с колегите в Скопие и те казват, че не е честно да говорим така, в икономиката няма албанци и македонци. Виждат цифрите обаче и сами признават, нямат научна съпротива. Пред числата и ангелите мълчат."
Какво ще направи Заев
Беджети е предпазлив за заявките на новия кабинет - отчасти заради големите очаквания, които често биват съпроводени от "големи разочарования". Особено скептично гледа на обещания като "връщане на средната класа" и "едно общество за всички". "Това не може да се случи, ако като ребалансирате бюджета, дадете по-малко на албанците. Бюджетът е основен инструмент, за да правите общество за всички - за да се усещат еднакви хората в Струмица и в Тетово. Но футболистите в Тетово ходят в Струмица да играят футбол, защото в Тетово няма стадион и пътуваме 250 км да играем. Имаме тим в Шампионската лига, но пътуваме."
"Трудно е да се осъществят тези обещания и може би албанците ще се разочароват. От друга страна говорят за връщане на средната класа. Но тя не се връща само от преразпределение и данъци. Той е системно поставяне на икономическа структура, за да го върнеш - наемане, обучение, подготовка. Има дългосрочен ефект - който идва със закъснение. Трябват 30-40 години за този ефект, а управлението е кратко. Това не съвпада с политическите очаквания. Това важи и за международната помощ, която идва със закъсняло прехвърляне на определени ефекти. Помощта от Европейския съюз идва след около година, а докато се намери ефект в реалния живот, трябва още година. Така ефектите не съвпадат с икономическия цикъл."
За ефекта от стопяването на политическия лед между Скопие и София Беджети също е оптимист. "Досега не е имало кой знае каква причина за блокадата, било е само резервен проблем с целта да се покаже някой патриотизъм. Новото споразумение обаче ще доведе до комплементарност на икономиките на двете държави само ако можем да привлечем български инвестиции, които са най-малко от всички, и обратното - ако в България има инвестиции от Македония. И това да не се ограничи в обмен на електрическа енергия. Мисля, че тази ос изток-запад ще работи и със свързването на България и Албания. Ако наистина започне да се прави нещо по Коридор 8, може да се случат много неща в македонската икономика - малка и много отворена, много малко защитена. Тези транзитни икономически отношения между трите държави биха могли да доведат до раздвижване на пазара."