Как градовете в Европа реагират на терористичните атаки с автомобили

Как градовете в Европа реагират на терористичните атаки с автомобили

Бариерата на "Уестминстър бридж" бе поставена след атаката.
Reuters
Бариерата на "Уестминстър бридж" бе поставена след атаката.
Европа понесе десетина атаки на шофьори, връхлетели с кола или камион върху пешеходци, както се случи миналата седмица в Барселона. Градовете обаче не бързат да ограничат заплахата, внасяйки промени в архитектурните си планове.
Цената, страхът, че терористичната заплаха ще еволюира и ще обезсмисли ремонтите по улиците, нежеланието да се променя ежедневието на гражданите – това са причините, изтъквани от експерти по сигурността и общински служители.
"Не искаме да се превърнем в Хеброн", казва зам.-кметът на Брюксел Елс Амп, споменавайки града на Западния бряг, където бетонни и железни бариери отделят палестинци и израелски заселници. Пешеходните зони в Брюксел обхващат 45 хектара, сред които и много тесни улички, сочи тя. Ако върху тях бъдат инсталирани бариери, това ще пречи на живеещите там, на поддръжката и на работещите в района. "Не може всяка улица да е блокирана. Трябва да се живее, магазините трябва да могат да получават доставки. Трябва да намерим компромис между сигурността и живота в града", казва Амп.
Няма достъпни данни за това какви мерки за сигурност по улиците взимат градовете в целия континент, но две компании, специализирани в екипировка за сигурност, все още чакат предричания рязък скок. Датската Damasec и британската Avon Barrier изработват подсилени пейки, саксии и други мебели за улиците, както и традиционните бариери и колчета.
Пешеходци до колчетата, пазещи площада "Трафалгар".
Reuters
Пешеходци до колчетата, пазещи площада "Трафалгар".
"Има ръст, но е бавен", казва главният изпълнителен директор на Damasec Хенрих Ферх. По думите на колегата му от Avon Barrier Пол Джефри продажбите във Великобритания са високи, но положението е Европа е "малко енигматично". "Изглежда, че не се случва кой знае какво", казва той.
Барселонските власти заявиха, че налагането на тотална сигурност би било непрактично, след като към тях бяха отправени критики, че са можели да предотвратят достъпа на автомобили до "Рамбла" - дългата пешеходна улица с пресечки и от двете страни. 13 души загинаха там миналия четвъртък. "Не можем да запълним Барселона с колчета", каза министърът на вътрешните работи на Каталуня Жоаким Форн.
Но някои засегнати градове хвърлиха много пари за сигурност. Ница инсталира нови бариери, смени плана за трафика и взе и други мерки, след като мъж подкара камион по крайбрежния ѝ булевард. Богатството на южния френски град изигра важна роля.
Колчетата пред "Лондонското око".
Reuters
Колчетата пред "Лондонското око".
"Ница инвестира много. Повечето градове не могат да си позволят толкова големи разходи по реорганизацията на трафика и на обществените пространства, така че правят каквото могат", коментира Елизабет Джонстън от Европейския форум за градска сигурност. Самият мащаб на предизвикателството плаши властите. "Не става въпрос за един булевард или един уличен ъгъл. Всички знаят, че ако затегнеш охраната на една цел, атаката ще намери друг. Бюджетният проблем е огромен. Тези разходи не са планирани", казва тя.
Ница инвестира много в ограждения след миналогодишната трагедия.
Reuters
Ница инвестира много в ограждения след миналогодишната трагедия.
Изключителните инвестиции в сигурност обаче не успяха да предотвратят атаката в Лондон. Уестминстърският общински съвет разви свой собствен вариант на колчета и ги инсталира в богатия централен квартал, в който се намират "Даунинг стрийт" и парламента. Но не и на "Уестминстър бридж", където нападателят прегази кола пешеходци през март, след което излезе от нея, наръгвайки полицай и убивайки петима души. Транспортната институция на Лондон се грижи за моста и се консултира с полицията как да поддържа сигурността. Бариери бяха инсталирани след атаката.
Великобритания е по-склонна да търси компромис между свободата, естетиката и сигурността, защото има опит с такива атаки – предимно заради ролята на ирландските сепаратистки групировки като ИРА, казва Ферх от Damasec.
Подготовката за олимпийските игри през 2012 г. също е накарала лондонските власти да се замислят за риска от атаки с превозни средства, казва преподавателят по криминалистика в Университета в Есекс Пийт Фъси. На властите им е нужно време да променят мисленето си по отношение на проблемите със сигурността.
Името на футболния клуб "Арсенал" служи и като бариера пред стадиона в Лондон.
Reuters
Името на футболния клуб "Арсенал" служи и като бариера пред стадиона в Лондон.
Европейските градове ще отделят внимание на дизайна на улиците, но парите ще определят кога, казва той. С тази работа се занимават предимно общинските власти, а цикълът на финансирането им отнема много време, сочи Фъси и добавя, че споровете кой трябва да плати – правителството или градовете – може да забавят новите мерки.
Зам.-кметът на Брюксел Амп казва, че е по-удачно допълнителни ресурси да се отделят за разузнаване и идентификация на нападателите, преди те да ударят.
Естетиката също е важен фактор. Подсилените пейки, лампи и кошчета за боклук трябва да бъдат толкова стабилни, че да изпълнят критериите на индустрията – да могат да спрат 7.5-тонен камион, каращ с 80 км в час "Уестминстърската бариера" е желязна, висока един метър, във формата на правоъгълник. Макар да е боядисана в черно, тя се вижда отдалеч и заема място.
Бетонни бариери пазят Бранденбургската врата в Берлин.
Reuters
Бетонни бариери пазят Бранденбургската врата в Берлин.
Някои правителствени доклади предлагат за спиране на атаки да се използват дървета. Но Джон Кофи от Университета в Уоруик казва, че не е виждал случай, в който дърветата да помогнат. "Става въпрос за разходи, поддръжка, коренови системи или понякога се случва дърветата да загрозяват сградата."
Мерките за сигурност по-често водят до премахване на естетически елементи, сред които и растения. Общински съветници и жители на Бирмингам се възпротивиха на промяна на дизайна на градския площад, която щеше да доведе до изкореняването на 140-годишно дърво и замяната му с подсилен фонтан, който да спре автомобилна атака. Но говорител на съвета заяви, че планът ще бъде изпълнен.
Саксии, кошове и пейки могат да бъдат направени "хубави", но "са каквото са. Няма големи възможности", казва Джефри. Не е нужно властите да правят всичко или нещо. Ако съществуващите пейки, кошове, лампи и други елементи бъдат поставени така, че да не позволяват дълъг безпрепятствен ход на автомобила, това може да ограничи броя на жертвите.