Данни за безработицата донесоха още добри новини за Меркел

Данни за безработицата донесоха още добри новини за Меркел

Данни за безработицата донесоха още добри новини за Меркел
arbeitsagentur.de
По-малко от месец преди парламентарните избори в Германия данни за пазара на труда през август донесоха още добри новини за канцлера Ангела Меркел, която почти сигурно ще получи четвърти мандат на 24 септември.
Според агенцията по заетостта, цитирана от ДПА, безработицата е останала на историческо дъно от 5.7% и така се запазва тенденцията за намаляването ѝ през последните 10 месеца.
През юли свиването на броя на безработните бе с около 8000 души, а през август работа са си намерили още 5000. Така безработни са останали 2 532 000 души. В страна с над 80 млн. души население миналия месец са работели рекордните от обединението на Германия насам 44.2 млн. души.
"Трудовият пазар продължава да се развива положително", коментира Детлеф Шееле, ръководител на федералната агенция за заетостта.
Темата за сигурността на работните места е сред основните в кампанията на Меркел. Тя припомня също, че за 12 години нейно управление консерваторите са изпълнили обещанието си да намалят безработицата наполовина. Сега нейният Християндемократически съюз (ХДС) и баварският партньор Християнсоциален съюз (ХСС) обещават пълна заетост до 2025 г.
В същото време се увеличават свободните работни места - 765 280 през август. Според Клаус Вистесен, старши икономист по въпросите на еврозоната в анализаторската група Pantheon Macroeconomics, това сочи рискове за икономиката - все по-трудно намиране на служители и натиск за повишаване на заплатите.
Друга неприятна за управляващите новина е потвърждението, че близо 30 години след обединението на двете Германии на територията на бившата комунистическа ГДР безработицата е 7.4% - почти с 50% по-висока, отколкото 5.3% в бившата Западна Германия.
Това прави Източна Германия труден терен за традиционните партии като тази на Меркел, хората продължават да обмислят да се отправят към западните провинции и политически са отчетливо по-малко активни.
Като цяло обаче високата заетост допринася за ръст на потребителските разходи, превърнали се в основен двигател на икономическия растеж.
Прогнози на GfK показаха преди броени дни очаквания, че през септември потребителското доверие ще достигне най-високото си ниво от около 16 години насам.