Германия и фалшивите новини - предпазлив оптимизъм преди вота

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Германия и фалшивите новини - предпазлив оптимизъм преди вота

Германия и фалшивите новини - предпазлив оптимизъм преди вота
Бен Скот лови фалшиви новини – първо за Хилъри Клинтън, а сега – за Ангела Меркел. Скот е бил технологичен съветник на Клинтън по времето ѝ като държавен серектар и е участвал в предизборната ѝ кампания.
Сега, в сътрудничество в института Stiftung Neue Verantwortung, 39-годишният американец търси дезинформации в интернет, за да разбере как лъжите преминават от социалните мрежи в традиционите медии, а оттам – в политическия дебат, разказва електронното издание "Политико". Надеждата на екипа – че като разкрие този механизъм, тежестта на лъжливите информации ще намалее, а изборите ще бъдат защитени.
В края на май, например, екипът на Скот е установил, че екстремистки групировки са успели да "откраднат" думите на бившия епископ на Хановер Маргот Касман. В рамките на две седмици над 30 000 поста в социалните мрежи и статии лъжливо твърдят, че тя е нарекла много родени в Германия хора "неонацисти".
Традиционните медии бързо ги оборват, но фалшивите новини са далеч повече споделяни и коментирани. "Това е като снежна топка, която се търкаля по хълма. Тръгне ли веднъж, е трудно да я спреш", казва той.
Няма универсален подход
В Европа тази година се провеждат много избори – Холандия, Франция, Великобритания, задават се тези в Германия, Австрия, Швеция и Чехия. Лондон и Париж дадоха на агенциите за национална сигурност допълнителни ресурси за опазване на избирателните системи и кампаниите. Чехия, Финландия и Европейската комисия създадоха или разшириха вече съществуващи екипи за проверка на факти, главно борещи се срещу руската пропаганда в социалните мрежи.
"След изборите в САЩ мислехме, че ще има универсален подход", казва директорът по стратегията на организацията за проверка на факти First Draft News Клеър Уордъл. Организацията бе една от първите, които започнаха да си партнират с медии и технологични компании, за да се борят с фалшивите новини. "В действителност е много по-сложно. Всяка държава е различна. Всеки вот носи нови предизвикателства".
Например – в САЩ миналата година се разпространяваха онлайн статии и постове в социалните мрежи. В Европа лъжите се предават чрез нескопосно променени снимки, удобни за споделяне – което означава, че технологичните методи за анализ на текст не могат да сработят в този контекст.
Предпазлив оптимизъм в Германия
Изборите в Германия са в неделя и Скот предпазливо предполага, че страната може би е избегнала най-големите опасности на онлайн дезинформацията. Експертът сочи, че, за разлика от САЩ, Германия е създала здрави демократични институции. Сред тях - добре функционираща и обществено финансирана медийна система; много и финансово стабилни местни издания и начетени граждани, които са наясно какво са фалшивите новини.
"В САЩ не сме инвестирали в обществени медии и гледахме с безразличие как вестниците фалираха. Възходът на инфотейнмънта разцепи медийния свят и позволи на дезинформацията да процъфти", казва той.
Засега изборите в Германия не са били засегнати от дезинформационни кампании, казва Якуб Янда от института "Европейски ценности" в Прага. "На големите институции им отне две години да осъзнаят заплахата, но вече я приемат сериозно".
През 2015 г. година група руска хакери пробиха компютърните системи на Бундестага и откраднаха информация от там. Материалите може да бъдат публикувани и след изборите, когато Меркел започне преговори за коалиция, възможно е и истинските документи да бъдат примесени с лъжи.
Стратегия
По типично германски начин, страната не остави нищо не случайността, коментира "Политико".
Местните медии – много от които получават правителствени субсиидии – създадоха или разшириха програми за проверка на факти. Тех гиганти като "Гугъл" и "Фейсбук" наляха пари и помощ в образоване на публиката за лъжите онлайн.
На Мюнхенската конференция за сигурността "Фейсбук" обучи политици от Федералната служба за безопасност на информацията как да защитават данните си. На 1 октомври ще влезе в сила нов закон против речта на омразата, който заплашва с глоби от до 50 млн. евро социалните мрежи, които не премахнат престъпно съдържание в рамките на 24 часа.
До изборите остават броени дни и засега канцлерът Ангела Меркел има двуцифрена преднина. Но нищо не е сигурно, докато не бъде преброена и последната бюлетина.