Русия иска да забрани анонимността и в социалните мрежи и онлайн игрите

На живо
Заседанието на Народното събрание

Русия иска да забрани анонимността и в социалните мрежи и онлайн игрите

Русия иска да забрани анонимността и в социалните мрежи и онлайн игрите
Съветът за национална сигурност на Русия е поръчал на контраразузнаванетго ФСБ да идентифицира потребителите на онлайн игри и социални мрежи с помощта на мобилните им телефони, предаде РБК, като се позова на протокол от негово заседание, с който разполага. Решението идва месеци след подобна стъпка, одобрена за чат приложенията.
На заседанието си на 26 октомври съветът, който се назначава от президента Владимир Путин, е поискал от Министерството на комуникациите да разработи съвместно с Федералната служба за сигурност до 1 юни 2018 година допълнителни мерки за урегулиране на дейността на интернет доставчиците, т.е. на всички ресурси, които дават на потребителите възможност да обменят съобщения. Информацията е налична в протокол от заседанието, подписан от Путин и достъпен за РБК, а федерален служител е потвърдил автентичността му.
Става дума за прилагането на изискванията, на които от 1 януари 2018 г. ще се подчиняват чат приложенията, и върху онлайн игрите и социалните мрежи. Идеята е използващите ги задължително да трябва да се идентифицират с номер на мобилен телефон, а данните да могат при поискване да се предават на правоохранителните органи.
Какво се променя
Според сегашното законодателство интернет доставчиците са длъжни да предоставят кореспонденция на потребители при поискване от ФСБ, но не трябва да ги идентифицират. В новото, считано от януари, се включват поправки в закона, задължаващи доставчиците да идентифицират потребители на чат приложения. Собствениците на приложенията ще сключат договори с мобилните оператори и ще изискват мобилните си номера, за да може при нужда телефонът да се използва за установяване на самоличността им в базата данни на оператора.
В регистъра на интернет доставчиците, воден от регулатора "Роскомнадзор", в момента има няколко десетки приложения за обмен на съобщения, сред които социалните мрежи "Контакт" и "Одноклассники", сайтове за запознанства, както и "Телеграм" (последното се превърна в ябълка на раздора, след като създателят му Павел Дуров дълго отказваше да го добави в регистъра).
Новите регулации, които се предлагат от Съвета за сигурност, ще означават, че същите стъпки за идентификация ще се изискват и от всеки, който иска да стане потребител на социална мрежа (била тя руска или чуждестранна) или да играе в мрежа с други потребители.
"Общуване между терористи"
Не за пръв път властите твърдят, че в чатовете на игрите си общуват терористи. Според някои експерти обаче мерките са излишни, отбелязва изданието.
Тепърва предстои да се разбере как ще е организиран процесът - детайлите трябва да се опишат в подзаконови актове, които още не са приети, обяснява главният аналитик към Руската асоциация за електронни комуникации Карен Казарян, цитиран от РБК. Той напомня, че считано от 1 юли догодина, доставчиците на интернет услуги ще трябва за период от година да съхраняват на територията на Русия цялата информация за комуникацията на потребителите, а до 6 месеца - и съдържанието ѝ. Според Казарян е странно тези изисквания да се разпростират до онлайн игрите и социалните мрежи, особено предвид, че последните "по принцип и сега изискват от ползвателите номер на мобилен телефон за потвърждение на профила." "Изглежда, митът за терористите, които общуват в масови онлайн игри с много участници, все още е актуален", обяснява Казарян.
Руските власти многократно са изтъквали, че игрите се използват за общуване между терористи, посочвайки примери от атаките в Париж, когато според някои информации (впоследствие поставени под въпрос) организаторите са използвали конзолата "Плейстейшън 4", за да общуват помежду си. Председателят на "Роскомнадзор", Александър Жаров отбеляза през февруари 2016 г., че при подобни игри "не е възможно да се определи дали призивите за стреляне и убиване се отнасят към "събития от виртуалната игра или за реални терористични атаки". Тогава той обясни, че е необходимо да се "регулират" процесите в онлайн игрите, но въпросът трябва да се реши на "държавно ниво".
"В чата на World of Tanks може и да обсъждат политика"
По данни на агенция Mediascope от октомври 2017 г. ежемесечната аудитория на най-популярната в Русия социална мрежа "ВКонтакте" е 41.3 милиона души, на "Одноклассники" - 27.5 милиона, а на "Фейсбук" - 19.1 милиона. За онлайн игрите данните на проекта StreamPub сочат, че потребителите им са 47 милиона за миналата година. Данни на Mail.Ru от 2015 г. пък говорят за 43 милиона души.
За да се приложи законът ефективно, той ще изисква съдействие както от руски, така и от международни компании в индустрията с игрите. Според Сергей Орловски, основател на компанията - разработчик на игри, Nival, малко от големите компании в бранша ще са готови да се подчинят на изискванията. "У ръководството на страната ни я има странната мисъл, че за борбата с тероризма е нужно да се контролират всички канали за общуване между хората... Как ще опитат да накарат всички разработчици по света да изпълнят изискванията на руското законодателство, след като руският пазар е едва 2% от световния?"
Източник от руския пазар отбелязва за РБК, че властите може би не са толкова обезпокоени от терористична заплаха, а от обсъждане и координация на митинги на опозицията в чатовете. "(В чатовете на) популярни игри като World of Tanks... действително може да обсъждат и политическия дневен ред."
Други като ръководителя на игровото направление в Mail.Ru Group Василий Магурян смятат, че идентификацията ще позволи на потребителите да защитят акаунта си. Сега потвърждаването на профила става или чрез поща, или чрез социалните мрежи, които "в повечето случаи са свързани и с номера на мобилния телефон... Новите способи за потвърждаване ще дават повече възможности за защита на профила. Всеки ще може да избира как му е удобно. Оценявайки целесъобразността на този или онзи способ за идентификация, първо трябва да разберем дали той прави игровия опит по-добър".