С нов високотехнологичен град Йордания ще опита да съживи икономиката си

На живо
Заседанието на Народното събрание

С нов високотехнологичен град Йордания ще опита да съживи икономиката си

С нов високотехнологичен град Йордания ще опита да съживи икономиката си
Associated Press
Бляскав нов град ще се издигне в пустинята на Йордания през следващите три десетилетия, като ще се превърне в потенциален съперник на столицата на кралството Аман, бързо растящ и все по-задръстен метрополис с 4 млн. души.
Обявявайки плановете за така представения високотехнологичен утопичен проект, Йордания става поредната близкоизточна страна, която залага на многомилионни доларови мегапроекти като инвестиционен магнит, носещ бързи икономически изгоди. Някои урбанисти обаче предупреждават, че "градове, издигнати от нищото", са рискови начинания, и твърдят, че е по-ефикасно да се подобряват съществуващи градове. Йорданското правителство обещава, че все още неназованият град ще привлече население от Аман, ще облекчи ужасните автомобилни задръствания, ще разполага с жилища за средната класа и ще даде импулс на тромавата икономика, страдаща от висока безработица.
Засега властите дават само откъслечна информация, след като премиерът спомена бъдещия град за първи път, с видимо обичаен тон, на среща с журналисти през октомври. Тази, според населението, потайност и подходът "отгоре-надолу" обаче предизвикват масови критики. Малцина йорданци са ентусиазирани от идеята, дори и сред жителите на Аман, които постоянно се оплакват от задръстванията в столицата. Някои подозират, че новият град
ще носи ползи главно на хората с позиции в Йордания
и на техните бизнес протежета. Правителствени служители отричат това. Тази седмица кметът на Аман Юсеф Шауарбе защити спорния проект на среща с бизнесмени, дипломати и представители на енергийния сектор и на екологични организации. Много от присъстващите изглеждаха скептично настроени. "Темата все още не е добре проучена, - каза кметът, когато бе притиснат за подробности. - Когато приключим проучванията, ще обявим плановете и ще имаме ясни роли за правителството, гражданите, инвеститорите и т. н."
Шауарбе настоя, че Аман няма да остане пренебрегнат, когато Йордания, притисната от рекорден държавен дълг, пренасочи оскъдните си ресурси към новия проект. "Новият град не е нов Аман, но е необходим, за да облекчи натиска върху столицата", каза той. Само допреди век Аман бе малко селце и е смята за млад сред древните градове в региона, като Багдад и Кайро. Днес в Аман живее над 40 процента от 9,5-милионното население на Йордания.
Почти по всяко време на деня тук е час пик. Разрастването на града бързо изяжда скъпоценните зелени площи. Цели райони със средновисоко строителство и жилищни сгради в пясъчен цвят се разпростират по околните хълмове и долини, а няколко небостъргача оформят облика на центъра на града. Причина за този бърз растеж е
напливът на стотици хиляди палестински, сирийски и иракски бежанци
през последните десетилетия. Той е свързан и с ускорената урбанизация в целия Близък изток и Северна Африка, където човешки маси от слаборазвитите селски райони се стичат в градовете в търсене на по-добри възможности за работа. Към средата на века повече от две трети от населението на региона, което се очаква до 2050 г. да достигне 646 млн. души, ще живее в градовете, срещу 56 процента от 357 млн. през 2010 г., според прогнози на ООН.
За изминалите 20-ина години в Близкия изток бяха обявени около 25 проекта за нови градове. Приблизително половината от тях си остават само на сайтове в интернет, каза Сара Моузър, професор по урбанистична география в университета "Макджил" в Монреал. Останалите са силно назад в графика на изграждането си. Според нея строителите на нови градове
често подценяват предизвикателствата, включително набирането на огромни капитали
и намирането на необходимия експертен опит. При такива начинания, имащи за главна цел печалба, плановете за не толкова доходоносни обществени транспортни системи често си остават на хартия.
"Бих посъветвала Йордания да действа предпазливо" каза Моузър.
С нов високотехнологичен град Йордания ще опита да съживи икономиката си
Associated Press
Многомилиардният доларов план на Египет за нова столица, обявен през 2015 г. изостана от графика, след като страната смени изпълнителите. Президентът Абдел Фатах ас Сиси обаче е решен да продължи с осъществяването му. Той възнамерява да управлява от новия град от 2019 г., напускайки неуправляемия Кайро - най-големия град в арабския свят. Когато неотдавна бе запитан защо правителството харчи огромни суми във време на икономически неволи, той отговори: "Нямаме ли право да имаме мечта? Не заслужаваме ли да имаме такъв град?"
Няколко от тези планирани градове наистина се развиха добре през годините, включително Икономическият град на саудитския крал Абдула, Модийн в Израел и Рауаби в палестинските територии.
Новият град в Йордания ще бъде изграден на около 30 км източно от Аман върху безлюдна пустинна равнина, оградена от пътища, водещи към Саудитска Арабия, Ирак, а в бъдеще - и към главното летище на страната. Той ще се строи чрез публично-частно партньорство върху държавна земя, като първите търгове се очакват към средата на 2018 г. Правителствени служители не говорят много за това как ще изглежда той, освен че го описват като "интелигентен град", който ще използва възобновяема енергия и ще има добре развит обществен транспорт.
Смята се, че той ще бъде разположен върху площ от 390 кв. кв - по-малка, отколкото е нюйоркският квартал Куинс.
Първата фаза на строителството трябва да приключи до 2030 г., а целият проект - до 2050 г. Правителството обаче не е обявило колко се предвижда да бъде населението му. Казва се само, че там трябва да бъдат преместени много министерства и държавни институции. Право да строят там ще получат жилищни кооперации от държавни служители, хора с професии и бивши членове на силите за сигурност. Едно посещение там миналата седмица констатира, че
набелязаният район е до голяма степен запустял,
като епизодично преминават само камиони и коли. Най-близкото място с човешка дейност е паркинг за камиони, наречен Мадуне, а по-нататък в пустинята се намират лагерът за сирийски бежанци "Азрак", военна база и няколко разпръснати древни крепости, наричани каср.
Градът трябва да разтовари пренаселените Аман и Зарка - работническо предградие с население от 1,3 млн човека. Двата града постепенно се приближават един към друг с нарастването си през годините и се очаква да достигнат общо население от 10 млн. души към 2050 г.
Налице са някои подозрения, че плановете за строежа на нов град имат за главна цел да отвлекат вниманието от икономическите проблеми, като вдигането на данъците и намаляването на субсидиите, включително и за хляба. "Това ангажира много хора с една дългосрочна визия" във време на болезнени фискални решения, каза политическият анализатор Амер Сабайлех. Някои критици също така предричат, че проектът ще подкопае развитието на Аман и други йордански градове, хаотични и определено без високи технологии и блясък. "Трябва
да се развиват нашите градове, а не да се строи нов",
каза Марам Тауил, професор по урбанистика от Германско-йорданския университет в Аман. Тя и колегите й от висшето учебно заведение предлагат, освен всичко друго, да бъдат създадени обслужващи центрове в сегашните урбанизирани райони, за да се облекчи трафикът в градския център и да се съхранят зелените пространства.
Тауил призова градските планировчици да търсят стратегически решения. Според нея, ако Аман продължи да се разраства безконтролно, както досега, "в него ще бъде невъзможно да се живее". Ако нещата продължат по-старому, тогава наистина "ще има нужда от нов Аман", каза тя. /БТА