Безплатен транспорт, почивка за бременните - какви мерки взе Скопие срещу мръсния въздух

Докато София и други градове изчакват да се вземат мерки срещу мръсния въздух, в Скопие отговорът на тази ситуация се е превърнал в рутина. Замърсяването там се повтаря почти всяка зима заради печките с дърва и газовете от старите коли.
По данни на македонската държавна агенция МИА концентрацията на фини прахови частици в големите градове постоянно се надхвърля - "Лисиче" и "Ректорат" - отчетоха стойности от над 200 mg/m3 на 8 януари (в частност за "Лисиче" над 300 mg/m3 на 6 и 7 януари, а в отделни моменти от празничните дни - до 500 микрограма и дори 600 около Нова година). Европейската карта за замърсяване на въздуха посочва стойността 356.7 към 14 ч. българско време (според картата във всички други големи градове на Македония стойностите са над европейската норма и качеството се измерва като "много лошо", но те са под националната норма).
Този праг съгласно наредби, приети от Министерството на околната среда и пространственото планиране на Македония, е 4 пъти по-висок от българския (и европейския) от 50 микрограма. Мерките влизат в сила тогава, когато средноденонощната концентрация на ФПЧ10 надмине националния предел в рамките на 48 часа в най-малко 2 станции.
Още вчера, след измерванията за 6 и 7 януари, министерството обяви, че мерките, които трябва да се вземат, включват:
- временно освобождаване от работни задължения на няколко групи хора, включително бременните жени и служителите над 60-годишна възраст, както и тези с хронична астма, преживян инфаркт или мозъчен удар независимо от възрастта
- промяна на работното време (само 6 часа, от 11 до 17 ч.) за хората, които се трудят на открито
- забрана за спортни "и други" събития на открито
- осигуряване на условия за засилена активност на бърза помощ, включително за домашни посещения на спешните екипи
- контрол на режима за преминаване на тежкотоварни автомобили, чиято крайна дестинация не е Скопие и които сега ще трябва да търсят обиколни пътища.
Освен това ще трябва местните власти да регулират дейността на автошколите (обученията да стават само между 9:30 и 14:30 и след 18:00 ч.) и да осигурят безплатен градски транспорт или да намалят цената на билета за периода на извънредните условия, за да подтикнат жителите да ползват такъв транспорт вместо автомобилите си. При това колите на градския транспорт трябва да извършват курсове на по-малки интервали, продължава министерството. Кметът на Скопие Петре Шилегов, цитиран от агенция "Мета" и НОВА ТВ, каза, че мярката ще бъде в сила дотогава, докато нивата на ФПЧ10 не паднат под прага, указан от властите.
Улиците и пешеходните пътеки трябва също така да се чистят всеки ден и да се засили контролът на строителните дейности, както и на сервизите, които сменят маслото на автомобилите. Строителните компании трябва да използват вода, за да намаляват запрашаването при всякакви строителни дейности (например гумите да се мият при входа и изхода от обектите) и да гарантират, че машините им (багери, булдозери и пр.) ще са достигнали обектите най-късно в 7 ч. сутринта. Освен това всички органи на държавната власт и агенциите и компаниите, които са под неин контрол, трябва да ограничат наполовина използването на служебни автомобили.
Мерки срещу смога се взимат и в съседна Гърция, където стойностите прехвърлят европейската норма от години (но не са достъпни в реално време). За столицата Атина още през есента се въведоха мерки, с които се ограничава трафикът в центъра, като коли с четни регистрационни номера могат да се придвижват в него само на четни дни и обратното. Отделно, подобно на други градове в Европа, властите в Атина обещаха да забранят дизеловите автомобили до средата на следващото десетилетие.