Защо руският Ан-148 се разби в Подмосковието

Спасителната операция след катастрофата на самолета Ан-148 се превърна в издирвателна часове след като машината със 71 души на борда се разби на стотина километра от Москва.
На борда е имало и трима чужденци, сред които един гражданин на Швейцария. Не се съобщава обаче за български граждани, засегнати от инцидента. И двете "черни кутии" (както записващата показателите на системите на самолета, така и разговорите в пилотската кабина и комуникациите от и до нея) са намерени. Очакваше се обстоятелства около катастрофата да започнат да се изясняват, но властите предупредиха, че "кутиите" са в лошо състояние.
"Дневник" обобщава версиите за катастрофата, събрани от руските медии.
Самолетът се е разпаднал във въздуха. Тази версия обобщава няколко варианта, никой от който до момента не е бил напълно изключван от властите - терористичен акт (макар да няма данни за намерени взривни вещества на мястото на катастрофата) или повреда в двигателя, довела до взрив. Според "Новая газета", която цитира свои източници в авиацията, обледеняването е възможен фактор в подобна ситуация, която подкрепя втория вариант. Пилотът Андрей Литвинов обаче казва за същото издание, че ако парче лед е достигнало двигателя, инцидентът би се случил още при излитане, а не когато самолетът вече е набрал височина.
Освен това според Следствения комитет на Русия "е установено, че в момента на падане (самолетът) е бил цял, без части от него да са изгорели". Институцията смята още, че взривът, видян и от камери недалеч от района на инцидента, е станал след сблъсъка със земята. Изводът на СКР обаче не съдържа отговор на въпроса защо, ако самолетът не се е разпаднал във въздуха, отломки от него са разпръснати в радиус от един километър. Според експерти, цитирани от РБК, експлозията, наблюдавана от охранителна камера, предполага, че при контакта със земята Ан-148 е разполагал с цялото си гориво.
Претоварване на системите на самолета, причинено от превишена скорост или други грешки на пилота, изтъква "Комерсант" като възможна причина. Изданието припомня, че през 2011 г. имаше катастрофа със същия модел, когато учебен полет завърши със смъртта на целия екипаж. До него обаче може да са довели и технически неизправности - според транспортния регулатор "Ространснадзор" превозвачът е извършил нарушения в поддръжката на същата машина, като например не е сменял маслото на двигателя с достатъчна честота, нито е почиствал своевременно филтрите на въздушните стартери.
"Техническа неизправност" може да означава и че не е била извършена противообледенителна обработка. Източник на РБК от техническата служба на летище "Домодедово", откъдето излетя самолетът, казва, че метеорологичните условия и студът в района са предполагали такава обработка. Когато се обледенят плоскостите и механизацията на крилата, се изменя аеродинамичната форма на Ан-148 и полетът в такива условия "изисква специални умения" от страна на екипажа, обяснява още източникът. Според него екипажите често се отказват от тази обработка, за да спестят време.

Изключва се и сблъсъкът с вертолет като възможност, пише "Медуза". Агенция "Интерфакс" съобщи малко след катастрофата, че Ан-148 може да се е сблъскал с машина на "Руска поща" - държавната пощенска служба - и че е имало писма на борда на самолета. От Министерството на извънредните ситуации напълно отхвърлят тази възможност, а пощата обясни, цитирана от РБК, че е имало рекламни листовки вместо писма.
Отказът на двигателя също не се разглежда като версия в момента, казват за няколко издания източници от авиацията и разследващите органи. Според тях огледът на мястото на катастрофата показва, че двигателите най-вероятно са работили до контакта със земята.
В. "Ведомости" отбелязва, че каквато и да е истината, производството на Ан-148 е под въпрос - във Воронеж в момента се сглобяват последните две машини, а нови поръчки няма. Саратовските авиолинии използваха общо пет самолета, в президентския отряд има още шест и четири - в "Ангара", превозвач в Източен Сибир. Саратовските авиолинии, чиято собственост е самолетът, обявиха, че извеждат от експлоатация и петте Ан-148, които имаха в авиопарка си до катастрофата. "Ангара" обаче не планира да спре да използва самолетите дори по време на разследването, защото няма "никакви съмнения" за сигурността, съобщава ТАСС.
"Новая газета" отбелязва, че Министерството на извънредните ситуации също ползва такива самолети и това, както и употребата им от президентския отряд показват, че те все още се считат за надеждни.