Собствениците на фейсбук страници също са отговорни за данните на потребителите

Собствениците на фейсбук страници също са отговорни за данните на потребителите

Собствениците на фейсбук страници също са отговорни за данните на потребителите
Администраторът на фен страница във Facebook отговаря като администратор на данни съвместно с Facebook за обработката на данните на посетителите – това реши Съдът на ЕС.
Магистратите постановиха това по казус на германското дружество Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein, което е специализирано в областта на образованието. То предлага услуги за обучение чрез фен страница, която се хоства от Facebook на адрес www.facebook.com/wirtschaftsakademie.
Администраторите на фен страници като Wirtschaftsakademie могат да получават анонимни статистически данни за посетителите на такива страници с помощта на функция, наречена Facebook Insight, която им се предоставя безплатно от Facebook при условия на ползване, които не могат да бъдат променяни. Тези данни се събират с помощта на информационни файлове ("бисквитки", "cookies"), всяка от които е активна в продължение на две години и се запазва от Facebook на твърдия диск на компютъра или всякакъв друг носител на посетителите на фен страницата. Кодът на потребителя, който може да бъде свързан с данните за връзката на регистрираните във Facebook потребители, се събира и обработва в момента на отваряне на фен страниците.
През 2011 г. органът за защита на личните данни в провинция Шлезвиг-Холщайн нарежда на академията да деактивира страницата си, защото не предоставя информация на посетителите за въпросните практики. Дружеството обжалва с мотива, че не е възлагало на Facebook да обработва тези данни, не може да надзирава какво се случва с тях и съответно – да носи отговорност.
Според магистратите обаче както администраторът на фен страницата, така и Facebook са администратори на данни. Причината за това е, че администраторът на фен страница чрез действията си по параметриране (с оглед най-вече на неговата целева аудитория, както и на целите, които си поставя във връзка с управлението и рекламата на своята дейност) участва при определянето на целите и средствата за обработването на личните данни на посетителите на своята фен страница.
Съдът отбелязва, че администраторът на фен страницата може да поиска да му бъдат предоставени (в анонимен вид) — и следователно обработени — демографски данни относно неговата целева аудитория (по-конкретно относно тенденциите във връзка с възрастта, пола, сантименталния живот и професионалното положение), информация относно начина на живот и интересите на неговата целева аудитория (включително информация относно покупките и поведението при онлайн пазаруване на посетителите на неговата страница, категориите продукти или услуги, от които най-много се интересуват) и географски данни, които позволяват на оператора на фен страницата да разбере кога да прави специални намаления или да организира събития и, по-общо, как да насочи по-добре предлаганата от него информация.
Според Съда фактът, че даден администратор на фен страница използва създадената от Facebook платформа, за да се ползва от свързаните с нея услуги, не би могъл да го освободи от задълженията му в областта на защитата на личните данни. Магистратите отбелязват и че местните институции имат право да приложат същите правомощия и по отношение на Facebook.