Дизайнерът Лубутен спечели дело в защита на прочутите червени подметки

Кампанията на дизайнера Кристиан Лубутен да защити правата си върху добилите световна слава яркочервени подметки на дамски обувки получи подкрепа с днешното решение на Съда на Европейския съюз. С него съдиите определят, че цветът е характерен елемент, отделен от формата на обувките, която обикновено не попада под защитата на европейското право за търговска марка.
В случая съдът не прие позицията от февруари на главния адвокат, който бе на противното мнение. Окончателното решение ще бъде оформено в следващите седмици.
Френският дизайнер опита да защити правата си в Холандия, където поиска съд да забрани на веригата "Ван Харен" да продава своя версия на обувките на висок ток с червена подметка, добили популярност благодарение на известни дами, които ги носеха на светски събития.
През 2010 г. Лубутен регистрира в Бенелюкс запазена марка върху определени обувки, а през 2013 г. - и върху обувки на висок ток. В описанието е ясно посочено, че запазената марка се състои "от червен цвят (Pantone 18 1663TP), положен върху подметката (...), като контурът на обувката не е част от търговската марка, а има за предназначение да покаже разположението на марката".

Затова холандският съд се обърна за изясняване дали Директивата на ЕС за търговските марки прави разлика между форма на обувката (т.е. очертания, размери, дебелина на подметката) и използвания върху нея цвят. Трябваше да се изясни дали забраната за регистриране на определени форми като търговска марка се отнася и до комбиниране на различни елементи и характеристики като употребата на точно определен цвят. Съдът отвърна, че при запазването на марката фокусът е върху цвета, а не върху формата на обувката.
"Изглежда, че Maison Christian Louboutin ще получи право да създаде монопол върху дамските обувки на висок ток с червена подметка", коментира Илейн О'Хеър от адвокатската кантора Stevens & Bolton. "Модната индустрия ще приветства тази победа за Лубутен и особено брандовете, разчитащи на специфични цветове, цветови комбинации или десени, поставяни на продуктите като знак за автентичност."
