Бизнесът с онлайн реклама изпробва подходи към правилата за личните данни

Компаниите за онлайн реклама имат разнообразни подходи към новия европейски регламент за личните данни – някои прекратяват услугите си, докато други изпробват границите на регулаторите, показва проучване на агенция "Ройтерс".
Някои големи сайтове продължават да изпращат таргетирана реклама на европейци, които не са дали съгласие за това, казват източници от индустрията, собственици на уеб страници и проучването на медията.
Въпросното съгласие е ключов елемент от Общия регламент за защита на личните данни (GDPR), който влезе в сила през май. Някои сайтове и продавачи на рекламен софтуер обаче са на мнение, че това може да бъде заобиколено – и понеже законите са нови, регулаторите тепърва трябва да предприемат мерки.
А вътрешните данни на високопоставени служители в четири рекламни компании показват, че между 10 и 30% от европейските потребители отказват да получават персонализирани реклами, когато получат избор за това.
Пазарът за онлайн реклама в Европа е на стойност 22 млрд. долара. Сайтовете и приложенията могат да искат 10 пъти по-високи такси за показване на реклами, когато те са таргетирани, например по историята в браузъра или местоположението на потребителя. За нарушения на регламента компаниите са заплашени от глоби до 4% от годишния оборот.
Германската издателска къща "Аксел Шпрингер" не е искала съгласие да насочва рекламите в своите сайтове – например новинарския "Билд" - с мотива, че законът прави изключение за "легитимни" бизнес интереси и ако потребителите могат да се откажат. Американската Национална хокейна лига също запази таргетираните си реклами в Европа, без да разкрие как употребява данните.
Повече от една трета от 75 големи сайта, прегледани от медийната консултантска фирма Oko Digital, не предупреждават за персонализираните реклами. Холандската потребителска организация Consumentenbond съобщава, че половината от 150 изследвани от нея сайта са започнали да следят дейността на потребителите, преди да получат съгласие.