Без регулация социалните мрежи се заплаха за демокрацията, обявиха британски депутати

Компании, стоящи зад социални мрежи като "Фейсбук", трябва да носят съдебна отговорност за разпространяването на "вредни и подвеждащи" материали, разпространявани на техните платформи. Дейността им трябва да се облага с данък или да подлежи на регулация, защото това, което се случва почти без никакъв контрол в момента, е заплаха за демокрацията и опасна злоупотреба с лични данни.
Това се казва в предварителните заключения на британска парламентарна комисия, разследващата злоупотребата с данните на 87 милиона потребители на "Фейсбук" от страна на компанията "Кеймбридж аналитика". Текстът ще бъде разпространен в неделя, но един от известните привърженици на Брекзит вече разпространи съдържанието му в своя блог.
В него се казва, че Великобритания е изправена пред "криза на демокрацията", защото избирателите са атакувани с "пагубни възгледи", манипулиране на данни и намеса в избори. Докладът, разпространен от Доминик Къмингс, е на Комисията за дигитални процеси, култура, медии и спорт, която го извика да отговори на обвиненията срещу предвожданата от него лобистка група Vote Leave. Той отказа да се яви, а сега нарича текста "фалшива новина".
Комисията подчертава, че потребителите на социални мрежи са обект на "непрестанно целенасочено заливане с хиперпристрастни политически възгледи, възпозващи се от опасенията и предразсъдъците на хората с цел да повлияят на това за кого биха гласували".
"Фейсбук" възпрепятства усилията ни да получим информация за компанията във връзка с това разследване. Те сякаш смятат, че проблемът ще изчезне сам, ако не споделят информация за него, и реагират само под натиск", се казва в доклада. Авторите му отново призоваха ръководителят на компанията Марк Зукърбърг да се яви пред комисията и да отговори на въпросите ѝ, защото досега е изпратила свой служител, "който няма желание или не може да даде изчерпателни отговори".
В текста се говори още за "тревожни доказателства" за хакерски операции, дезинформация и обезсърчаване на избиратели да не гласуват по време на избори във Великобритания през последните седем години. Затова се призовава властите да извършат подробни разследвания на тези случаи.
Какво препоръчват депутатите:
- компаниите за социални мрежи да носят отговорност за "нанасящо щети" съдържание на сайтовете им, макар че "Фейсбук" или YouTube непрекъснато настояват, че са само посредник, а не "издател" и не отговарят за съдържанието, което потребителите им качват на страниците си; комисията казва, че фирмите не могат повече да се крият за оправданието, че са само "платформа";
- трябва да се създаде "нова категория технологични компании", които "не е нужно да са платформа или издател", а нещо средно; така фирмите ще носят съдебна отговорност и ще са правно задължени да действат срещу вредоносно или незаконно съдържание на платформите си;
- правилата за политически кампании трябва да се адаптират към дигиталната епоха и изборните закони "да се обновят, за да отразят промените в техниките, използвани за агитация";
- създаване на публичен регистър за политическите реклами, така че всеки да може да види какви послания се разпространяват онлайн от партиите;
- политическата онлайн реклама трябва да посочва кой я разпространява, както се изисква сега да е отпечатано на листовки или реклами;
- сайтовете на социалните мрежи трябва да носят отговорност за намеса в изборите от фактори, които целят предизвикване на хаос и объркване;
- глобите за измами по време на избори трябва да се увеличат от паксималните 20 000 паунда сега на процент от годишния оборт на организациите нарушители;
- защитата на социалните мрежи от хакери трябва да бъде обект на външна проверка и оценка от независима структура;
- механизмите за сигурност и алгоритмите, използвани от социалните мрежи, трябва да се подлагат на одит от правителствен регулатор, за да се гарантира, че те "действат отговорно".
Докладът казва още, че в мрежи като "Фейсбук" или "Туитър" има фалшиви страници, които не само вредят на потребителите, но и мамят рекламодателите, които може да се окаже, че плащат за достъп до реални хора, а се оказва, че това са ботове.
Комисията ще предложи още облагане на технологични компании с данък, а със средствата ще се финансират разширените отговорности на регулаторите и кампании за образование и информиране на населението как да различават дезинформацията и фалшивите новини. Стандартите за социалните мрежи може за използват като основа тези на регулатора Ofcom за телевизия и радио.
Според Том Болдуин, автор на книга за връзките между политици и медии, препоръките на депутатите са недостатъчни. "Рекламите в социалните медии, които използваха Доналд Тръмп и привържениците на Брекзит, са най-смъртоносното политическо оръжие, създавано някога, казва той пред Би Би Си.
Уил Мой от неправителствената организация Full Fact за проверка на твърдения, допълва, че дебатът се води по цял свят и реакцията на някои правителства е "доста плашеща". Според него комисията трябва да изтъкне също така, че депутатите застават зад отвореното общество и ценят свободата на словото.
След като няколко медии публикуваха основни моменти от доклада, който иначе е поставен под ембарго до неделя, председателят на комисията Деймиън Колинс направи изявление. "Компании като "Фейсбук" направиха лесно за събирачите на данни да ги използват за камапнии без знанието и съгласието на засегнатите хора. Те трябва да отговарят, включително и пред съда, за начина, по който нанасящо щети и подвеждащо съдържание се споделя на сайтовете им", каза той, цитиран от "Ройтерс".
"Изправени сме пред истинска криза на нашата демокрация - основана на системно манипулиране на данни, с цел непрестанно атакуване на гражданите от кампании за дезинформация и раздухване на омраза."
Окончателният вариант на доклада трябва да бъде представен през есента.