Как "тъмната страна" на Луната стана новото изкушение за космическата индустрия

"Наслаждавайте се на Кървавата Луна, докато можете. Доналд Тръмп има планове за нея," написа миналия месец Филип Бол в коментар за в. "Гардиън". Освен това "с тази скорост може един ден да се взираме в земя, притежавана от Илон Мъск или "Фейсбук"," написа още журналистът на страниците на издание, известно с критиките си към действащия президент на САЩ.
Всъщност изпълнените с патос коментари на Тръмп за завръщането на Луната далеч не са плашещи, сравнени с тези на ръководителя на китайската програма за изследване на Луната Йе Пейнджян. "Вселената е океан, Луната са островите Дяою, Марс е остров Хуангян," каза той две седмици по-рано, имайки предвид оспорвани от Пекин територии в Южнокитайско море. "Ако не отидем там сега, макар да сме способни, тогава предшествениците ни ще ни обвиняват. Ако отидат други, те ще превземат и няма да можете да отидете, дори да искате."
Юли бе месецът, когато международните медии си спомниха, че тази година Китай, Индия и Израел се приготвят да изпратят мисии на Луната. При това Индия твърди, че търси път към бъдеща индустрия за трилиони долари. Все повече частни компании и държави говорят и се готвят за добив на ресурси от Луната в следващото десетилетие. "Лунната надпревара", каквато изглежда тя, видяна в медиите и през очите на лидерите на редица държави, обещава пробив и ново влияние на онези, които стигнат най-далеч в космическия "Див Запад". .
Хората, които ще им отворят пътя към новите хоризонти в космическата индустрия, невинаги мислят така. "Дневник" разговаря с някои от тях, за да разбере какво ще се търси на Луната и за какво всъщност ще може да се използва.
"Петролът в космоса"
Луната е едва на 3 дни път от Земята. По-лесно достъпна е и от повечето астероиди и несравнимо по-достъпна от Марс. Лесно е да се изпробват нови системи и технологии, чрез постоянно човешко присъствие операциите може да се контролират на място. "Освен това 45% от Луната е кислород - намира се в скалите. Има и силиций за индустрията на полупроводниците, всички използвани от нас метали като желязо, никел, титан и алуминий, редки земни метали за нуждите на телефоните и възобновяемата енергия," обяснява Анхел Абуд-Мадрид - директор на програмата за космически ресурси в Минното училище на Колорадо.
На южния полюс - намиращ се от "тъмната", невидима от Земята страна на Луната - е и най-значимата концентрация на един от най-важните, ако не най-важния, ресурс за бъдещата космическа индустрия.
Логиката на космическите ресурси е различна от тази на земните. Най-ценният от тях поне в началото ще се окаже не някой рядък земен метал, а полярният лед. Той може да се използва както за нужди като извличане на кислород, така и (решаващо за космическите мисии) като съставка за пропелант, който би могъл да задвижва летателните апарати. Около 85% от товара на ракетата е гориво, нужно само за извеждането ѝ в орбита. Това изправя концепции като мисиите до Марс пред огромно логистично предизвикателство.
Появи ли се възможност за презареждане в орбита, картината се променя. "Изведнъж се оказва, че корабът, който сте изстреляли, е много по-малък и не толкова скъп," казва Анхел Абуд-Мадрид. По оценки на различни агенции, за да се пренесе бутилка вода в космоса, в момента са нужни 3000 долара.
"Според изследванията това е ресурсът от потенциално най-голям интерес и нашето задължение е да го изследваме и разберем. Нужни са сондажни мисии, за да се разбере колко от него има и къде е," добавя Джеймс Карпентър, изследовател на Луната от Европейската космическа агенция (ЕКА). Смята се обаче, че по-големите количества от него са на най-студените и невидими места от земята - полюсите.
"Водата е петролът в космоса," изтъква Анхел Абуд-Мадрид. "Това е най-зареденият с енергия известен пропелант. И щом го имате, не само до повърхността на Луната.. можете да презареждате всякакъв космически апарат. Дори (при полети) до Марс. Ако искате да имате достъп до Космоса, за повече страни и компании, първото нещо, което ви трябва, е да намалите разходите за транспорт. Именно това ни спъва от десетилетия."
Време да се изследва, време да се добива
На пръв поглед времето, в което небесни тела (дори непосредствената цел) могат да се използват за добив, е сравнително далеч. "Мисля, че искаме да докажем, че е технически възможно, до средата на идното десетилетие," обяснява Джеймс Карпентър. "Тогава ще искаме да използваме за пръв път в мисия потенциално около 2030 г., по-мащабно ще влязат в употреба може би в края на същото десетилетие." Според Анхел Абуд-Мадрид ще трябват поне между 5 и 7 г., за да се оценят количествата на ресурсите, а паралелно с това може постепенно да влезе в употреба технологията за добив и използване.
За устремилите се към космоса обаче този хоризонт е кратък - те искат да са готови още отсега. И далеч не става дума само за космическите агенции.
"При нас кандидатстват всякакви хора - завършили, 23-годишни, дори 95-годишни," разказва за "Дневник" Абуд-Мадрид. Миналата година, на 31 юли, той започна първата в света програма за обучение в космическите ресурси (News Space Resources Graduate Program). Програмата започва с пилотни курсове с 12 души и заради интереса от 3 континента продължава онлайн. В последните два семестъра студентите вече са няколко десетки - бакалаври, учени, предприемачи, хора от средите на космическата политика политиката. Те изучават всичко, свързано с ресурсите в космоса - от разпознаването, добива и обработката им до използването, въпроси на космическото инженерство и правото.
"Обмисляхме (да направим курса) преди години и мислехме, че не е дошъл моментът, но през последните 6 г. нещата се промениха." С времето космически агенции показват интерес, правят го и частни компании. Абуд-Мадрид и съмишлениците му осъзнават, че начинът, по който се действа в Космоса, е остарял - измислен преди 60 г. "Всяка мисия, която извършваме в Слънчевата система, носи всичко, което и трябва, и това е скъпо. Така че дойде и осъзнаването, че ако космическите агенции искат да увеличат обхвата си, ще им трябват повече ресурси от космоса. Това ще увеличи дела на търговската дейност. Това привлече компании, които търсят печалба... и вече интересът е почти като нова космическа надпревара."
Редом със "Спейс Екс", изстреляла редица сателити и капсули в околоземната орбита, или "Блу ориджин" на Джеф Безос, се появиха и нови играчи на пазара. Компании като Deep Space Industry и преименуваната Planetary Resources работят специално за изследване на космическите ресурси. Пробив в тази насока бе и промяната в законодателството - първо в САЩ, а после и в Люксембург - с която двете правителства позволиха на частни компании да добиват ресурси в космоса, въпреки че според Договора за Космоса от 1967 г. той е "ничия земя".
Идилията свършва тук
Да започне добив на ресурси в космоса, няма да е лесно. Няколко възможни причини:
Пазарът. "Технологично всичко е възможно... Най-голямото предизвикателство е липсата на клиент, който може да ги купи. Днес няма пазар," а за да се създаде, трябва модел, който не разчита изцяло на агенции и правителства и парите им, обяснява Джеймс Карпентър. Иначе казано, в момента човек не би заложил на лунни ресурси като основен компонент за мисията като пропелант от лед или други. "За да се промени това, трябва да направим преход между възможността да използвате ресурси в мисията и предположението, че ще ги използвате Работата за нас е да разберем по-добре какви са възможностите и рисковете и да започнем да правим инвестициите."
Кои ресурси ще се използват и за какво. "Когато гледат в космоса за ресурси, хората си казват - малък астероид колкото училището ми има толкова платина, колкото цялата земя. Това е ценно, защото на земята платината е ценна, " казва Абуд-Мадрид. "Но когато говорите за икономика, няма смисъл да носите неща от космоса. Трябва да обясните - ако отида в Космоса и използвам ресурсите там, ще е по-евтино. Всичко, което може да използавме по пътя, е по-добре, отколкото да го носим." Разбира се, не всички заинтересовани от бъдещата космическа индустрия споделят тези възгледи.
Заедно, а не едни срещу други. Първата работа в тази дейност - проучвателната - трябва да е на агенциите и правителствата заради значимите разходи. Започнат ли компаниите дългоочаквания добив, ще трябва да работят заедно, а и с агенциите, за да се развие бизнес моделът, смята Анхел Абуд-Мадрид. Последните могат да си купуват ресурси, например пропелант, добит от компаниите, за собствените си изследователски проекти в космоса.
В свят, чиято история е пълна с войни за ресурси и в който все повече доминират популистки правителства, а големите корпорации влизат в остра и често мръсна конкуренция, такава идилична картина повдига въпроси. Космическите тела са "ничии" и няма страна, която да може да ги притежава; а това значи, че компании и държави може да се окажат в положение, в което взаимно оспорват правото си да са на определено място. "Трябва да сме много внимателни как използваме ресурсите - не просто как влияем на средата, но как ще се замесят страните ни. Трябва в даден момент да дадем равен шанс на всички, а не просто пътуващите в космоса държави да превземат цялата операция," продължава Абуд-Мадрид. Добавя, оптимистично, че експерти от цял свят работят по новото законодателство и то е въпрос на време.
Ненавременни експерименти. За хелий-3, изотоп, наричан допреди няколко години "гориво на бъдещето", сега говори предимно Индия. Ползите от него смело се изтъкват от ръководителя на индийската космическа агенция К. Сиван, който каза, че страната му иска да ръководи "преноса" на материала към Земята. Хелий-3 е изотоп, който съществува в много малки количества на Земята и в малко по-големи - на Луната.
ЕКА е предпазлива: тя приветства възможността за изследването му, но между редовете се прокрадва съмнението, че ползата от него, поне на Луната, може да е само хипотеза. Думите на Джеймс Карпентър потвърждават това усещане. "В момента няма пазар, няма технология за използване на хелий-3 (термоядрен синтез; използваната от човечеството за производство на атомна енергия в момента е ядрено делене - бел. ред)... За да разберете значението на Хелий-3, вероятно ще трябва да изкопаете значим обем почва. Трябва да се свърши много работа, преди да се разработи бизнес модел... Може да е по-концентриран на места, на които не сме били. Може да има пазар някой ден, но мисля, че това е далеч."
От друга страна, разработи ли се технологията за термоядрен синтез, хелий-3 ще е атрактивен, защото не оставя никакви радиоактивни отпадъци, казва Анхел Абуд-Мадрид, но предупреждава: "За захранване на голям град в САЩ за година хелий-3 трябва да е целият полезен товар на совалката, после да го сложите в термоядрен реактор, какъвто още не съществува, и там да получите горивото. За да добиете такова количество, трябва да изкопаете площ с размер около 400 футболни полета в Европа, около 3 м дълбоки. Това не е обосновано в близкото бъдеще.
Къде е Европа
Западните държави по-скоро отсъстват от календара за изстрелване на луноходи и други апарати в следващите 12 месеца. НАСА, успешно изпратила човек на Луната за пръв път в историята за пръв път преди почти половин век, се отказа от проучвателната си мисия през април, за да работи с частния сектор и да търси мястото си в бъдещия модел на космическата индустрия, без това да ѝ излезе твърде скъпо.
Европа обаче не стои встрани. Заедно с НАСА, "Роскосмос" и агенциите на Япония и Канада тя работи по проекта Lunar Gateway - станция в лунната орбита, която ще бъде отворена архитектура за международни изследвания и ще е тренировка за мисии на повърхността и дори постоянно присъствие. "Интересуват ни технологиите за устойчивост на мисиите. Ако искате да отидете на Луната, можете да го направите в стил "Аполо" - да се приземите, да извършите малко научна дейност и да си тръгнете," обяснява Джеймс Карпентър от ЕКА. "А може да мислите и за дългосрочна устойчивост - как да направите присъствието си постоянно."
По-рано тази година ЕКА обяви и че готви мисия до 2025 г., с която да покаже как ключови от нея технологии се използват за ресурси на повърхността на Луната. Тя призова космическия бизнес да предложи идеи за партньорства за изграждане на изследователския апарат и други аспекти от мисията.
С други думи - Европа всъщност отива на Луната, но няма да го направи сама и ще търси възможно най-голяма полза както за европейците, така и за останалия свят. Джеймс Карпентър се съгласява. По думите му вече е получена информация от фирми, които биха доставили апаратура и технологии. "Всичко, което правим, е с международно сътрудничество. Това е част от модела ни в Европа - да събираме страните."
Докато се разработват нужните технологии за Луната, ще има ползи и за Земята, добавя той. "Виждаме интерес от земните индустрии да участват в това - не заради фантастичните възможности след 20 и 30 г., макар че тях ги има, а по-скоро за да разберат как технологичните предизвикателства за лунни ресурси могат да създават иновации за наземната индустрия."
Ако правителствата и всички въвлечени в бъдещата космическа индустрия приемат този поглед за пътя към Луната, прогнозата на "Гардиън" може и никога да не стане реалност.
Поглед към бъдещата "лунна индустрия" от частния сектор очаквайте другата седмица на www.dnevnik.bg.