Рухналият мост в Генуа: числата зад трагедията

Рухналият мост в Генуа: числата зад трагедията

Рухналият мост в Генуа: числата зад трагедията
Трагедията с рухналия мост "Моранди" в Генуа накара евроскептиците в правителството да се нахвърлят върху ЕС. Часове след пропадането на съоръжението вицепремиерът Матео Салвини заяви, че Брюксел трябва да позволи на държавата да включи в бъдещия си бюджет средствата, необходими за осигуряване на безопасността на инфраструктурата.
Тази инвестиция се задава, след като правителството, което взе властта през юни, обеща десетки милиарди за данъчни облекчения, пенсии и основен доход за бедните. Рим иска да отложи и планираното увеличение на ДДС, което предишното правителството договори с Европейската комисия, за да постигне бюджетните си цели. Междувременно кредиторите се притесняват от финансовата дупка.
Инфраструктурата не е била видим приоритет за Рим в последните години, макар Италия отчаяно да се нуждае от тях, коментира икономистът Густаво Пига от университета "Тор Вергата".
Между 2008 г. и 2015 г. разходите за инвестиции и поддръжка на транспортната инфраструктура са паднали с 58%, показват данните на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Европейската комисия коментира в сряда, че от известно време насърчава управляващата коалиция в Рим да приоритизира това перо. През април тя одобри план на стойност 8.5 млрд. евро за магистралите, включително и тези в Генуа. Италия ще получи и 2.5 млрд. евро от европейски фондове за периода 2014 – 2020 г. за мрежова инфраструктура.
Икономическият министър, който е и бивш преподавател по предмета, също намекна, че разходите за подобряване на пътищата не са в съзвучие с искането на популистите правилата за европейско финансиране да се облекчат. В свое изявление Джовани Триа заяви, че приоритетът му не са само по-големите инвестиции, които вече са предвидени, а че правителството трябва да се фокусира върху способността си да харчи и да предприема мерки.
Източник от министерството казва пред агенция "Ройтерс", че Триа вече обсъжда с ЕС мащабен план на стойност 140 млрд. евро за десет години, според който Италия няма да има нужда да увеличава дефицита.
Аргументите на евроскептиците пред Брюксел няма да минат и по друга причина – мостът е имал проблеми още след завършването си през 1967 г. и е поддържан от частна компания. "Аутостраде пер л'Италия" твърди, че е спазвала всички изисквания и редовно е извършвала проверки, както и че между 2012 г. и 2017 г. е харчила над 1 млрд. евро годишно, за да поддържа пътната си мрежа, която се простира на 3000 км.