Топенето на леда в Арктика откри нови търговски пътища

Доставчиците на втечнен природен газ се възползват от новите маршрути, които отваря топенето на леда в Арктика при едно от най-големите отстъпления на ледената покривка, регистрирани някога.
Фактът, че тази година е една от десетте с най-интензивно топене в Северния ледовит океан, притеснява природозащитниците. В райони, до които плавателни съдове обичайно нямаха достъп, доставчиците на втечнен газ обаче виждат възможности, разказва "Блумбърг".
За пръв път в някои зони на Северния ледовит океан не бяха нужни ледоразбивачи за пробиване на път в района и това спести дни за пътуване от и до иначе труднодостъпни райони на Сибир. Новината е добре дошла за усилията на руския президент Владимир Путин, а и на международни компании като "Тотал" и "Новатек" с интереси в добива от Арктика. Намаляват разходите за доставки на други гиганти като Petro China и Gunvor.
Природозащитници обаче същевременно се опасяват, че нарасналият трафик през Арктика само ще увеличи съдържанието на т. нар. черен въглерод (частици, отделяни при изгаряне на изкопаеми горива) в снега, който вали в района.
Когато подобни частици полепнат по повърхността на леда, затоплянето става по-бързо заради поглъщането на повече енергия от слънцето. Метеорологичните особености в района само затрудняват почистването, пише "Блумбърг". Според групата Clean Arctic Alliance e проблем и че маршрутът все повече се използва за доставки, докато ледът се топи.
"Ледът отстъпва с около 10% всяко десетилетие в последните 30 г.," казва Мигел Анхел Моралес Македа, старши преподавател по океанография в университета в Нюкасъл. "Няма друго обяснение освен климатичните промени. Ако не са климатичните промени, не знаем какво е."