Социалните мрежи се справят по-добре с борбата срещу чуждата пропаганда, но има още много да се желае - това показа изслушването на "Туитър" и "Фейсбук" пред комисията по разузнаването в Сената на САЩ днес. Изпънителният директор на "Туитър" Джак Дорси и оперативният директор на "Фейсбук" Шерил Сандбърг трябваше да обяснят как Русия е манипулирала платформите им на изборите през 2016 г. и какво ще направят, за да предотвратят подобни действия на междинните избори през ноември.
"Гугъл" отказаха да изпратят изпълнителните директори на търсачката или на компанията-майка "Алфабет" - ход, който очевидно подразни много сенаторите и който в крайна сметка бе от полза за другите две технологични компании, чието демонстрирано желание да сътрудничат постоянно бе сравнявано с отсъствието на представител на търсачката. Най-важното от изслушването четете в хронологията. [epubdate]05/09/18 19:02:12[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]Двама поредни сенатори повдигат въпроса за дейността на мрежите в Китай - "Гугъл" сътрудничи на Пекин, но "Фейсбук" и "Туитър" са блокирани там. Възможно е това да е една от причините, поради които търсачката не изпрати свой представител на изслушването.[/econtent] [epubdate]05/09/18 18:57:36[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]На въпрос дали биха поели отговорност за смърт от свръхдоза наркотици, продадени през техните мрежи, и двамата отговарят с неловко мълчание, преди Сандбърг да вземе думата. И двамата сочат, че такава дейност е забранена, но не поемат отговорност. Опиоидната криза в Щатите е невиждано тежка.[/econtent] [epubdate]05/09/18 18:37:28[/epubdate] [etitle]Няма антидот срещу фалшивите видеа[/etitle] [eimportant]1[/eimportant] [econtent]След Кинг, сенатор Джеймс Ланкфорд също повдига въпроса за deep fake - технологичната възможност да се създават фалшиви видеоизображения, които потребителите не могат да различат от истинските. Според много експерти масовата употреба на такива видеа ще бъде следващата голяма вълна в разпространението на фалшиви новини. Сандбърг признава, че засега "Фейсбук" няма техническата възможност да ги улавя, но работи по въпроса.[/econtent] [epubdate]05/09/18 18:31:51[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]Сенатор Ангъс Кинг дава за пример балтийските държави, които от години са обект на руска пропаганда, и максимата им, че най-добрата контраатака е хората да са информирани, че някой се опитва да влияе на възгледите им. Шерил Сандбърг посочва, че "Фейсбук" предупреждава потребителите, които се канят да споделят фалшива новина. Дорси признава, че "Туитър" не се справя добре с това.[/econtent] [epubdate]05/09/18 18:03:56[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]С началото на изслушването, акциите на "Фейсбук" и "Туитър" поевтиняха съответно с 1% и 5%, пише Би Би Си. [/econtent] [epubdate]05/09/18 17:51:30[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]Скандалите явно са повлияли на популярността на "Фейсбук" - 42% от пълнолетните потребители са си "взели почивка" в продължение на няколко седмици от употребата на платформата, показва проучване на изследователския център "Пю". 26% са изтрили приложението от телефоните си, а 54% са сменили настройките си за поверителност в последните 12 месеца.[/econtent] [epubdate]05/09/18 17:43:46[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent][[img:3306763]][/econtent] [epubdate]05/09/18 17:31:28[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]Сенатор Рон Уайдън иска отговори с "да" или "не". "Трябва ли засилването на защитата на личната неприкосновеност да бъде приоритетен въпрос на национална сигурност?". "Да", отговарят и двамата.[[img:3306752]]На въпрос на Уайдън дали мрежите имат доказателства, че Иран и Русия разпространяват лъжи в тях, и двамата потвърждават, че тези държави са инфилтрирали системите им и и в зависимост от това какво има предвид сенаторът под "лъжи", това действително е вероятно.[/econtent] [epubdate]05/09/18 17:27:22[/epubdate] [etitle]Само американци могат да купуват реклами за избори в САЩ[/etitle] [eimportant]1[/eimportant] [econtent]За да купуваш политически реклами за американски избори, трябва да си американски гражданин, казва Сандбърг в отговор на въпрос как компанията регулира кой стои зад това съдържание. Тя уточнява, че "Фейсбук" вече изисква доказателства за това.
"Ние се фокусираме върху поведенческите модели в мрежата", казва Дорси. "Невинаги можем да кажем дали някой акаунт представлява несъществуващ човек. Така че използваме машинно учене и дълбоко учене, за да открием тези шаблони и да ги спрем бързо, както и за да можем да приложим същия подход към други акаунти."[/econtent] [epubdate]05/09/18 17:14:08[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]Личи си, че сте се посветили на това да осигурите безопасността на платформата си, казва вицепредседателят Марк Уорнър на Дорси. Първият му въпрос е готова ли е компанията да осигури това потребителите да знаят дали комуникират с човек или бот. Ботовете могат да бъдат маскирани, но фирмата работи по система, която да помага на потребителите да се ориентират какво стои зад аватарите, казва Дорси. "Можем да поставим етикет на ботовете. Интересуваме се от това и ще работим в тази посока."
Има ли право потребител да знае каква информация събирате за него, пита Уорнър Сандбърг. "Работихме много, за да осигурим това", казва Сандбърг и припомня новите мерки за информация на потребителите. "Няма ли да е полезно да сложите етикет с цена на информацията, която събирате за тях (за да могат хората да оценят какви данни всъщност споделят с компанията, бел.ред.) ?", настоява Уорнър. Сандбърг повтаря мантрата на Зукърбърг, че не става въпрос дали трябва да има регулация, а каква регулация ще има и че компанията е готова да работи заедно със Сената.[/econtent] [epubdate]05/09/18 17:06:30[/epubdate] [etitle]Въпросите започват[/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]Всеки от 100-те сенатори ще има седем минути за задаване на въпроси. Започва председателят на комисията Ричард Бър.
След невинния въпрос какво определение биха дали за "социални медии", пита той Сандбърг какви данни събират и дават на рекламодателите и преценят ли кой купува политически реклами от тях.
"Неприкосновеността и рекламите не си противоречат, всъщност работят заедно.", каза тя и посочи, че хората имат контрол върху информацията, която "Фейсбук" използва.
Има ли определен процес, по който "Фейсбук" да информира останалите компании, че е открил чужда операция, пита Бър.
"Можем да се справим по-добре", призна Сандбърг.[/econtent] [epubdate]05/09/18 16:59:35[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]"Във всяко публично място се намират вдъхновяващи идеи, но и лъжи и заблуди (...) Това, което различава физическото от технологичното публично място, са достъпността и бързината", започна Дорси. "Не се гордеем от начина по който този открит диалог бе превърнат в оръжие и използван, за да разделя хората."[/econtent] [epubdate]05/09/18 16:55:07[/epubdate] [etitle]Виновни сме, призна Сандбърг[/etitle] [eimportant]1[/eimportant] [econtent]"Бяхме много бавни в откриването и реакцията си. Ние сме виновни", каза оперативният директор на "Фейсбук" Шерил Сандбърг. Тя припомни, че компанията е удвоила персонала, работещ по сигурността. Още в първите месеци на 2018 г. въведените им технологии са засекли 85% от сваленото съдържание. "Всички тук знаят, че това е оръжейна надпревара", каза още тя и повтори част от откриващите думи на председателя на комисията Ричард Бър.[/econtent] [epubdate]05/09/18 15:41:56[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]През април създателят на "Фейсбук" Марк Зукърбърг свидетелства пред Сената заради скандала с "Кеймбридж аналитика". Ето видео с най-важните моменти от изслушването:
[/econtent] [epubdate]05/09/18 15:35:47[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]Трите компании, които дълго време оперираха без стриктен държавен надзор, в последните години предизвикват все повече недоволство във Вашингтон, особено с нежеланието си дадат отчет на обществото как управляват огромна част от комуникацията му. Липсата на Пейдж и Пичай вероятно ще подразни още повече конгресмените.
"Не желая да правим ретроспекция на случилото се през 2016 г., но искам да знам как ще действат, за да предотвратят подобни събития", каза пред "Уайърд" вицепредседателят на комисията Марк Уорнър. "Тогава руската активна кампания бе разделена в две посоки: едната бяха кибератаки върху изборната система и политическите партии; другата бе кампанията за дезинформация през социалните мрежи. Мисля, че един от най-належащите проблеми, не само в рамките на кампанията, е какво ще се случи, когато смесиш кибернападение с дезинформация."[/econtent] [epubdate]05/09/18 15:34:36[/epubdate] [etitle][/etitle] [eimportant]0[/eimportant] [econtent]Изпълнителният директор на "Гугъл" Сундар Пичай и на "Алфабет" Лари Пейдж също бяха поканени, но отказаха, а сенаторите не одобриха предложението им да изпратят заместник. Така че засега не е ясно дали единият от столовете на трите големи тех фирми няма да остане празен.[/econtent]