Как Македония се превърна от износител в потребител на фалшиви новини

Как Македония се превърна от износител в потребител на фалшиви новини

Как Македония се превърна от износител в потребител на фалшиви новини
Associated Press
Македония, чиито "фабрики" за фалшиви новини във Велес бяха известни, сега, изглежда, е достигнала поврат в индустрията си. Страната, срещу която имаше обвинения, че е засипала американските избиратели с фалшиви истории преди президентския вот в Съединените щати, сега е застигната от такава кампания, отбелязва радио "Свободна Европа".
Посланията, разпространявани от фалшиви профили, обикновено призовават за бойкот на референдума или за спасяване на Македония от "унищожение", а премиера Зоран Заев наричат "предател".
Цитиран е професорът по югоизточноевропейски изследвания от университета в Грац Флориан Бийбер, който обяснява, че кампанията "не е координирана от доминираща политическа партия", а от "множество актьори без централен контрол". Темата същевременно е изкушаваща за писане, тъй като разделя мненията, продължава той. В подкрепа на думите му новото име на Македония, договорено с Гърция, дори не е част от въпроса, на който избирателите ще трябва да отговорят.
Москва не е замесена в дебата, макар западни представители многократно да са предупреждавали (включително за Македония), че чрез тролове и "хибридна война" Русия опитва да разубеди източноевропейски държави, които още са извън НАТО или ЕС, да стават част от тези съюзи, пише изданието.
Съмнителните профили и нови сайтове напомнят за кампанията за изборите в САЩ преди 2 години. Тогава именно Македония "нашумя" с десетките си онлайн публикации с фалшиви новини, регистрирани там. И в сегашните събития американският министър на отбраната Джеймс Матис вижда случай, в който "несъмнено (руснаците) са прехвърлили пари и извършват и по-големи кампании за влияние".
В тази кампания за манипулиране са важни и икономическите ползи за създателите на фалшиви новини в страна, където средната заплата е под 400 долара и дори създател на малък сайт получава добри възможности. А всеки ден според проучвания, цитирани в македонски издания, се появяват над 40 сайта.
Подобно усилие може и да повлияе на референдума, където властите се надяват на активност от над 50% от избирателите. Очакваните ползи са големи за онези, които искат чрез масов бойкот да намалят активността в страна, която според скорошно проучване е на последно място по медийна грамотност в Европа.