След година реформи пазаруването в Саудитска Арабия не е същото

Моловете и базарите в Саудитска Арабия се променят, тъй като търговците на дребно се нагаждат към промяната в пазарните навици. Тя пък е резултат от реформите за диверсифициране на икономиката, която остава зависима от петрола, информира "Ройтерс".
Големите универсални магазини за дизайнерско облекло и магазините за шоколад и цветя от високия клас затварят и на преден план излизат магазини за бързо мода, бързо хранене, бюджетни универсални магазини и кина.
Спирането на субсидиите за електроенергия и петрол и увеличението на ДДС оказаха влияние върху бюджетите на домакинствата и мнозина спестяват, като преминават от луксозни към бюджетни стоки. В същото време реформите за приобщаването на жените към работната сила и насърчаването на забавленията доведоха до нарастване на друг вид разходи.
Напускането на чуждестранните работници се отрази на местните базари и доведе до други промени. Реформите са част от усилията на престолонаследника Мохамед бин Салман ал Сауд да намали зависимостта на икономиката от петрола. Той иска да създаде 1.2 милиона работни места за саудитците до 2022 г., като много от тях са в сектора на търговията на дребно.
Хората са настроени за бюджетни стоки и реформи, благодарение на които кината отново отворят врати, има по-големи развлекателни дейности, а жените вече могат да шофират, а това може да означава, че има промяна в разходите на потребителите, каза Джейсън Тувей, анализатор в "Кепитъл икономикс" (Capital Economics).
Принуда
Саудитските гиганти в търговията на дребно "Фауаз Абдулазиз Алхокайр" (Fawaz Abdulaziz Alhokair) и "Савола груп" (Savola Group) трябва да се приспособят. Търговците на дребно преразглеждат портфолиото си, било то продукти или магазини, за да вземат предвид прoменените потребителски модели, коментира шеф в една от големите саудитски вериги за търговия на дребно.
"Алхокайр" затвори над 200 магазина за една година до края на юни, но в същото време отвори 70-80 магазина. Гигантът в търговията на дребно планира да затвори 55 магазина през тази финансова година и да разкрие други 60, посочи информиран неназован източник.
Компанията притежава лиценза за Zara, която е част от испанската група "Индитекс" (Inditex), и планира да увеличи броя на магазините до 45 към 2020 г. спрямо сегашните около 30. Едно от подразделенията на "Алкохайр" неотдавна осигури 1.9 млрд. долара заем, който да се използва частично за построяването на нови молове.
Компанията не уточни как ще запълни тези молове, но банкерите очакват там да има повече оферти за развлечения като кина и ресторанти. Те ще са допълнение към магазините. Кралството вдигна почти 40-годишна забрана за кината през тази година, за да изгради от кота нула сектора на развлеченията. /БТА