Пристрастените към "Фейсбук" се държат като наркомани или комарджии, показаха учени

Пристрастените към "Фейсбук" се държат като наркомани или комарджии, показаха учени

Пристрастените към "Фейсбук" се държат като наркомани или комарджии, показаха учени
Associated Press
Симптомите на прекомерната употреба на социални мрежи са подобни на тези на поведенченски и физически зависимости – тези хора поемат по-големи рискове, дори когато не би трябвало. Това показва изследване на учени от Мичиганския университет, публикувано в Journal of Behavioral Addictions.
Прекомерната употреба на социални мрежи води до промени в настроението, толеранс към "социалните награди", получавани в сайтовете, конфликти с близките и симптоми на абстиненция при опита да се ангажират с тях по-малко. Учените сочат, че има "ясен паралел" между тези симптоми и поведенческите симптоми при пристрастяване и опитват да установят има ли и прилика в начина, по който тези две групи хора, взимат решения.
Учените са използвали Бергенската скала за оценка на пристрастяването към "Фейсбук" (BFAS) върху 71 души и са ги накарали да изпълнят 100 пъти "хазартната задача от Айова" (IGT). Те са открили негативна връзка между коефициента на пристрастеност и резултатите от хазартната задача само най-зависимите от социалните мрежи участници в експеримента. Резултатите, според тях, показват, че тежката употреба на социални мрежи се асоциира с взимане на по-рискови решения.
При хазартната задача от Айова участниците виждат 4 тестета карти (A, B, C, and D) на екран пред себе си. Във всеки опит те избират една карта и получават пари за избора си, но някои от картите носят и наказания. Първите две тестета дават големи награди (по 100 долара), но наказанията са по-тежки и в дългосрочен план те отнемат повече пари, отколкото дават на участника. Двете други тестета (C и D) дават по-малки награди (по 50 долара), но и наказанията са по-малки. Участниците са били инструктирани, че целта е да спечелят възможно най-много и да загубят възможно най-малко пари, като могат да избират карти от всяко тесте и да сменят тестетата, когато поискат. Информирани са и че някои от тестетата им дават по-голямо преимущество и в тяхна полза да използват тях.
Резултатите показват, че хората, пристрастени към "Фейсбук", се справят по-зле със задачата. Изправени пред голям риск, те разчитат на добрия изход повече, отколкото взимат предвид опасността.